Japanske Mitsubishi har altid leveret meget robuste biler, og den nye Eclipse Cross er ingen undtagelse.

Den er virkelig godt skruet sammen – og med sin SUV-form har vi også en bil, som byder på let ind- og udstigning, og godt udsyn fortil, for coupéformen stjæler lidt udsyn bagud.

Den er samtidig lidt ”old school” med en del klassiske betjeningskontakter og -knapper, hvor man i mange andre biler skal bladre sig gennem en touchscreen.

45 km på ren el

Men man bliver hurtigt dus med bilen i det daglige – også takket været det relativt velfungerende CVT-automatgear.

Som det hører sig til, er der tale om en plug-in hybrid model, hvor der lidt økonomisk tilskud fra staten.

Rækkevidden er dog kun ca. 45 km, så på langture kører man meget uden strømtilskud – selv om en 5-trins B-funktion via skifteplader bag rattet sikrer opsamling af strøm ved opbremsning og medløb.

Bovlam uden strøm

Bruges B-funktionen optimalt i byen, kan man ifølge Mitsubishi køre 135 km på strøm. På strøm og benzin i alt når man 500 km.

Men den 2,4 liters benzinmotor kun yder 95 hk, så der er ikke meget overskudskraft uden strøm. Motoren er tænkt som leverandør af strøm til elmotorerne via generatoren – og så lade det lille 13,8 kWh batteri.

80 pct. på 25 minutter

Derfor er den fin, hvis man holder sig i byen i det daglige og husker at lade op ved en wall box hjemme eller i firmaet.

Den kan faktisk lades 80 pct. op med en hurtiglader med jævnstrøm (DC) på kun 25 minutter.

Der er også et eludtag med 220 volt i bagtil. Der er to-delt bund bagi – hvor ladekablerne kan ligge nederst.

Robust Van udgave

Importøren tilbyder den også som Van, for en stor kundegruppe har gennem årene netop valgt van-udgaver af Mitsubishi modeller på grund af robustheden.

Bilen er en fuldt udstyret luksusbil – men som Van kan man få den for 245.000 kroner plus moms i stedet for ca. 400.000 kroner på hvide plader.

Og det bedste er, at man kan bruge en trailer med bremser på 1.500 kg. Men uden strøm er der ikke meget power til ubesværet at trække en fuldt lastet trailer. Så man kan med fordel spare på strømmen ved at vælge ”save” eller ”charge.”

God i terrænet

Kunden som Van er måske en skovløber eller entreprenør, der har en del kørsel i terrænet, for bilen er med sit S-AWC system terrængående via bilens to elmotorer for og bag – man kan sågar vælge imellem flere indstillinger til underlaget – asfalt, sne, grus – samt normal og eco.

Mange vil måske synes, at styretøjet ikke er så præcist at arbejde med på en snoet landevej, men det passer til gengæld godt i terrænet.

Affjedringen er også ”old school” – for bilen virker ret hård, hvad man mærker på en ujævn vej, men samtidig krænger den en del ved hurtig kurvekørsel. Ligesom en ældre firehjulstrækker. Men kører man pænt, fungerer den godt.

4×4 biler siden 1936

Mitsubishi er eksperter i 4×4 køretøjer – og byggede faktisk deres første firehjulstrækker tilbage i 1936. Længe før Jeep og Land Rover kom til. Mitsubishi har så både bygget klassiske offroad’ere som Pajero og firehjulstrukne rallybiler som Lancer EVO.

Sikkerhedsmæssigt har bilen adaptiv fartpilot, blindvinkel-assistent hill holder, fjernlys-assistent nødbremsesystem, linjevogter, fartpilot med fartbegrænser, skiltegenkendelse, regnsensor, LED lygter og -kørelys, bakkamera, p-sensorer for og bag, forlygtevaskere og antispin system.

Vi skal også nævne head up display, som skal trykkes frem via en kontakt. Så vipper der en lille plastskærm op, hvor man i mange biler dag mest ser informationer projekteret op på forruden.

Flot udstyr i topmodel

Udstyrslisten er ellers meget lang i topmodellen med tilnavnet Jishin – med læderstue, el-sæder med højdejustering, læderrat, klimaanlæg, alufælge, 8-tommer touchscreen med navigation, sædevarme, ratvarme, elektrisk håndbremse, tagræling, multijusterbart rat, vipbare sidespejle, nøglefri adgang, elektrisk kabinevarmer, midterboks og 2-delt handskerum (dog uden lås).

Eclipse er p.t. den eneste Mitsubishi i Danmark – efter at den større Outlander samt pick-up udgaven L200 (efter kort tid) er udgået.

Skal bygges af Renault

Renault-Nissan-Mitsubishi alliancen har delt verden op mellem sig, og Mitsubishi er hovedaktør i Japan og en masse tredjelande.

Mitsubishi var også dømt ude herhjemme – men Eclipse har fået lov til at køre videre indtil en helt ny ASX SUV model dukker op. Den skal bygges i Frankrig som søstermodel til Renault Captur.

Senere kommer yderligere en mindre model – bygget over Renault Clio. Så kan det være at Mitsubishis klassiske navn Colt dukker op igen.

Fakta MMC Eclipse Cross phev Van S-AWC Jishin:

Motor: 4 cyl, benzin.
Slagvolumen: 2.360 ccm.
Gearskift: Aut.
Træk: 4×4.
Ydelse system: 188 hk.
Ydelse benzinmotor: 98 hk. v. 4.000 omdr.
Moment: 193 Nm v. 2.500 omdr.
Elmotor: 82 hk og 95 hk.
Moment: 137 og 195 hk.
Samlet: 332 Nm.
Batteripakke litium-ion: 13,8 kWh.
Rækkevidde på el: 45 km.
Acc. 0-100 km/t: 10,9 sek.
Topfart: 162 km/t.
Forbrugssnit WLTP: 50 km/l.
CO2 udslip: 46 g/km.
Dæk testbil: Bridgestone Blizzard LM002 225/55 R18.
Køreklar vægt: 2.011 kg.
Totalvægt: 2.425 kg.
Varerum: Ca. 1.100 liter.
Vendediameter: 10,6 m.
Læssehøjde: 760 mm.
Trailervægt m. bremser: 1.500 kg.
Fabriksgaranti: 5 år/100.000 km.
Batterigaranti: 8 år/160.000 km.
Hvidpladepris ca. 403.000 kr.
Pris Van ekskl. moms: 244.995 kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk