Dårlige tider i landbruget fik Hans Dam fra Frørup ved Nyborg til at skifte fra landmand til selvkørende vognmand, og han har i fjor skiftet til sin anden Iveco Daily.

Smiling Transport – alene navnet fortæller, at der må være en hyggelig leder af dette transportfirma. Og det holder også stik, da vi møder Hans Dam hos hans forhandler, Iveco Odense.

Det var i 2015, at han valgte at stoppe som landmand. Der var ikke god økonomi i at drive landbrug for ham, bl.a. med de mange nye EU bestemmelser, så han skiftede til vognmandserhvervet og investerede i en let brugt Iveco Daily.

Hårdere at være landmand

”Mange chauffører synes, der er mange lange dage i transportbranchen, men det er intet at regne for at være landmand,” siger Hans Dam.

Den første bil, som Hans Dam købte, havde kørt 211.000 km, og da den rundede 430.000 km sidste sommer valgte Hans Dam at skifte til en ny 3-liter Daily med 180 hk med Daily Business Up app’en.

Iveco’s Business Up tilfører en række smarte funktioner, som hjælper chaufføren til at optimere sin kørestil og reducere sit brændstofforbrug.

Fantastisk opbakning

Business Up hjælper desuden chaufføren med at finde alternative ruter og giver adgang til en lang række andre funktioner, som hjælper med at sikre den bedst mulige kørsel.

”Men det var først og fremmest på grund af den fantastiske opbakning og service på værkstedet, som jeg fra begyndelsen har fået hos Iveco Odense, at jeg fortsatte med en ny Daily,” siger Hans Dam.

Sent åbent på værkstedet

Værkstedet i Odense har hjulpet flere gange, og dertil kommer åbningstiden om aftenen.

Så Hans Dam stiller bilen til service om aftenen mellem klokken 17 og 18, og så er den klar næste morgen.

Er der tale om en større reparation, er der mulighed for at leje en reservebil.

Interaktiv brugerhåndbog

I Business Up findes en interaktiv brugerhåndbog, der giver adgang til alle bilens informationer der inkludere forhandler lokationer og et direkte link til Ivecos 24/7 service assistent.

Via appen er det muligt at holde øje med planlagt service og modtage reparationsalarmer, der sikrer, at køretøjet altid er fuldt funktionsdygtig.

Iveco Daily er en professionel opbygget bil, der er udviklet på lastbilserfaringer – med chassis – så det er ikke en forvokset personbil. Til gengæld er nyttelasten knap så stor – i dette tilfælde måske 800-900 kg.

Stor fordel ved HiMatic

Hans Dam valgte at købe en udgave med 8-trins Hi-Matic automatgear, som er en stor behagelighed i den daglige kørsel. Med manuel gearkasse går koncentrationen væk fra vejen, som han udtrykker det.

Ved automatiske nedgearinger er bilen også i det rette gear, når man skal afsted igen.

Faktisk har 80 pct. af alle Iveco Daily, som sælges herhjemme, Hi-Matic automatgear – i produktionslandet Italien er det kun 20 pct. af kunderne, der vælger Hi-Matic. Det siger noget om arbejdsmiljøet i Danmark.

Fra Flensburg til Nordnorge

Kørslen for Smiling Transport kan variere fra ture fra Flensburg til Malmø – eller fra Odense til Nordnorge eller Sverige.

Der er også en del kørsel med hjælpemidler for hjemmeplejen i Odense kommune. Så det er en fordel at box-kassen er leveret med dobbelte døre i hver side plus lift. Så kan man lettere holde rene- og ikke rene emner adskilt.

Der er blevet mere at bestille for Bring i Odense. Da Hans Dam begyndte at køre i 2015, var der 10 Bring-vognmænd i Odense – nu er der 17.

Bring styrer transporterne

Hans Dam kører fast for Bring Transport, som også styrer de transportopgaver, som han udfører, med deres eget flådestyringssystem. Det er derfor også dette flådestyringsprogram, som han er koblet op på.

Bring valgte også, hvilken størrelse bil, som Hans Dam skulle købe, men den større bredde og de længere sidespejle har han selv valgt. Folieringen har Bring arrangeret.

”Jeg har ændret min kørsel en del på det seneste, så jeg har fra leveringen i juni i fjor til april allerede nået at køre 109.000 km, men på leasingkontrakten står der 90.000 km om året. Det betyder, at jeg kommer op på 140.000 km om året. Så jeg skal nok se på kontrakten igen,” siger Hans Dam.

Ændrede kørselsopgaver

Kontrakten skulle løbe over tre år, men Hans Dam vil nok have fordel ved skifte bil før – for totaløkonomiens skyld.

”Mine kørselsopgaver ændrede sig allerede i fjor med de mange kørsler fra Flensborg og så langt som Bodø i Nordnorge,” siger Hans Dam.

Han valgte med vilje en bil med box-kasse med plads til seks europaller – det sikrer lav takst på Storebælt. Det giver en del kørsel på Sjælland, hvad de større biler ikke har.

Bedre økonomi

Hans Dam benytter ikke alle detaljer fra Business Up app’en – som nævnt  fordi han arbejder med Bring’s flådestyring.

Men han er glad for andre dele af app’en – f.eks. om kørselsmønstret, hvor den har lært ham at køre mere økonomisk via indextal.

Hans Dam har mulighed for at tilgå sine data via MYDAILY kundeportal, som giver adgang til at tjekke alle bilens data online uanset hvor han befinder sig. Her er data som brændstofs forbrug, gennemsnitsfart, rejsetid og lokalisering nemt tilgængeligt.

Grønt på alle parametre

”Jeg har jo lært, at kraftige accelerationer ved f.eks. overhalinger straffes, og i stedet for en grøn farve i display’et bliver den gul eller rød. Det har faktisk overrasket mig, at jeg kan se, hvor meget det hjælper. Så jeg arbejder på, at der bliver grønt på alle parametre – også f.eks. ved brug af bremserne. Hi-Matic sørger også for at skifte gear optimalt,” siger Hans Dam.

Man kan så trække index-tallene fra app’en ud dag for dag, så man kan se, at tallene forbedres. Faktisk er der 90 forskellige programmer i app’en, som læser chaufførens måde at køre på og lærer på sigt chaufføren og hans kørestil at kende.

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk