Den barske Ford Ranger Raptor er netop lanceret i Danmark – og den mere erhvervsvenlige Ranger Wildtrack følger snart efter.

ikke mindre spændende bliver det, når den legendariske Ford Bronco kommer til salg herhjemme senere i år. Ifølge branchebladet “Motormagasinet” skulle der være udvalgt seks danske Bronco-forhandlere.

Naturlig som Van

Mens de to Ranger-modeller primært sælges som Van på gule plader, har Ford i Danmark ikke besluttet sig for, hvordan Bronco skal sælges – bortset fra, at det bliver to 4-dørs versioner, hvor startprisen på hvide plader forventes at blive godt 1,5 mio. kroner.

En gulpladeudgave, som vil være helt naturlig,  kan formentlig kunne sælges for godt og vel det halve – men tildelingen kommer ikke til at blive så stor til lille Danmark.

En trailervægt ventes at blive 3,5 tons med bremser.

Et kultbil

I USA er Bronco en kultbil – og i samme boldgade som Jeep Renegade.

Den første generation af Bronco kom i 1966, den anden i 1984 – men efter tredje generation fra 1992 til 1996 besluttede ledelsen hos Ford at sætte en stopper for den hårdføre terrænbil.

Imens er der blevet solgt mere end 200.000 eksemplarer af den første generation af Ford Bronco i USA, mens der i alt er blevet produceret mere end en million biler på tværs af de tre Bronco generationer.

To udgaver i Danmark

Men for tre år siden valgte man så at genindføre den til de bilglade amerikanere – og nu kommer så en række udvalgte europæiske lande med på listen i et begrænset antal.

På det danske marked lancerer Ford varianterne ”Outer Banks” og ”Badlands.” Fælles for modellerne er en 2,7 liters V6 benzinmotor, 10-trins automatgear, drejningsmoment på 563 Nm og 335 hk.

Takket være sit firehjulstræk og op til syv forskellige køre-modes, lever Ford Bronco op til Fords terrænsystem G.O.A.T. (Goes Over Any Type of Terrain).

Nem at indstille kørestil

Men alle overflader er desuden designet således, at de er nemme at rengøre – for eksempel når bilen er ekstra mudret til efter en dag i terrænet.

Takket være førerassistanceteknologier og et ”Terrain Management System” er det nemt for både nye og erfarne bilister at vælge den kørestil, der er optimal til forholdene.

Ford Bronco har op til syv køre-modes

• Normal
• Eco
• Sport
• Slippery
• Mud/Ruts (G.O.A.T)
• Sand (G.O.A.T)
• Rock Crawl (G.O.A.T)
• Baja (G.O.A.T)

Den ene danske variant ”Outer Banks” har følgende seks køre-modes: Normal, Eco, Sport, Slippery, Mud/Ruts og Sand, mens den anden danske variant ”Badlands” har følgende syv køre-modes: Normal, Eco, Slippery, Mud/Ruts, Sand, Rock Crawl og Baja.

80 cm vadedybde

Med de kraftigste dæk er til- og frakørselsvinkler samt rampevinkel opgivet til 43,2-, 37,2- og 29 grader. Frihøjden er på 26 cm og vadedybden 80 cm.

Udvekslingen i krybegearet oplyses til 94.75:1. Eller man kan vælge de mere afdæmpede udgaver til mere normal kørsel, men alle har firehjulstræk.

Et standard 360-graders kamerasystem aktiveres automatisk under terrænkørsel og giver udsyn til bilens hjul, som man normalt ikke ville kunne se fra førersædet. Et 10-trins automatgear er desuden standard på begge varianter.

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk