Volkswagen har i dag løftet sløret for de første streger til den nye Amarok pick-up, som ventes herhjemme i slutningen af 2022 eller begyndelsen af 2023.

Den nye Amarok skal ikke længere bygges i Hannover, men på Fords store fabrik i Silverton ved Johannesburg – som led i den store samarbejdsaftale, som de to bilkoncerner har om den fremtidige produktion af erhvervskøretøjer.

Typisk Volkswagen DNA

Men selv om det er Ford, der bygger Amarok – sideløbende med Fords kommende, nye Ranger-udgave – så vil den nye Amarok bevare det typiske VW-DNA.

For Ford er det også en fordel af kunne udbygge, modernisere og bedre udnytte fabrikkens muligheder med storproduktion, som er med til at holde priserne på et fornuftigt niveau.

Et samarbejde i forbindelse med produktion af varebiler er vigtig, da produktionstallet er mindre end for personbiler. Det ser man efterhånden blandt mange varebilsproducenter – og tendensen øges år for år.

Momentstærk V6 motor

Et ekstra plus for samarbejdet for Fords kunder er genskabelsen af en momentstærk pick-up, for den nye Ranger får en 3-liters V6-motor – formentlig et krav fra Volkswagen, og måske endda en motor fra Volkswagens lager.

Den nye fælles pick-up er udviklet af Fords professionelle ingeniører i Australien – som også var tilfældet med de to første 1-tons Ranger modeller.

Derude i Outback områder er kravet til råstyrke stor – og så er der så lidt iblanding af ønsker fra Europa og selvfølgelig fra Fords hovedkontor i USA. Designet i Ranger er delvist hentet fra de amerikanske F pick up-modeller.

Det begyndte i Argentina

Den nye Amarok har stadig et umiskendeligt Amarok-look udefra, men interiøret er helt nyt, er meldingen fra Volkswagen Nutzfahrzeuge i Hannover, som erhvervscentret for den tyske producent er placeret – og hvor Amarok før blev produceret – sideløbende med fabrikken i Pacheco i Argentina.

Her blev Volkswagen Amarok fra første færd produceret – inden produktionen begyndte i Tyskland.

Højere udstyrsniveau

Den nye Amarok har til en vis grad ændret design – men har i den nye udgave et mere omfattende udstyrsniveau.

“Det er ikke kun væsentligt, når bilen bruges som arbejdsredskab. Det gør tingene lettere for brugerne i det daglige arbejde,” siger Dr. Lars Krause, brand board of Management Member for salg og marketing hos Volkswagen Nutzfahrzeuge.

Begge har pick-Up Award priser

For begge bilmodeller er der tale om tredje generation af pick-up køretøjer – og begge biler har opnået prisen Pick Up Award fra den europæiske Van of the Year jury to gange.

Volkswagen Amarok for første generation i 2010 og anden generation i 2018. Ford Ranger vandt samme pris i 2013 og 2020 – for henholdsvis første- og anden generation af Ranger.

Volkswagen Amarok har været i serieproduktion siden 2010. I løbet af det sidste årti er mere end 800.000 køretøjer blevet solgt globalt.

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk