Danmarks mest solgte elektriske varebil i sin klasse – og nummer to, når vi tager alle elvarebiler med – til og med maj måned – ifølge Mobility Denmark.
Den hedder Renault Master E-TECH, og den overgåes samlet kun af den lettere Volkswagen ID.Buzz.
Men der er jo også en god pris på fra 290.000 kroner plus moms – og fem års fabriksgaranti.
Master er også Årets Varebil i Danmark og i Europa for 2025 – kåret af fagjournalister, der prøver alle nye varebiler på markedet.
Over 400 km rækkevidde
VOTY.dk har kørt den nye Master – som medlem af begge juryer – fra bilen var en camoufleret prototype og instrumentbrættet var et virvar af kabler og måleinstrumenter – så vi har lært den godt at kende.
Vi har også kørt i den overfor forgængeren og mærket de store fremskridt med lille vendediameter, forbedret aerodynamik og forbedret komfort.
Fremskridtet mærker man især, når det gælder eludgaven E-TECH, som ifølge WLTP forbrugstal når over 400 km i rækkevidde.
305 km fra start
Så selvom cirka 300 km rækkevidde var, hvad bilens instrumenter lovede (305 km faktisk) ved testens start – med 100 pct. opladet, er det et bedre resultat end i den tidligere udgave.
Men så skal man køre pænt – og ikke køre afsted med 110 km/t på motorvejen. Hold til højre og kør adstadigt – evt. bag en lastbil med 80-90 km/t. Så kommer man længst uden at skulle lade.
Ikke fordi den i sig selv er sløv – den er 10,2 sekunder om at nå 100 km/t – og den kan køre op til 120 km/t. I sig selv fornuftige tal for en stor kassevogn med stor luftmodstand.
24 kWh/100km
Kører man tillige med tung last og trailer, skal man være endnu mere forsigtig med højrefoden – så bliver de 300 kilometer rækkevidde væsentlig kortere.
I Frankrig har vi prøvet bilen på motorvej med ca. 400 kg ballast og haft et forbrug ifølge instrumenterne på 34 kWh/100 km, hvor vi i bykørsel lå på knap det halve forbrug. I den danske test nåede vi et resultat på 23,98 kWh/100 km.
Vi ladede ved en hurtiglader (300 kW DC), men bilens instrumenter fortalte, at der kun blev ladet med ca. 80 kW. Så tager det tid at lade et 87 kWh batteri.
Samler strøm op
Renault lover ellers 15-80 pct. på 38 minutter. Normalt vises iøvrigt tal for 10-80 pct.
Det er desuden altafgørende, at der er en ladestander ved firmaet – så batteriet er helt opladet, når dagens dont indledes.
Men – et plus er så bilens rekuperation om end kun i ét trin. Der samles strøm op, så øger rækkevidden.
Fine køreegenskaber
I forvejen vejer batteriet godt til – og det går jo også ud over nyttelasten. Vægten betyder til gengæld, at køretøjet ligger stabilt på vejen.
Faktisk er køreegenskaberne fine for biltypen, og selv om der ikke er læs, hopper og danser den ikke på en ujævn landevej.
Der var dog noget dækstøj ved landevej- og motorvejsfart – og i testbilen støj fra elmotoren ved lav fart.
Lille vendediameter
Man sidder rimeligt bag rattet (af plast), der kan stille i både længde- og højderetning. Der er en lille vendediameter.
Førersædet giver god støtte – men uden trinløs indstilling af sæderyggen. Omvendt sidder man temmelig hårdt og lodret i passagersædet, som, ret beset er en beklædt kasse med opbevaringsrum.
I kabinen er der god aflæggeplads – ud over pladsen under passagersædet – også i dørene, over instrumentbrættet – og i to åbne rum i instrumentbrættet og i et aflæggerum i bilens bredde over forruden.
Godt udsyn
Udsynet er godt – bl.a. med en monitor i stedet for bakspejl, så man kan se bagud.
Der er ikke navigation, men telefonen kan spejles på skærmen. Vi savnede en elektrisk håndbremse – her er den fortsat manuel.
Af udstyr kan vi nævne to usb-stik (c-type), både antispin og eco-knap, trådløs mobiloplader og varme i sidespejle.
Kan vejes op til 4,2 tons
Varerummet er stort, men som 3,5 tons bil er der begrænset lastemulighed. Egenvægten er knap ét tons, men kan bilen kan vejen op til 4,2 tons – stadig med B-kørekort ifølge EU-bestemmelser. Men så må man maksimalt køre i en radius på 100 km. fra firmaadressen.
Vi savnede trinbræt ved skydedøren – om end der er et håndtag til at hjælpe med at komme op. Ved bagdøren er der både trinbræt og håndtag.
Der var otte fastgørelseskroge i varerummet, der var beklædt på gulv og sider (fra firmaet Van Kompagniet).
Ingen adaptiv fartpilot
Ifølge fabrikken er kun dørhåndtagene genbrug fra den gamle Master, så derfor kan det undre, at der ikke er adaptiv fartpilot – heller ikke som tilvalg.
Det kommer måske næste år. Men da den seneste af den tidligere model blev præsenteret for mere end fem år siden, blev vi lovet adaptiv fartpilot, når den nye model kom.
Men det skete jo ikke, og adaptiv fartpilot er faktisk ét af vigtigste sikkerhedsudstyr på biler i dag – og er med til at forhindre mange skader på såvel bil som personer.
–
Fakta Renault Master E-TECH 87 kWh:
Ydelse: 140 hk.
Moment: 300 Nm.
Batteri: 87 kWh.
Træk: Forhjulstræk.
Oplade DC: 130 kW.
Oplade AC: 22 kW.
Opladning 15-80 pct.: 38 min.
Rækkevidde WLTP: 405 km.
Gear: 1 trins aut.
Topfart: 120 km/t.
Accelleration 0-100 km/t: 10,2 sek.
Trailervægt testbil: 2.000 kg. m. bremser.
Totalvægt: 3,5 tons.
Egenvægt: 2.527 kg.
Nyttelast: 973 kg.
Garanti: 5 år/160.000 km.
Pris fra: 290.000 kr. ekskl. moms.