Vi var meget imponerede, da vi prøvede Volvo Trucks første elektriske entreprenørlastbiler i december i fjor på fabrikkens område i Göteborg – med 32 tons på ladet, som ikke begrænsede effektiviteten af lastbilen.

Derfor var det meget inspirerende og meget spændende at få mulighed for at prøve de nærmest håndbyggede koncept-lastbiler.

En elbil har et drejningsmoment fra 0 km/t – og det gælder også el-lastbiler, så da VOTY.dk testede de tunge køretøjer, fløj vi nærmest over bakkerne ved fabrikken – og vi måtte huske at bremse ned i god tid, inden vi nåede for enden af en vej – for bilen kørte jo 90 km/t.

I feltprøve hos Swerock

Dengang fik vi at vide, at man forventede at kunne sælge dem i 2022 – efter testforsøgene var færdige.

”Men pas på dem, for vi har kun bygget de to trækkere, som vi har her,” sagde strategichef og Vice President Electromobility hos Volvo Trucks, Jonas Odermalm, før vi kørte i lastbilerne.

Nu er så tiden kommet til større feltprøver af de elektriske anlægsbiler – og det sker hos Swerock, én af Skandinaviens største leverandører af materialer og tjenester til byggebranchen med over 360 stenbrud og 60 betonfabrikker.

Inklusive ladeløsninger

I forbindelse med testene skal en eldrevet Volvo FM-lastbil med betonblander levere beton til kunderne. Ligeledes skal en eldrevet Volvo FMX-lastbil med kroglift bruges til større infrastrukturprojekter.

Formålet med projektet er at vurdere, hvordan eldrevne lastbiler kan bruges til at øge effektiviteten og reducere klimapåvirkningen.

Dertil kommer opgaver med at finde ladeløsninger, der følger med produktivitetskravene. Der er således ladestandere i det Swerock anlæg, hvor bilerne testes.

Rækkevidde cirka 100 km

Fordelene ved eldrevne køretøjer i bymiljøer bliver målt i form af støjsvag transport, sikkerhed på byggepladsen og chaufførkomfort.

Magnus Broback, som er direktør for ladeløsninger hos Volvo Truck, sagde dengang, at rækkevidden var cirka 100 kilometer.

”Vores løsninger skal imødekomme kravene om høj produktivitet og driftstid, men de skal også give alle de fordele, man får med en elektrisk drivline, såsom reducerede emissioner og mindre støj. Felttest og kundesamarbejde er vigtige i udviklingsprocessen,” siger Jonas Odermalm.

Værdifuld test

Lastbiler i anlægsbranchen skal som regel være mere kraftige og robuste end i mange andre segmenter, og eldrevne lastbiler er ingen undtagelse.

”Denne type test er meget værdifuld. Den giver os en bedre forståelse af kundernes virksomhed og af, hvordan eldrift vil påvirke deres hverdag – både når det drejer sig om kørselscyklusser, lastkapacitet, driftstid, rækkevidde og andre parametre, og når det drejer sig om de fordele, mere støjsvag og renere transport kan give,” siger Ebba Bergbom Wallin, Electromobility Business Manager hos Volvo Trucks.

 Evaluerer forsøget

Kundetesten af de to eldrevne lastbiler giver mulighed for at evaluere, hvordan de bliver brugt, og fortæller Volvo om de eventuelle ændringer, der kræves, før lastbilerne kan introduceres for en bredere kundegruppe.

”Sammen med Volvo Trucks tager vi et stort skridt i retning af klimavenlig transport. Vi kommer betydeligt tættere på morgendagens lastbiler, der reducerer fossile emissioner. Vi har allerede 15 betonblandere med hybridmotorer, og med dette projekt tester vi nu køretøjer, der kører på ren elektricitet,” siger Hans Orest, divisionschef hos Swerock, en del af Peab Group.

Fakta – Volvo Trucks’ første eldrevne kundetest i det tunge segment:

• Samarbejdet inkluderer test af to elektriske køretøjer: en Volvo FM med betonblander og en Volvo FMX med kroglift.
• Projektet køres i fællesskab af Volvo Trucks og Swerock med støtte fra JOAB og Saraka.
• Den eldrevne Volvo FM leverer beton til Swerocks kunder i byområder.
• Den eldrevne Volvo FMX med kroglift vil primært blive brugt i større infrastrukturprojekter og anlægsarbejde i byer.

Fakta Swerock:

Swerock er en af Skandinaviens største leverandører af materialer og tjenester til byggebranchen med over 360 stenbrud og 60 betonfabrikker. Desuden arbejder Swerock med genanvendelse for at tage ansvar for klima og miljø og reducere udvindingen af nyt råmateriale. Swerock er en del af Peab Group, der har omkring 17.000 medarbejdere og et nettosalg på 56 mia. SEK.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk