På IAA transportmessen i Hannover viser Ford for første gang sin nye eksportlastbil, der senere også skal sælges i Vesteuropa.

Mange husker eksportlastbilen Ford Transcontinental, der var populær tilbage i 70’erne og 80’erne – og endnu flere husker nok Ford Cargo – distributionslastbilen, som opnåede titlen Truck of the Year i 1982, men som Ford snart efter opgav at producere.

Den tyrkiske Ford lastbil er én af kandidaterne til International Truck of the Year 2019, og vinderen offentliggøres på IAA messen på første pressedag onsdag. Den skulle have ret gode chancer for at vinde – de to andre kandidater er Scanias nye by-serie og Volvo’s LNG-teknik.

Fem års udvikling

Iveco og Ford indgik en aftale, hvor italienerne i 1986 overtog bil, fabrik og navn – og Iveco har jo fortsat deres EuroCargo.

Den nye Ford, som fejrer premiere på IAA transportmessen i næste uge, produceres i Tyrkiet – hvor en lokal Ford Cargo har været produceret i årevis i samarbejde med den lokale producent Otosan.

Fem år har det taget at udvikle det nye køretøj, og den nye lastbil skal som forgængeren sælges i mange tredjelande – men eksporten skal øges til mange flere områder, og på sigt er planen, at også Europa skal komme med.

Prisgunstig lastbil

Prisniveauet er gunstigt og nok billigere end de syv kendte europæiske lastbilsmærker ifølge et medlem i Truck of the Year juryen..

Det er ud over Tyrkiet de tidligere østeuropæiske lande, der skal markedsføre den nye Ford lastbil, som kun findes som 4×2 trækker. Der er også kun en motor at vælge imellem – 13 liter Euro 6D EuroTorc motor på 500 hk og 2.500 Nm – udviklet i Tyrkiet.

Den nye lastbil, som først navngives onsdag i næste uge, har et ret moderne design – som kunne minde lidt om svenske Volvo FH.

Predictive Cruise Control

Teknisk er det måske ikke den store revolution, men der en del moderne teknologi i køretøjet så som Predictive Cruise Control (kaldet MaxCruise) – som sparer fire pct. på brændstoffet.

Der til kommer ConnecTruck diagnose system, otte tommer hoved-farveskærm og 7,2 tommer touchscreen er standard – linjevogter og nødbremsesystem skulle også følge med.

Der er masser af aflæggeplads i kabinen og store og brede køjer. Komforten er som den kendes fra andre europæiske lastbiler – og køreegenskaberne er overraskende gode ifølge vores IVOTY-kilde.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk