Franske biler har gennem generationer været kendt for deres bløde og komfortable affjedring – til gengæld har de krænget ret meget. I den ny Captur har man gjort meget ud af at få en så komfortabel rejsebil som muligt – uden at køreegenskaberne er forringet.

På en langtur på både små og ujævne biveje foruden motorveje mærker man tydeligt, hvor godt bilen kører – uden at man mærker så meget til hullerne i vejen. Selv om bilen ekstra havde 18 tommer aluminiumsfælge med 55 profil dæk mod standard 17 tommer.

Men den står også godt fast i et hurtigt sving – og styretøjet er letgående. Smart ser bilen jo også ud med det nye lay out med nyt front- og hækdesign inklusive standard LED lygter og signatur-kørelys.

7 trins automatgear

Bilen havde Renault-Nissan alliancens nye 1,3 liter motor med 130 hk og stop/start system,og den er rimelig hurtig med 193 km/t på toppen og en acceleration til 100 km/t på 9,6 sekunder.

Bilens 7-trins EDC dobbeltkoblings gearkasse skifter blødt og kvikt. Og så er der skifteplader bag rattet, hvis man vil skifte manuelt. Man kan vælge imellem at køre bilen i ”eco” eller ”sport” mode.

Som jobbil vil mange vælge dieseludgaven, der har et bedre drejningsmoment. Merpris for diesel er beskedne 1.000 kroner.

God kørestilling

Det velformede førersæde i læder med el-indstilling og det justerbare multifunktions-læderrat en rigtig god kørestilling. Fodpladen i vognbunden sikrer en lige kørestilling.

Interiøret er ændret i væsentlig grad – bl.a. med aluminiumslister i børstet aluminium – og en ny instrumentering med såkaldt svævende midterkonsol i forbindelse med automatgearet.

Den nye Renault Captur er blevet en anelse dyrere end forgængeren, men til gengæld er den forbedret på nærmest alle områder – især kvaliteten med bedre valg af materialer er der skruet gevaldigt op for.

Adaptiv fartpilot koster ekstra

Vigtigt er det også, at Captur modsat forgængeren nu kan fås med det meste sikkerhedsudstyr, men desværre er adaptiv fartpilot ikke standard. Selv ikke i den prøvede topmodel med Intens udstyr.

Kun 4-5.000 kroner plus moms er prisen for en førerassistentpakke, som også omfatter Blind-spot assistent, der fanger køretøjer i den blinde vinkel. Denne pakke er vigtig at få bestilt med, men adaptiv fartpilot burde være standard – som den f.eks. er i VW Polo.

Ellers er der f.eks. både nødbremsesystem med fodgængergenkendelse, linjevogter og skiltegenkendelse som standard.

Veludstyret Intens model

Dertil bakkamera, p-sensor, fartbegrænser, regnsensor, 1-zone klimaanlæg, hill start assist, auto-hold funktion, varme i rat og sæder, to USB-stik og elektrisk håndbremse.

Vi skal også fremhæve den store 9,3 tommer touchscreen med navigation samt 4,2 tommer digitale display plus Bose audio system, som var i testbilen. En 7 tommer skærm er standard.

Renault forstår det med at udnytte moderne informationsteknologi med bilens MultiSense system, hvor man kan indstille bl.a. speeder- og styrerespons, gearskift og motorlyd, men også opsætning af instrumentpanel og kabinelys.  Men det tager tid at lære at kende.

Rigtig meget ekstraudstyr

I det hele taget var der sat krydser ved mange udstyrspakker – bl.a. havde bilen pakke med glas-skydetag, og en pakke med parkeringsassistent samt 360 graders around-view – sidstnævnte pakke kan sikre imod mange skader.

Knap 100.000 kroner sparer man også – eksklusive moms er prisen ca. 157.000 kroner i Intens udgaven.

Hertil kommer så ekstraudstyret, som løber for en hvidpladebil op over 80.000 kroner – men som Van med 50 pct. beskatning jo koster væsentlig mindre.

Vokset på alle leder og kanter

Med det større sikkerhedsniveau i den nye Captur sammen med den bedre komfort generelt er det en god løsning som f.eks. servicebil. Med en trailervægt på 1.200 kg. kan bilen også bruges til at køre afsted med lidt materialer eller affald.

Captur anno 2020 er vokset på alle leder og kanter – det betyder bl.a. større varerum på 1.300 liter i Van-udgaven, som har årevis har været populær herhjemme.

Der er god aflæggeplads i kabinen – især skal fremhæves handskerummet, som er udformet som en stor skuffe. Der er også en lille midterboks – samt aflæggeplads under gulvet i varerummet. Læssehøjden er 770 mm. Der er fire fastgørelseskroge i varerummet.

Fakta Renault Captur 130 TCE Intens:
Motor: 4 cyl. Turbobenzin. 16V.
Slagvolumen: 1.333 ccm.
Ydelse: 130 hk v. 5.000 omdr.
Moment: 240 Nm v. 1.600 omdr.
Topfart: 193 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,6 sek.
Gear: 7 trins EDC dobbeltkobling.
Gennemsnitsforbrug: 15,9-16,1 km/l.
CO2 udledning: 141 g/km.
Dæk testbil: Bridgestone Blixxak 215/55 R18.
Varerum: Ca. 1.300 liter.
Læssehøjde: 735 mm.
Mål varerum: 1.350 x 940 x 1.120 mm.
Hjulkasser: 1.000 mm.
Bagdørsåbning: 990 x 815 mm.
Sidedørsåbning: 350 x 835 mm.
Køreklar vægt: 1.277 kg.
Egenvægt/totalvægt: 1.152 x 1.744 kg.
Lasteevne: 592 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.200 kg.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris Intens ekskl. moms fra: 157.118 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk