I 70 år blev der bygget en stjernerække af ikononiske bilmodeller fra franske Renault. Fabrikken i Flins, 40 kilometer fra den franske hovedstad, byggede i den periode over 18 millioner biler.

Blandt dem modeller som Dauphine fra 1950’erne, Renault 5 fra 70’erne, Renault 4 fra 70’erne og 80’erne – og naturligvis Renault Twingo, Clio samt Renaults elbil Renault Zoe.

I 2021 sluttede produktionen, og Flins blev omdannet til en såkaldt Refactory – et epicenter for cirkulær økonomi, genbrug og genanvendelse.

Historie og rødder

Men fra 2027 bliver fabrikkens mure ramme om en exceptionel samling af historiske biler, kunstværker, tegninger, posters – og alt det, der har fulgt Renault gennem 125 års historie.

Udstillingen vil blive åben for offentligheden, og vil grundlæggende vise 125 års bilhistorie, og alt hvad der er fulgt med- og dets betydning for vores kollektive opfattelse af tiden.

“Jeg er overbevist om, at Renault er så stærk på grund af sin historie og sine rødder. Vores industrielle og kulturelle arv er baseret på 125 års historie og er stadig aktuel,” siger Fabrice Cambolive, CEO Renault Brand.

Også nye haller

Han ønsker, at det nye site bliver et familiested, hvor man kan bevæge sig rundt mellem bilerne.
Renault Collections vil ikke blot indfinde sig i de eksisterende fabrikshaller.

Arkitekten Jacob Celnikier fra CGA arkitektfirmaet vil skabe et helt unikt bygningskompleks, der binder fortid og fremtid sammen.

I alt er der 11.500 kvm. under tag og det rummer blandt andet 4.700 kvm. biludstilling, 3.200 kvm. eventspace, workshop for klassiske biler på 1.900 kvm. og 1.700 kvm med kunst og objekter fra 125 års bilhistorie.

Halvdelen kan stadig køre

Udstillingen omfatter flere hundrede køretøjer i perfekt stand.

Disse omhyggeligt bevarede og restaurerede køretøjer spænder over Renaults historie fra den første bil bygget af Louis Renault i 1898 – Type A –  til før-krigsmodeller, Formel 1-biler, ikoniske Alpine og visionære konceptbiler.

Bemærkelsesværdigt nok kører mere end halvdelen af bilerne stadig, hvilket vidner om deres omhyggelige konservering.

Seks teknikere

I mange år har det været seks kvalificerede teknikeres arbejde at restaurere og servicere alle køretøjerne i Renault-kollektionen og sørge for, at hver model kan komme ud på vejen og fortælle sin egen unikkke historie.

Den nye udstilling i Flins vil også huse et restaureringsværksted for både teknik og karrosserier.

En række ikoniske – til tider sjældne – genstande fortæller historien om bilteknologi og -design gennem årene.

Den gule Renault 4 postbil

Andre genstande, populære succeser fra fortiden, vil bringe personlige minder og følelser tilbage.
Hvem husker ikke den gule Renault 4 postbil herhjemme ?

Denne levende samling vil fortsætte med at vokse over tid, selvom der vil blive foretaget nogle ændringer, primært gennem salg af duplikatmodeller som allerede nu findes på fabrikken.

Salget af disse skal det gøre muligt at købe modeller der ellers mangler i den enorme samling. Med dette for øje vil Artcurial arrangere en auktion den 6. og 7. december.

Stort arkivmateriale

Renaults arv er ikke begrænset til sine køretøjer. Virksomheden ejer også et stort antal genstande, der fortæller mærkets historie siden 1898.

Med over 2.400 lineære meter arkiver har Renault en imponerende samling af dokumenter og genstande, der sporer virksomhedens historie.

Blandt de tusindvis af dokumenter og genstande i samlingen er plakater, designtegninger, miniaturer og legetøj, pedalbiler, pokaler og medaljer samt bøger, der udgør Renaults bibliografi.

Kunstværker

Renault ejer også flere hundrede kunstværker, som også vil blive udstillet.

Siden 1930’erne har Renault været en pioner inden for støtte til moderne design. Denne kunstsamling blev oprettet for at bygge bro mellem kunst og industri.

For yderligere at understrege dette mål annoncerede koncernen oprettelsen af Renault Fonden for Kunst og Kultur i juni 2024.

Beskytte arven

Fondens rolle er at sikre og beskytte den eksisterende samling, samtidig med at den søger at forny den med moderne kunstnere og dermed bekræfter brandets rolle som kunstmæcen og kulturel aktør.

Fondens formål er at beskytte Renault-brandets arv, samtidig med at de støtter nutidens nye kunstnere, med særligt fokus på gadekunst med dens tætte bånd til Renault-produkternes verden.

Støtte til pop-kunst

I dag støtter fonden også moderne urban kunst med værker som Bourgeon og Accrescent af Dan Rawlings, lavet af en historisk Renault 5 og en ny Renault 5 E-Tech elektrisk, og Heritage af César Malfi, skabt på Refactory i Flins i 2024, ved hjælp af et sidepanel fra en Scenic E-Tech.

Gadekunst er et moderne svar på Renaults oprindelige kunstneriske ambitioner og dets støtte til pop-kunst og kinetisk kunst i 1960’erne.

Street Art

”Street Art-bevægelsen bringer kunst ud på gaderne og gør den tilgængelig for alle. På denne måde afspejler den også formålet med en bilproducent, hvis produktion også ”lever,” siger Catherine Gros, VP, art.

Fondens historiske samling omfatter flere hundrede ikoniske værker, herunder fotografier af Robert Doisneau.

Han opretholdt tætte bånd til Renault gennem hele sin karriere – en kreation fra 1967 af Arman baseret på Renault 4, en serie af Erró dedikeret til Renault 5, kreationer af Victor Vasarely og Art Brut-inspirerede værker af Jean Dubuffet.

Støtten fra Renault

Denne samling afspejler den støtte, Renault tidligere har ydet til en række kunstneriske bevægelser, herunder:

• Humanistisk fotografi, især af Robert Doisneau, en fuldtidsansat i virksomheden mellem 1934 og 1939,

• Ny realisme, grundlagt i 1960, en bevægelse hvis tilhængere inkluderede Arman og Jean Tinguely, billedhuggere, der brugte hverdagsmaterialer i deres værker,

• Narrativ figuration, primært repræsenteret af Erró, hvis værker blander billeder fra popkultur og kunsthistorie,

• Op Art, en gren af geometrisk abstraktion, der producerer en illusion af vibration eller bevægelse, primært repræsenteret af Victor Vasarely, der redesignede Renaults logo i 1972,

• Jean Dubuffet, maler, billedhugger og opfinder af Art Brut: spontan og opfindsom skabelse af selvlærte kunstnere og udenforstående.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk