En ny og mere sporty coupé-udgave af den kendte Kadjar SUV model dukker op herhjemme i 2021 – med navnet Arkana.
Bilen bygges ikke i Frankrig. Men franske Renault har på verdensplan adskillelige fabrikker.
Én af dem er Renault Russia – som nærmere bestemt er den tidligere Avtoframos fabrik i Moskva, som siden 1998 bl.a. har bygget Renault-modeller baseret på Renault og Dacia biler – alle med Renault logo.
Én bil – to platforme
Den russiske Arkana blev præsenteret på Moskvas biludstilling i 2018 på en Captur/Duster B0 platform. Bilen bygges også som Renault Samsung Arkana i Sydkorea med en mere avanceret CMF-B platform.
Når bilen lander i Vesteuropa næste år, bliver det med Renaults nye E-tech hybridteknologi med 140 hk og to benzinmotorer TCe 140 og TCe 160 motorer med 12 volt mikro-hybridteknik.
Også Arkana som Van
Bilerne kan også fås med et mere sporty R.S. Line udstyr. Indvendigt genkender man Renaults DNA – men her kombineret med en stor touchscreen.
Bilen vil også blive tilbudt som Van-model – sideløbende med bl.a. Kadjar, som har haft en pæn succes på gule nummerplader.
Historien om Moskvitch
Fabrikken i Moskva byggede tidligere de russiske Moskvitch biler. Fabrikken ejes siden 2012 helt af Renault, men var tidligere også ejet af staten. Det var med Moskvas bystyre, at aftalen om bilproduktionen blev indgået i 1998.
Historien om fabrikken er lang. Den blev etableret i 1929 – og byggede biler med navnet Kim. Efter krigen stoppede produktionen – og man annekterede i stedet Opels Kadett-fabrik fra Berlin-Brandenburg i den russiske zone i Tyskland.
Skiftede til russisk design
Det skete officielt som krigsbytte – selv om Opel var ejet af amerikanske GM. Bilen blev døbt om til Moskvitch 400 fra 1946.
Men i 50’erne skiftede man til et russisk design. Fabrikken blev nu kaldt MZMA (Moskovsky Zavod Malolitrazhnykh Avtomobiley, altså “Moskvas kompakt-bil fabrik”, og bilerne var bl.a. Moskvitch 408 og 2140.
Til ære for ungdommen
Senere skiftede fabrikken navn til AZLK (Avtomobilny Zavod imeni Leninskogo Komsomola, som betyder “Bilfabrik til ære for Komsomol” – Sovjetunionens kommunistiske partis officielle ungdomsorganisation – dannet i 1918 og med 10 mio. medlemmer i 1970’erne.
Efter det sovjetiske styres fald gik fabrikken – der nu hed OAO Moskvitch (Moskvitch fælles-lager selskab) fra de tidligere 90’ere – fallit i 2002.
En del af fabrikken blev som tidligere nævnt så købt af OAO Avtoframos i samarbejde med Renault. Men det meste af den tidligere så store fabrik kom aldrig i gang – og ligger fortsat øde hen.
Volkswagen ejer Moskvitch-navnet
Konkursen for OAO Moskvitch blev annonceret i 2006, og selskabet blev lukket året efter. Der kører dog stadig én million Moskvitch biler på de russiske veje.
Men pudsigt nok har rettighederne til mærket Moskvitch siden 2009 været ejet af tyske Volkswagen.
De forlængede rettighederne til ejerskabet i 2011 i 10 år – frem til næste år.
(Kilde: Wikipedia.)