(HANNOVER)

Den elektriske udgave af Danmarks mest solgte bil, e-up, kommer nu som en elektrisk udgave.
”Vi vil bestemt holde øje med den nye bil – og det er ikke utænkeligt, at vi vil tage den til Danmark. Der er ganske vist ikke afgift på en elbil – men man sparer momsen,” siger marketingchef Søren Flyger, Skandinavisk Motor Co.

Han peger på, at der er mange grønne virksomheder for ikke at tale om offentlig myndigheder, der kunne være interesseret i den lille Van.

e-Load up! passer til by-distribution – og som elbil støjer den ikke og den forurener ikke, hvor den kører rundt.

Første el-varebil fra VW
Bilen er Volkswagen Commercial Vehicles debut i at introducere el-varebil-udgaver på basis af fabrikkens  modelserier.

Herhjemme har der været interesse i at få den normale e-up! hos bl.a. kommuner – for bilen er både ren og afgiftsfri. Prisen er afgiftsfri cirka 186.000 kroner inklusive moms som personbil, men uden moms som Van koster den så under 150.000 kroner.

Men e-UP er en bil, der er perfekt i bymiljøet. Den er lynhurtig ved lyssignalerne på grund af et fuldt moment fra 0 km/t og den støjer ikke.

Batterier med otte års garanti
VW byder på otte års garanti på litium-ion batteriet, hvor man også kan skifte enkelte celler ud. Batteriet på 230 kg er placeret mellem akslerne og tager ikke plads fra bagagerummet.

Med jævnstrøm kan den lades op på en halv time, med vekselstrøm mellem fire og ni timer med hhv. 2,3 og 3,6 kW og opladning på 80- og 100 pct.

Bilen er ingen sinke. Dens 82 hk er mere end andre UP-modeller. 12,4 sekunder er den om at nå 100 km/t – men er det kun til 40 km/t man skal, er der tale om få sekunder. Den klarer 130 km/t – men så bruges der også mere strøm. Forbruget i snit skulle være 11,7 kWh.

Op til 165 km rækkevidde
Rækkevidden på 80-165 km (vinter og sommer), men med en ladestander i hjemmet og måske på jobbet, burde man være sikret.

Senere følger el-udgaver af bl.a. Golf (2014) og senere Caddy. Sidstnævnte vil virkelig blive interessant med den øgede internethandel. Næste år kommer også plug-in udgaven af Golf.

Konkurrenterne fra Nissan (Leaf) og Renault (Zoe) kan begge fås ombygget til varebil. Renault har desuden deres Kangoo Z.E. varebil, som netop er kommet i en ny udgave. Senest har Nissan leveret deres eNV 200 elektriske varebil.

Fakta VW e-Load up!:
Motor: Synkronmotor (konstant magnetaktiveret).
Ydelse: 82 hk.
Moment: 210 Nm fra 0 km/t – og op til 2.800 omdr.
Gearkasse: 1 trin aut.
Topfart: 130 km/t.
Rækkevidde: 80-165 km.
Batteri: 18,7 kWh (litium-ion).
Stik: EU std (Mennekes eller CCS).
Forbrug g/s: 11,7 kWh/100 km.
Ladetid: AD/AC (80/100 pct): 0,5-9 timer.
Opladning: 23 kr. (med Clever ordning).
Startomkostning/Installation: 4.995/9.995 kr.
(ved abonnement eller køb)
Omkostning (abb.) v. 10.000 km/år: 514 kr/md.
(ved  90 pct. opladning hjemme)

Pris: Ca. 150.000 kroner.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk