Af Finn Bruun
Scandlines modtager nu sine to ufærdige skrog fra konkursramt værft. De skal bygges færdig andetsteds.
Det var konkursen på P+S Volkswerft i Stralsund, som i 2012 år bremsede byggeriet af to Scandlines færger til ruten Gedser-Rostock.
Skrogene er nu efter en del forhandlinger overdraget til rederiet, som er i dialog med en række nordeuropæiske værfter om tilbud på opgaven. Valget af værft ventes i april. Det betyder også, at Scandlines teknisk kan opdatere skibene til nyeste standard.
Et dæk skal skæres af
Skibene viste sig under bygningen i Stralsund at være for tunge til at gå ind i Gedser, så for at reducere vægten skal det øverste passagerdæk formentlig skæres af, og styrehus og besætningsaptering erstattes med konstruktioner i aluminium.
Ved disse og andre tiltag sænkes skibets tyngdepunkt, så skibet opfylder alle stabilitetskrav. Desuden øges dødvægten, så skibet som planlagt kan medtage 96 lastbiler eller 480 biler. Antallet af passagerer reduceres dog fra 1.500 til 1.300.
Hybrid-succes
Skibene vil i det næste års tid blive klargjort til indsættelse på ruten Gedser-Rostock, hvor de skal afløse færgerne M/F Kronprins Frederik og M/F Prins Joachim
Da erfaringerne med hybridsystemet, der er installeret på M/F Prinsesse Benedikte på Rødby-Puttgarden, er særdeles gode, vil de to nye færger også blive udstyret med hybridsystem.
I kombination med en scrubber vil færgerne dermed fra indsættelsen opfylde de nye skrappe svovlkrav, der træder i kraft den 1. januar 2015.