Den amerikanske brintteknologi-koncern Plug Power, der arbejder tæt sammen med franske Renault Group i selskabet HYVIA, har ikke tidligere været specielt kendt for at have med bilbranchen at gøre.

Virksomheden har arbejdet med el- og brintløsninger siden 1997 i USA – og virksomheden har været på det europæiske marked i 10 år.

Plug-Power har produceret ialt 50.000 brændselsceller – og har etableret 100 brintanlæg i USA, der producerer 40 tons brint om dagen.

55.000 gaffeltrucks

”Brint i varebiler er relativt nyt for os, men vi har arbejdet i mange år med gaffeltruckvirksomheder og har bl.a. leveret brintteknik til 55.000 gaffeltrucks – heraf de 2.000 enheder i Europa,” fortalte canadiske Philippe Boisvert, salgschef hos HYVIA med ansvar for direkte salg af brintanlæg, i forbindelse med transportmessen Solutrans i Lyon.

Han har indtil nu været bosat i USA og arbejdet for PlugPower – men med det nye jo flytter han med familien til Paris.

“HY” står for brint på engelsk, “VIA” for vej. HYVIA arbejder mod CO2-fri mobilitet. Virksomheden blev oprettet i 2021 og er ligeligt ejet af Renault Group og amerikanske Plug-Power.

Master H2 Tech i 2022

Gennem samarbejdet med Renault Group er den første brintvarebil snart klar til salg – nemlig Renault Master H2-Tech, som er på markedet allerede næste år.

Rækkevidden oplyses til 500 km. Ved påfyldning arbejdes med et tryk på 700 bar. Bilen er udstyret med en 30 kW brændselscelle, et 33kWh batteri og fire 1,5 kg brinttanke.

Bilen efterfølges af brintudgaver af den mindre Kangoo H2 – og senere formentlig Trafic H2.

I Paris og omegn

HYVIA har hovedsæde sydøst for den franske hovedstad i Villiers-Saint-Fréderic. Byen ligger syd for Flins, hvor Renault har samlet sine brintaktiviteter ved én af Renaults store fabrikker.

Teknologien produceres sammen med Renaults datterselskab PVI (siden 2017), der bl.a. har bygget ellastbiler i en lang årrække for Renault Trucks – som forøvrigt køber deres Renault Master udgaver hos Renault Group.

Monteringen af brintteknikken i Master varebiler sker på Master-fabrikken i Batilly i det nordøstlige Frankrig.

Op til 90 kg. brint i timen

HYVIA tilbyder et fuldt service økosystem af varevogne, brændselsceller, brinttankstationer og leverancer af CO2 fri brint. Virksomheden omfatter også flådefinansiering og flådevedligeholdelse.

Et fyldeanlæg kan købes hos HYVIA til virksomheder eller kan lejes. Et anlæg kan producere 18-90 kg brint pr. time – og håndtere en vognpark på op mod 150 køretøjer – lige fra biler og varebiler til lastbiler og gaffeltrucks.

En varebil bruger typisk fem kilo brint om dagen – en lastbil typisk 40 kilo brint.

Let at betjene

Fyldestationen med komprimeret brint er nem at betjene og brinten produceres enten på stedet gennem vandelektrolyse eller ved leverancer i gasflasker. Systemet lagrer den komprimerede brint, før den tankes på køretøjet.

Fordelen ved brintanlæg er muligheden for opbevaring af grøn strøm – bl.a. i forbindelse med vindmølleanlæg – også til de meget omtalte power-2-x muligheder, som Renaults alliancepartner Nissan har arbejdet med i årevis.

Kører som elbiler

Brintkøretøjer fungerer som normale elbiler, men i stedet for batterier drives brintbiler af en elmotor, der får sin strøm fra en brændselscelle i stedet for fra batteriet.

Ved tilsætning af ilt omdanner brændselscellen brint til elektricitet og vand gennem en elektrokemisk proces.

Brintbiler er elektrificerede – og udrustet med brændselsceller – og de kører helt som en almindelig elbil – blot kan de opfyldes lige så hurtigt som en dieselbil og har en længere rækkevidde end de nuværende el-varebiler.

Forsker i brint-lastbiler

Plug Power arbejder også med brintteknologi til lastbiler, som vil blive meldt ud på et senere tidspunkt. Fordelen med brint til lastbiler er, at man ikke bruger så tunge batterier.

Et problem med batterierne er også, at det stigende brug af elkøretøjer kræver øget infrastruktur med ladestandere – og mange ladeanlæg i ét område kræver kraftigere ladesystemer og -kabler.

Plug Power har også har leveret installationer til bl.a. BMW og IKEA, og har også haft samarbejde med tyske Streetscooter.

Elektrolyseanlæg

Netop nu har Plug Power meldt ud, at man har etableret hovedkontor i Duisburg i Tyskland – men man har aktiviteter mange steder i Europa, bl.a. med brintløsninger i Portugal og Spanien.

Man har senest indgået en samarbejdsaftale om elektrolyseanlæg og brint-produktionssteder i både USA og Europa.

I Europa bl.a. med det franske firma LHyfe. I den forbindelse også med off shore vindmølleparker.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk