Finalefeltet med fem biler til titlen ”Årets Varebil 2018” er klar efter en lang dags test af 15 kandidater.

Kåringen, der er arrangeret af Motorjournalisternes Klub Danmark, foregik i hele dagen i går i Ringsted om omegn – med udgangspunkt fra Scandic Hotel.

Der var stor enighed om de fleste finaledeltagere til ”Årets Varebil 2018” – hvor den endelige vinder først offentliggøres i forbindelse med transportmessen ”Vestfyn Trækker” i Ejby på Fyn næste uge.

Efter otte timers test af 15 nye varebiler på det danske marked fandt juryen frem til et finalefelt på fem biler, der vil blive udstillet i hele udstillingsperioden fra fredag den 25. maj til søndag den 27. maj.

De fem finalister

De fem nominerede til titlen i år omfatter både vinderen af den internationale tital Van of the Year 2018, Iveco Daily, samt vinderen af den internationale Car of the Year 2018, Volvo XC 40 – der er blevet ombygget til gulpladebil herhjemme af TJ Karosseri i Ishøj.

De tre øvrige kandidater blev Ford Transit Custom i en ny og forbedret udgave, MAN TGE samt den elektriske Nissan eNV200, som bl.a. har fået et kraftigere batteri på 40 kW og dermed længere rækkevidde.

Til finalen skal dommerne så uddele hver 25 point, hvor alle biler skal have point, der må maksimalt uddeles 10 point til én kandidat.

Vi havde valgt Opel

Fire af de fem kandidater blev også nomineret af VOTY.dk – nemlig: Iveco, Ford, MAN og Nissan – men vi havde valgt Opel Crossland-X 1,6 Turbo-diesel som vores sidste kandidat.

Det gjorde vi bl.a. fordi, at den som juryen havde ønsket, var fremstillet med nærmest fuld last – og det var de fleste af de øvrige ombyggede kandidater ikke. Og så er det svært at bedømme bilerne som varebiler.

Grandland-X udviste gode takter og havde fin trækkraft – om end der var en temmelig høj gearing. Bilen er handy i byen og klarer også motorvejen godt. Grandland-X er arvtageren til Opels Meriva model, som i årevis har været populær som gulpladebil.

Nissan eNV200 kører langt

Juryen havde accepteret, at de to elbiler (Renault Kangoo ”33 kW” og Nissan eNV200 ”40 kW”) deltog uden læs – men begge biler har ved tidligere test af VOTY.dk ved præsentationer i udlandet vist fin trækkraft med læs.

Denne gang trak Nissan det længde strå især på grund af 40 kW batteri-kapaciteten, der giver en rækkevidde på 275 efter den nye NEDC målemetode (New European Driving Cycle).

Der er desuden to lade-muligheder: med mormorstik hjemme eller med hurtigladning ved særlige ladestationer bl.a. enkelte steder i byrummet og hos flere forhandlere.

Nissan eNV200 kan laste 742 kg. og har en trailervægt på 450 kg. Da momentet er 100 pct. fra 0 km/t har bilen en meget hurtig acceleration de første par hundrede meter.

Feltet af kandidater i går bestod af:

Citroën C3 Aircross Van
Citroën C4 Cactus Van
Dacia Duster Van
Fiat Doblò L2 1,4T-Jet
Fiat Ducato 180 hk.
Ford Transit Custom
Iveco Daily RDE og NP (gas)
MAN TGE
Mercedes-Benz X-klasse pick-up
Nissan eNV200
Opel Crossland-X Van
Renault Kangoo Z.E.
Toyota Proace Platform Cab
Volvo XC40
Volvo XC60

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk