Volvo lancerer nu deres nye lastbiler – forsinket næsten et halvt år på grund af Corona.

Vi skulle have prøvet de nye Volvo lastbiler i Göteborg i begyndelsen af marts måned – men så som Corona krisen – og resten er historie. Volvo måtte lukke sine fabrikker i seks uger, men nu kører man på fuld styrke.

For heldigvis er transportsektoren generelt ikke så hårdt ramt økonomisk som mange andre brancher, for varerne skal ud.

Største Volvo lancering

”Dette er vores største lancering nogensinde i Volvo Trucks. De vil få en enorm indflydelse på vores kunders rentabilitet og konkurrenceevne, både i forhold til at få opgaver og til at tiltrække de bedste chauffører.”

Sådan sagde Roger Alm, CEO og adm. direktør for Volvo Trucks efter den første præsentation af de nye Volvo FH, FH 16 samt FM og FMX tilbage i februar måned.

Tidligere har vi haft fokus på de nye FM og FM-X modeller. Denne gang er det den nye FH 16 model med 750 hk, som vi kikker nærmere på. Topmodellen i FH serien.

Ikke på kompromis

Vi må sige, at her er tale om en lastbil med masser af overskudskraft, fornem komfort og så med en opdateret instrumentering.

Volvo beretter selv, at den nye FH16 kombinerer nye sikkerhedsfunktioner, et arbejdsmiljø med fokus på chaufføren og de nyeste teknologier for at sikre kunderne en øget produktivitet.

“Med den nye generation har vi skabt en samlet pakke, der ikke går på kompromis med hverken hestekræfter eller brændstofeffektivitet, komfort eller stil,” fortæller Roger Alm.

Chaufføren i fokus

Den nye flagskibsmodel hører til Volvo Trucks’ næste generation af køretøjer, der er designet med chaufføren i tankerne.

Det er udvendigt, at der er sket mest, når det gælder design – nu med V-formede forlygter, der har krystal-lignende effekter.

Adaptive LED lygter

Man kan nu få bilen med adaptive LED lygter, som selv indstiller lyskeglen, så man ikke blænder de modkørende.

Fjernlyset justeres, når kameraet og radaren registrerer andre køretøjer, eller når kameraet registrerer ændringer i lysmængden omkring lastbilen.

Vognmand Henrik Guldager fra nordjyske Nibe deltog sammen med andre europæiske vognmænd i en feltprøve-gruppe og kørte den nye FH til Spanien og retur – uden at hen selv skulle spekulere på at blænde op og ned for fjernlyset.

Mere rå fremtoning

Frontgrill’en er ændret i FH 16 med kraftige lodrette køleribber, der giver et mere råt look. Samtidig er forlygtehusene blevet placeret lidt længere ude i siderne for at give bilen forbedret aerodynamik.

Selv om designet er nyt – så indeholder det faktisk elementer fra tidligere lastbilsgenerationer – bare forbedrede.

Første FH i 1993

Den første FH lastbil kom på markedet i august 1993 og var et kvantespring i forhold til den tidligere F-serie med F10, F12 og F16.

Det var også et springbræt for Volvo Trucks, som garanterede den fortsatte succes for det svenske lastbilsmærke.

FH 16 har altid været toppen af modelprogrammet – og allerede tilbage i 2011 blev udgaven med 750 hk lanceret. FH 16 fås også med 550- og 650 hk.

Lastbil til tungtransport

Vores testbil vejede 44,4 tons, og det er ikke et problem for den kraftige 750 hestes lastbil. Denne motor er bygget til tunge transporter – f.eks. til sværgods så som vindmøller. 44 tons i form af grus på tiptraileren – udlånt af DSV – var i den lette genre.

Teknikken i FH 16 er stort set uændret, men man kan vælge nye akselkonfigurationer – bl.a. en ny 38 tons bogieaksel, løftbar bogieaksel og nye krybegearsfunktioner.

Bedre manøvredygtighed

Øget lastkapacitet for forakslen og løbe- og pusher-aksler med bedre styrevinkler forbedrer både manøvredygtigheden og produktiviteten i den nye Volvo FH16.

Man kan også kombinere den 16-liters motor med forbedret manøvredygtighed, den nyeste sikkerhedsteknologi og mere assistance til chaufføren.

Mere digital

I kabinen er der også sket en masse. Bl.a. nye farvesammensætninger og trim. Der er nye opbevaringspladser og et digitalt 12 tommer instrument-display i høj opløsning.

Som chauffør kan vælge mellem fire forskellige skærmvisninger, afhængigt af kørselssituationen og de oplysninger, man ønsker at få vist.

Desuden kan man vælge at få et ni tommer sidedisplay, der leverer infotainment, navigationshjælp, transportoplysninger og kameraovervågning.

Adaktiv fartpilot fra 0 km/t

Displayet er let tilgængeligt. Man kan vælge at bruge betjeningsknapperne på rattet, gennem stemmestyring eller direkte via touchscreen og skærmens kontrolpanel.

I den nye model har I-Shift-gearvælgeren fået et nyt design med oplyste gearvalgssymboler og nye køreprogrammer til at opnå forbedret ydelse.

Sikkerheden er forbedret med cruise control (fartpilot) til kørsel ned ad bakke. Den indstiller en maksimal hastighed for at forhindre uønsket acceleration – netop når man kører ned ad bakke. Adaptiv fartpilot fungerer nu ved alle hastigheder ned til nul km/t.

Forbedret sikkerhed

Det elektroniske bremsesystem (EBS), som er en forudsætning for sikkerhedsfunktioner såsom kollisionsadvarsel med nødbremse og elektronisk stabilitetskontrol, leveres nu som standard.

Volvo Dynamisk Styring med sikkerhedssystemerne sporassistent og stabilitetsassistent fås som ekstraudstyr.

Den nye Volvo FH16 har også skiltegenkendelse. Systemet registrerer skilte såsom begrænsninger for overhaling, vejtype og hastighedsgrænser. Udsynet kan forbedres yderligere ved at få et kamera i passagersiden, der giver et ekstra udsyn til siden af lastbilen i sidedisplayet.

Flexi-Guld kontrakten

Den hurtige udvikling af tilsluttede tjenester giver transportvirksomheder helt nye måder at øge køretøjets driftstid på og forbedre brugen af lastbilen.

Volvo Trucks har nu introduceret Volvo Flexi-Guld-kontrakten, der tilbyder samme dækning som Volvo Guld-kontrakten til samme forudsigelige pris.

Men man opnår større fleksibilitet – tilpasset kundernes skiftende kørselsbehov.

Fakta om Volvo FH16750 6×2:
Motor: D16K750 6-cyl. diesel-rækkemotor. 24V.
Miljø: Euro VI step D motor.
Miljøbehandling: SCR med AdBlue.
Ydelse: 750 hk v. 1.600-1.700 omdr.
Moment: 3.550 Nm v. 950-1.400 omdr.
Indsprøjtning: Common-rail
Faktisk totalvægt 56 tons.
Tilladt vogntogsvægt 56 tons.
Gearskiftesystem: I-Shift.
Bremser: Skiver, esc, ACC, EBS, ABS.
Motorbremse: Volvo VEB+.
Sikkerhed: Adaptiv fartpilot og nødbremse.
Testbilens totalvægt: 44,4 tons.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk