Renault satser benhårdt på brint som drivmiddel i fremtiden – i første omgang med fokus på varebiler.

For ni måneder siden gik den franske bilgigant sammen med den amerikanske brændselscelle-specialist Plug Power i joint venture selskabet HYVIA – og nu har man officielt åbnet den varslede fabrik i Flint vest for Paris.

Her skal der i stor skala samles og testes brændselscellemoduler baseret på Plug Power’s teknologi.

Klar til Renault Master

Den 30 kW brændselscelle skal sidde i Renault Master H2-TECH 3,5-tons varevogn – både som kassevogn, chassis og som minibus.

I Flins skal der bygges op til 1.000 brændselsceller til Master varebilerne – samt elektrolyseanlæg og brint-tankteknologi.

I slutningen af året vil fabrikken nemlig også begynde at producere brint-tankstationer samt producere elektrolyseanlæg.

30 pct. af markedet

Joint venture-selskabet har sat sig som mål at nå en andel på 30 procent af det europæiske brint-marked for lette erhvervskøretøjer i 2030.

“Vi kombinerer ekspertisen fra Renault-koncernen og Plug Power, en global leder inden for nøglefærdige brint- og brændselscelle-løsninger,” siger David Holderbach, HYVIA’s administrerende direktør.

Fabrikken i Flins er et udtryk for Renault-koncernens stærke ambitioner inden for H2-mobilitet, som supplerer elektromobiliteten.

Værdi i Frankrig og Europa

”Det vil bidrage til at styrke den lokale integration og skabe værdi i Frankrig og Europa,” siger Luca de Meo, CEO i Renault-koncernen.

“Sammen tager vi meningsfulde skridt til at bekæmpe klimaændringer,” tilføjede Andy Marsh, administrerende direktør for Plug Power.

Selve varebilen bygges på Renault Master-fabrikken i Batilly i det nordøstlige Frankrig. På de første prototyper ligger brinttankene på taget af bilen, mens resten af teknologien er placeret forrest og under gulvet på bilen.

450 kg. brint om dagen

Fabrikken i Flins er kun første skridt i et mere omfattende industriprojekt, der begynder med et areal på 3.000 kvm. og et team på omkring 15 medarbejdere.

Samlebåndet til brint-tankstationer er i gang – det gælder også oprettelsen af en brint-forsyning med installation af et 1 MW elektrolysesystem.

Dette forsyner anlægget med brint med en kapacitet på 450 kilo brint om dagen til at teste brændselsceller og brint-tankstationer. Derudover vil anlægget også blive forsynet med brændselscelle-drevne gaffeltrucks.

Gennemprøvet teknologi

Den kompakte 30 kW brændselscelle i H2-TECH varevogne er en Proton Exchange Membrane (PEM) teknologi baseret på den gennemprøvede plug-power teknologi fra USA.

Det samler luft og brint og muliggør højere ydeevne og rækkevidde for mobilitet. Både luft og brint strømmer ind i brændselscelle-stakken.

Stakken består af en negativ elektrode (anodde) og en positiv elektrode (katode) adskilt af en polymermembran. Brintmolekylerne er opdelt i elektroner og kationer (positivt ladede ioner).

Hyldevare

Elektronerne fortsætter ind i et eksternt kredsløb og genererer et strømflow, der leverer til både 33 kWh batteriet fra det nuværende, fuldt elektrisk drevne Master Z.E. og den direkte 57 kW elmotor fra Renault reservedels-hylder.

Kationerne passerer gennem polymerm-embranen og kombineres med luftens anioner (negativt ladede ioner) for at danne vand, der er eneste affaldsprodukt fra en brintdrevet bil.

450 komponenter

Brændselscellestakken er forbundet til et stort system med omkring 450 komponenter og et strømflow – bestående af luft, brint, elektricitet, kølemiddel og vand.

Anlæggets installationslinje er parat til at begynde at samle de komplekse komponenter til brændselscellestakken – herunder den højtydende controller og konverter, luftfilteret, kompressoren og luftfugteren samt kølevæskesystemet.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk