Ved det årlige Go Further event for 2019 på mandag i Amsterdam vil Ford løfte sløret for sine Transit Custom og Transit 2 tons i hybrid udgaver.

Ford har i flere år testet sin Plug-In hybrid udgave af Ford Transit – bl.a. sammen med politiet i London, og VOTY.dk har i fjor været bag rattet i den første næsten produktionsklare prototype – med en ganske positivt indtryk.

Mild hybrid Transit

Bilen havde udstillingspremiere på IAA messen i fjor og ventes lanceret i år herhjemme. Men desuden er Ford nu klar til lancering af en mild-hybrid udgave af Transit – og startskuddet er nu på mandag ved det traditionsrige ”Go Further” arrangement, der i år foregår i Amsterdam – og hvorfra VOTY.dk vil rapportere.

Her vil Steven Armstrong, topchef hos Ford, få selskab af Stuart Rowley, Ford Europas kommende præsident, for at løfte sløret for de omfattende nyheder, Ford har i ærmet for de kommende år, som ud over en omfattende elektrificering indebærer helt nye varebiler og SUV’er.

Sofistikerede biler

Udover de to Transit mild-hybrid varebiler vil Ford ledelsen også vise elektrificerede udgaver af Fiesta og Focus. Der er tale om 48-volts mild-hybridversioner (mHEV) af bilerne, som lanceres i 2020.

“Vores nye EcoBoost-hybridversioner af både Fiesta og Focus er skoleeksempler på Fords vision om at levere nye og mere miljømæssigt bæredygtige biler med sofistikerede teknologier til ethvert kørselsbehov. Derudover har vi mange flere nyheder i ærmet, som vil blive præsenteret i Amsterdam i næste uge,” siger Steven Armstrong.

Øget smidighed

De elektrificerede udgaver af Fiesta og Focus er bygget som mildhybrider, der optimerer brændstoføkonomien – og samtidig øge smidigheden med en mere kraftig ydelse. Bilen indsamler og opbevarer energi ved opbremsning til at oplade et luftkølet 48-volts litium-ion-batteri.

Hybridudgavernes starter-generator fungerer også som motor, som er integreret med Fords 3-cylindrede 1,0-liters EcoBoost-benzinmotor.

Generatoren udnytter den indsamlede energi til bilens elektriske systemer og som drejningsmoment under både acceleration og almindelig kørsel.

På et højere niveau

Derudover har man forstærket den 1,0-liters EcoBoost-benzinmotor med en større turbolader.

“Vores 1,0-liters EcoBoost-motor har allerede bevist, at god brændstoføkonomi og høj ydelse kan gå hånd i hånd. Denne nye EcoBoost-hybridteknologi tager det til næste niveau,” siger Roelant de Waard, topchef for marketing, salg og service hos Ford Europa.

Det er lykkedes Ford at præsentere en 3-cylindret motor, der ikke er så urolig i motorgangen og så støjende, som denne type motorer ellers har for vane – uden dog at eliminere lyden helt.

Tre-cylindret hjælpemotor

Også Plug-In hybrid udgaver af Transit er i øvrigt forsynet med 1-liter EcoBoost motoren som hjælpemotor, når der er transportopgaver udenfor byerne.

Ford Mondeo Hybrid stationcar blev allerede vist tidligere i år med en komplet hybridarkitektur. Bilen er den eneste fuldhybrid, der fås som stationcar i det større familiebil-segment.

Ford fortalte tidligere i år, at samtlige Ford-modeller, der bliver lanceret efter den nye Focus fra sidste år, kommer med en eller flere muligheder for elektrificering. Dette omfatter både helt nye bilmodeller og nye, optimerede versioner af eksisterende bilmodeller.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk