Med et drejningsmoment på 540 Nm sikrer topmodellen i Mercedes pick-up program tilpas trækkraft til seriøs arbejdskørsel med selv fuldtlastet trailer.

Hidtil har Mercedes X-klasse være en teknisk kopi af Nissan Navara, men nu er bilen kommet med tyskernes kendte 3-liters V6-maskine med 258 hk og et drejningsmoment på 258 hk – og den vil være en kærkommen model for entreprenører, der kører med maskintrailer med en lille gravemaskine.

Differenrialespær

Den tyske V6’er byder også på 7G-TRonic Plus automatgear med skifteplader bag rattet – og permanent 4Matic firehjulstræk – med reduktionsgear og mulighed for differentialespær på bagakslen. Systemet arbejder via en 2-trins transfer-gearkasse i forbindelse med automatgearkassen – og 40/60 fordeling af trækkraft

Fabrikken vil gerne tale om bilen som den perfekte løsning til folk med en sporty livsstil, men det er vel de færreste, der køber bilen på hvide plader til priser, der nærmer sig en million kroner med lidt ekstraudstyr – for at kunne køre et par mountain bikes ud i skoven.

I Danmark kan hvideplade-pick-up’s tælles på én hånd. Købere af nye pick-up køretøjer er primært entreprenører og andre professionelle, som skal have kørt materiel helt ind på byggepladsen eller andre ufremkommelige steder, hvor kassevognen ikke kan komme.

En arbejdshest

Altså – en arbejdshest. Og skal man frem, så investerer man måske i en pick-up, der også bærer sin last uproblematisk. Det uanset om man har et tons på ladet og en lastet 3,5 tons trailer tilkoblet.

At den så måske er 15 procent dyrere end den lille 4-cylindrede X250 model med 190 hk betyder knap så meget, når man skal have opfyldt et formål.

En fuldt lastet pick-up er selvfølgelig også mere tørstig, men det betyder mindre, når arbejdet skal udføres.

En helt anden bil

I hvert fald er vores X350 en helt anden bil at køre i end ”lillebror” X250. Ikke mindst det lave støjniveau ved marchfart, som dog bliver til en dyb brummen ved acceleration.

Vores testbil var topmodellen med betegnelsen Power til 411.000 kroner plus moms – som har fået lidt ekstra af udstyrspenslen.

Vi kan nævne nøglefri start, LED lygter, klimaanlæg, Distronic (adaptiv fartkontrol), nødbremse, skiltegenkendelse, linjevogter, multifunktionsrat i læder, krom bagkofanger, regnsensor, trailer-assist, og 8 trins el-drevne forsæder.

En del ekstraudstyr

Standard er 18 tommer alufælge – i testbilen var de udskiftet med 19 tommer alufælge. Desuden var der ektra bl.a. sædevarme, navigationsanlæg, parctronic og bird view kamera, differentialespær og fast anhængertræk – i alt for 75.000 kroner eksklusiv moms.

I forhold til sit ophav Nissan Navara har X350 sin egen instrumentering, der er meget identisk med Mercedes personbiler, men aflæggepladsen er ikke på højde med den, som man finder i en Navara.

Kabinen er mere luksuspræget i X klasse, men ikke så avanceret som i de nyeste personbiler fra samme koncern. Der er bl.a. ikke stor touchscreen. Der er til gengæld otte store ventilationsdyser med forkromede kanter.

Med og uden trailer

Vi har både kørt X-klassen med og uden trailer – og fuld last – og med 258 hk mærker man knap nok den ekstra vægt. Og vi har efterhånden kørt den på alle typer underlag. Og den klarer sig fint i terrænet.

I forhold til Navara er bredden øget syv centimeter – ikke mindst for at give plads til V6-maskinen. Akselafstanden er også øget ligesom affjedringen er ændret.

Bilen er to centimeter lavere end Navara (begge bygges på samme Nissan fabrik i Barcelona) – men off road egenskaberne er de samme som ”japaneren”– således 20,4 grader rampevinkel, 24 grader frakørselsvinkel og sidehældning på 49,8 grader.

600 mm vadedybde

Frihøjden er på 202 mm, vadedybden er 600 mm og læssehøjden 830 mm. Der er også down-hill assist og hill start assist.

Fælles med Navara er også den uafhængige affjedring, som gør kørsel på ujævn vej uden læs mere komfortabelt end andre pick-up biler. Og vi må rose de komfortable sportssæder (med dellæder) – men minus er dog, at rattet kun er 1-vejs justerbart.

Med læs er køreegenskaberne ikke bedre end andre,  og den hænger med fuld last mere med bagenden. Bilen var monteret med kraftige trinbrætter på bilens sider.

Tung bagklap

Bagklappen er ganske tung at løfte – her kunne en gasdæmper have hjulpet, som er standard på enkelte andre mærker. Der er to fastgørelses-skinner i ladet, som også er beklædt. Testbilen havde en styrtbøjle og strømudtag i ladet.

På motorvejen kan man derimod give den gas,  og man trækker hurtigt fra de fleste. 7,5 sekunder til 100 km/t og 205 km/t på toppen. Her kan man vælge manuel mode med skifteplader bag rattat. Forbruget er dog derefter – 11 km/l er snitforbruget med tom bil.

Man kan også vælge andre køremåder end manuel skift – således ”Comfort”, ECO, Sport samt Off Road. Bilen har drejehjul, hvor man skifter imellem 4Matic, 4H og så 4L (aktiveres ved et tryk.)

Teknik Mercedes-Benz X 350d 4Matic:
Motor: Turbodiesel V6.
Slagvolumen: 2.987 ccm.
Ydelse: 258 hk v. 3.400 omdr.
Moment: 550 Nm v. 1.400-3.200 omdr.
Gearkasse: 7-trins automat (7G-Tronic).
Træk: Permanent firehjulstræk 4Matic.
Differentiale: Spærredifferentiale bag.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Chassis: Ramme-konstruktion.
Dæk:Pirelli Scorpion 225/55 R19.
Topfart: 205 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,5 sek.
Forbrug-snit: 11 km/l (NEDC).
CO2 udslip: 237 g/km.
Frihøjde: 202 mm.
Til/frakørselsvinkler: 29/24 grader.
Rampevinkel: 20,4 grader.
Hældningsvinkel: 49,8 grader.
Vadedybde: 600 mm.
Pris: 411.632 kr. plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk