Nissan var blandt de første bilproducenter i nyere tid, der lancerede en rigtig elektrisk bil – Nissan Leaf – tilbage i 2010 – og herhjemme i 2011.
Siden har der været stille fra den japanske producent, der siden da kun har bygget én ny elbil – varebilen eNV200 – og den samme som minibus: eNV200 Evalia.
Men nu er Nissan klar med Ariya, som på alle punkter lever op til Nissans mangeårige erfaring – også som en del af Renault-Nissan alliancen. Bilen er det første Nissan med elbils-platformen CMF-EV, som den i øvrigt deler med den nye elektriske Renault Mégane.
Klar som Van
Nissan Ariya er også én af de nyeste elbiler, hvor der fra begyndelsen er meldt en Van-pris ud. Bl.a. HOFOR i København (Hovedstadsområdets Forsyningsselskab) har fået leveret et par Van udgaver af bilen fra Nissan-forhandler Autonoden i København.
Her er der tale om basisudgaven med forhjulstræk (Advance) med mindste 63 kWh batteri til 333.536 kroner eksklusiv moms – det er med leveringsomkostninger samt ombygning og syn.
Vi har dog prøvet den kraftigere 87 kWh udgave i udstyrsmodellen Evolve. Forskellen er en rækkevidde her på 533 km mod 340 km i den svagere udgave (WLTP).
355 km rækkevidde i testbil
Da vi hentede vores testbil, blev der lovet 355 km rækkevidde – svarende på 100 pct. opladt ifølge instrumenteringen.
Det handler dog også om, hvordan bilen er blevet kørt inden vi overtog den – men også, at vi befinder os i en kold tid på året.
Ydelsen i elmotoren er 238 hk og momentet 300 Nm. Den når 100 km/t på 7,6 sekunder og har en topfart på 160 km/t. Instrumenterne fortalte os, at forbruget var på 25,9 kWh/100 km i snit. Det er pænt – men med til at gavne økonomien er bilens varmepumpe, der klarer opvarmningen af bilen.
Batterikøling
Meget interessant er det, at man har gjort meget ud af kølingen af batterierne. Det betyder en længere ladekurve, som sørger for at BMS batteristyringssystemet ikke sætter ladetiden ned undervejs.
Bestiller chaufføren opvarmning af batterier inden start, betyder det samtidig en lettere og hurtigere opladning.
Bilen har en on-board lader på 22 kW – og kan derfor oplades hurtigere i det offentlige rum med en 22 kW ladestander end de 11 kW, man normalt finder i den hjemlige wallbox. I en DC lynlader kan man lade med op til 130 kW. Her kan man lade ekstra 300 km på en halv time.
Kun 750 kg. trailervægt
Ariya har med sin formgivning som nævnt også mulighed for at kunne bruges som distributionskøretøj – da udbuddet af el-varebiler endnu er begrænset. Verdens byer vil have emissionsfri transport – og bystyrer vil vælge samarbejdspartnere, der kan præstere grøn transport.
Som erhvervsbil får man en stor, luksuspræget og komfortabel bil – men i 4×2 udgaven må man kun trække en trailer på 750 kg – hvor 4×4 udgaven e-4orce må trække det dobbelte.
Varerummet er på cirka 1.800 liter. Læssehøjden målte vi til 790 mm. Fint er, at bundpladen kan stilles lodret, så man kan opdele varerummet. Så undgår man, at evt. pakker ikke rutsjer rundt. Lukket ned er der god aflæggeplads i bunden. Bagklappen er tillige elbetjent.
Masser af udstyr
Udstyret er righoldigt – og vi kan bl.a. nævne navigation, elbetjent panorama-soltag, varme- og køling i forsæderne, læderrat med varme, elektrisk justerbar midterkonsol, el-justerbare forsæder, skift mellem kamerastyret monitor og bakspejl, el-justerbart rat, el-betjente sidespejle, trådløs oplader til mobiltelefon og stemmestyret information.
Sikkerhedsmæssigt skal vi nævne ProPILOT (adaptiv fartpilot,) LED forlygter. Intelligent Forward Collision Warning, Intelligent Emergency Braking, Intelligent nødbremse, skiltegenkendelse, blindvinkel alarm, linjevogter, head-up display, 360 graders kamera, p-sensor for og bag, varme i rat og sæder og adaptivt lys med automatisk niveauregulering.
Knap så sporsikker
På vejen har man med en ret stor og tung bil at gøre. Den er rimelig kvik i det daglige – men er også noget høj og krænger en del i hurtige sving. Den kunne godt have været lidt mere sporsikker, når man ved, at Nissan også har bygget sportsvogne.
Så kan man jo blive i eco-mode i stedet for sport-mode og bare følge trafikken. Ellers er der standard-mode, der så er en mellemting.
Der er kun ét trin på bilens e-pedal, der styrer rekuperation (opsamling af strøm ved motorbremsning) – her kunne flere trin være på sin plads. Måske med skifteplader bag rattet.
Manglende udsyn bagud
Den byder på fin komfort i stofsæderne med læderkanter, men udsynet skråt bagud er knap så godt – men her skal man så lære 360 grader kameraerne at kende. Vi skal også nævne handskerum med indbygget bakke.
Bilen har to store 12,3 tommer skærme i forlængelse af hinanden – og som på en iPad kan man swipe over skærmen for at skifte informationer.
Men skal dog vænne sig til at betjene bilens touchscreen – bl.a. når det gælder ratvarme, klimastyring af sæder og styring af ventilation.
Også manuel betjening
Bladrer man videre, kan man hente informationer om energiforbrug, ladestationer i nærheden, EV timer og sågar restauranter. Men der er også manuelle betjeninger af f.eks. radioen. I et bånd under skærmene finder man dog tilkobling af varmetråde til for og bagrude samt blæser.
Længere inde er der bl.a. oplysning om rækkevidde – og til sidst finder man et stort analogt ur.
Man kan også få bilen med stemmestyring. Ved at sige ”hello Nissan” eller ”hey Nissan” kan føreren udføre sine ønsker.
Man har også mulighed for at tjekke status på batteriet på bilen på afstand – f.eks. i hjemmet. Og en intelligent ruteplanlægger sender en påmindelse, når det er tid at tage afsted.
Platform sammen med Renault
Der er også mulighed for fjernstyring af klimakontrollen og dørlåsen – og i nøglen fås hukommelse på indstilling af førersædet, ratpositionen og centerkonsollen i forhold til gemte førerprofiler.
Nissan har arbejdet på Ariya i mange år – og viste således en showcar på Tokyo Motorshow tilbage i efteråret 2018 – og en prototype året efter.
Teknologien i Ariya er udviklet i samarbejde med de øvrige deltagere i Alliancesamarbejdet – altså Renault og Mitsubishi.
–
Fakta Nissan Ariya Evolve 87 kWh:
Motor: 178 kW.
Ydelse: 238 hk
Moment: 300 Nm
Batteri: 87 kWh.
Rækkevidde WLTP: 533 km.
Rækkevidde testbil: 355 km.
Ladehastighed – indbygget lader: 22 kW.
Ladehastighed hurtiglader: 130 kW.
Ladetid: 11 kW lader: Ca. 8 timer.
Ladetid: 22 kW lader: Ca. 4 timer.
Topfart: 160 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,6 sek.
Træk: Forhjulstræk.
Køreklar vægt: Op til 2.200 kg.
Totalvægt: 2.121 kg.
Varerum: 1.540 x 1.255 x 810 mm.
Mellem hjulkasser: 1.100 mm.
Døråbning højde: 710 mm.
Højre ved bagklapåbning: 675 mm
Trailervægt m bremser: 750 kg.
Vendediameter: 11,6 m.
Varerum: Ca. 1.800 liter.
Dæk: Bridgestone Blizzak LM005 – 235/55 R 19.
Fabriksgaranti: 3 år/100.000 km.
Batterigaranti: 8 år/160.000 km.
Testbil pris hvide plader: 497.000 kr.
Araya basispris hvide plader: 402.000 kr.
Pris: Ariya Van ekskl. moms fra: 333.536 kroner.