Succes fra dag ét – og lige siden. adm. direktør Henrik Bang har i ni år kun haft fremgang for både Renault og lavpris-datterselskabet Dacia.
Nu skifter han chefstolen ud med jobbet som CEO for Skandinavien hos Jaguar og Land Rover.
Ikke blot salget af personbiler så som Clio og Captur er gået stærkt – også varebilerne Renault Master og Trafic samt gulpladeudgaver af mange af Renault personbilerne er gået over al forventning.
Samme positive salgsfremgang ses hos Dacia, hvor både Dokker og Van udgaver af bl.a. Duster sælger fantastisk.
Ros fra nordisk chef
Sylvain Devos, der er direktør for Renault i Norden, vil gerne takke Henrik Bang for hans entusiasme og hans engagement for mærkerne gennem ni år.
” I dag er Renaults fundament i Danmark stærkt, holdet bag er ekstremt professionelt og anerkendt af alle i Danmark og i den nordiske HUB (hovedkontor). Det danske team vil fortsætte den succesfulde rejse med fuld støtte fra den nordiske HUB,” siger Devos.
Sammen med forhandlerne
Henrik Bang understreger dog, at det er sammen med forhandlerne, at Renault har været på en eventyrlig rejse.
”På rejsen har vi bragt vores fælles forretning fra en niche position til en placering som nummer tre i Danmark. Det har været fantastisk spændende, og jeg har virkelig nydt det enestående samarbejde og den kultur, som vi sammen har skabt. Det er derfor med megen vemod, at jeg nu har valgt at sige farvel, men samtidig glæder jeg mig meget til mit nye skandinaviske ansvar – i et helt andet segment,” siger Henrik Bang.
Afløser kommer fra Norge
Henriks afløser er Anders Gadsbøll. Han kommer fra en stilling som direktør for Renault importøren i Norge. Så han kan måske hjælpe med salg af flere elbiler som Kangoo Z.E. og Zoe.
Han begynder på kontoret i Ballerup fra i dag – den 2. januar – og der vil over de følgende uger være en overdragelsesperiode for at få en så glidende overgang som muligt.
Afskedsreception for Bang
Fredag den 3. februar fra kl. 13-15 afholdes der afskedsreception for Henrik Bang hos Renault Danmark, Industriparken 21A, 2750 Ballerup.
Henrik Bang tiltræder i marts stillingen som CEO British Car Import, der er importør af Jaguar/Land Rover i Skandinavien. Han skifter samtidig nok sin Renault firmabil ud med en Jaguar eller Land Rover.
Men han når dog at fejre Renaults nytårskur i den kommende weekend – begge dage kl. 11-16 hos alle landets Renault/Dacia-forhandlere. Og der er noget at fejre.
For som vi skrev, sluttede Renault 2016 af med et brag.
Nummer fire i Danmark
For niende år i træk gik det franske bilmærke frem herhjemme, og ligger nu som det fjerde bedst sælgende bilmærke i Danmark. Sammen med Dacia steg markedsandelen fra sidste års 8.2 procent til 9,2 procent. Det totale salg af Renault/Dacia landede på knap 24.000 biler i 2016. Dacia stod for de knap 4.700 mens Renault tog sig af cirka 19.200 enheder.
Stjernen denne weekend er en ny version af Renault Captur med modelbetegnelsen Arctic. Det er en specialversion bygget på højeste udstyrsniveau Dynamique. Men som noget helt særligt er denne version i vinterhvid metallak med sort tag.
90 eller 120 hk
Bilen har 17 tommer alufælge, og der er outdoor beskyttelsespaneler for og bag, og livet i byen bliver nemmere med citypakken, der består af parkeringssensor, så man ikke bakker ind i noget og elklapbare sidespejle. Indenfor er der lækkert interiør med kombineret stof og kunstlæder på sæderne, og såvel musik, telefon og navigation, styres via R – link multimedia systemet.
Captur Arctic kommer i to versioner – med 90 hk turbomotor eller 120 hk og EDC automatgear. Van-priser er ikke oplyst – men forvent cirka fra 100.000 kroner plus moms.
Renault i Danmark har de senere år altid tilbudt de bilmodeller i flåden, hvor det var muligt, på både hvide- og gule nummerplader. Også et bevis Henrik Bangs dygtige ledelse.
Vil ikke genere Renault i nyt job
Hos Jaguar og Land Rover kan han fortsætte sin positive Van-politik. Alle Land Rover sælger som altid godt på gule nummerplader – og Jaguar kan bl.a. også tilbyde den nye F-Pace som Van.
Men han kommer ikke til at genere landets Renault-forhandlere – for de engelske luksusbiler har et noget højere prisniveau.