Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Ford viser ny C-Max i Paris

Ford C-Max og Grand C-Max har i flere år været nogle af de mest solgte gulplademodeller herhjemme – og på biludstillingen i Paris vises den nyeste udgave, som især har fået nye motorer, der opfylder Euro 6 emissions-reglerne – udover at de nye 1,5-liters motorer har flere kræfter og lavere CI2 udledning

Sidste år nåede C-Max og Grand C-Max op på samlet 491 solgte gulplademodeller – ingen andre MPV-modeller nåede så højt op. Samme år nåede salget af disse biler på hvide plader op på 1.069 enheder – altså er gulpladesalget tæt på en tredjedel af salget. Det sker meget sjældent.

Under 100 gram CO2/km
Fords populære familie MPV byder på ny smart teknologi, flere kræfter og op til 20 procent lavere CO2-udledning – på under 100 gram pr. km.

Samtidig byder den nye C-MAX på SYNC 2 – anden generation af Fords prisvindende, håndfrie kommunikationssystem samt en række features, man normalt kun finder i væsentlig dyrere biler – som for eksempel en bagklap, der kan åbnes med et lille vip med foden.

Udefra kendes bilerne udover den trapez-formede Aston Marton front på smallere forlygter og aflange tågelygter. Dertil mange kromdetaljer. Bagfra en ny bagklap – indrammet af et nyt baglygte-design. Sprinklerdyserne er gemt væk under forruden.

Lettere at betjene
Det indre design er i vid udstrækning et resultat af de mange tilbagemeldinger Ford har fået fra kunder over hele verden. Set fra førersædet er den nye C-MAX blevet enklere og lettere at arbejde med – med færre knapper og en mere overskuelig udformning.

Den fleksible midterkonsol, med skyde-armlæn, kan rumme flere konstellationer af flasker og krus, ligesom der også er blevet flere opbevaringsrum over instrumentbrættet. En ny USB-port gør det samtidig nemt, at oplade og integrere mobiltelefoner.

Vibrationer og støj er blevet reduceret gennem motorjusteringer, bedre motorophæng, nye, tykkere sideruder samt bedre isolering mod motorrummet.

Hjælp til parkering
Den nye C-MAX giver ligeledes mulighed for endnu nemmere parkering. Active Parc Assist, som gør det nemt at foretage en parallelparkering, er blevet suppleret med en række nye teknologier, som gør det nemt at komme både ind og ud fra en parallelparkering.

Systemet kan også bakke ind mellem to parkerede biler i en bås, helt uden hænderne på rattet. Samtidig advarer systemer Cross Trafic Alert mod krydsende trafik, når man bakker ud fra en parkeringsplads.

Active City Stop, der i bytrafik automatisk bremser bilen op for at undgå et eventuelt sammenstød, er blevet forbedret, så systemet nu fungerer ved hastigheder op til 50 km/t.

Automatisk bremsning
Systemet er blevet suppleret med Active Braking, som fungerer på samme måde, men som tager højde for objekter i bevægelse. Det betyder automatisk bremsning ved hastigheder op til 180 km/t og kan være en afgørende hjælp ved motorvejskørsel.

Den adaptive fartpilot har en indbygget og indstillelig sikkerhedsmargin til forankørende biler. Når fartpiloten ikke er aktiv, vil et alarmsystem gøre opmærksom på at sikkerhedsafstanden til den forankørende er overskredet.

Den nye bilserie byder på Fords Auto-Start-Stop teknologi som standard i alle modeller med EcoBoost benzinmotor og med 2,0 TDCi dieselmotor. Teknologien er en væsentlig årsag til at den nye C-MAX udleder helt op til 20 procent mindre CO2 end tidligere.

Nye motorer
Ud over 1,0 EcoBoost benzinmotoren, som har vundet titlen ”International Engine of the Year” tre år i træk, vil der også være de nyudviklede 1,5 liters benzin- og dieselmotorer. 1,5 liter EcoBoost kommer i udgaver med henholdsvis 150 hk og 182 hk, mens diesel-udgaven kommer med henholdsvis 95 hk eller 120 hk.

På trods af at den nye 1,5 liters TDCi dieselmotor har et større kraftoverskud end den udgående model, forventes den at reducere CO2-udledningen med op til seks procent. Tilsvarende forventes den optimerede 2,0 TDCi dieselmotor at reducere CO2-udledningen med helt op til 20 procent i forhold til den eksisterende motor.

Automatisk xenon-lys
Ford har optimeret sit adaptive lyssystem så Bi-Xenon forlygterne i højere grad tilpasser vinkel og intensitet til vejens forløb, styring, bilens hastighed og de faktiske lysforhold. Det betyder klarere syn om natten, selv i mørke.

Ved høje motorvejs-hastigheder vil forlygterne, automatisk hæve sig lidt, mens lygterne tilsvarende vil sænke sig og oplyse vejen umiddelbart foran bilen ved bykørsel. Ved sving vil lygterne også rette lyset mod cykelsti og fortov. Dertil kommer sikkerheds-systemet I-SYNC.

Ford introducerede den første C-MAX i 2003 og siden da er der solgt mere end 1,2 millioner eksemplarer i Europa. I dag har C-MAX en europæisk markedsandel på cirka 12 procent i segmentet. Den nye C-MAX forventes til Danmark i midten af 2015.

Leave A Reply