(HANNOVER)

I dag er større byer overbelastede, og distribution af varer er besværligt. Så Renault er vant til trafikkaos – ikke mindst på hjemmebane, men derfor skal fremtiden være ekstra miljørigtig og behagelig. Hvordan viser den franske bilkoncern på IAA transportmessen i Hannover.

I stedet for massevis af støjende varebiler påtænker den franske koncern, at distribution i bycentre foregår med små selvkørende enheder, der kan forlade et lager nærmest som minitog, som så splitte op rundt om i byen – før de så samles igen på vej retur.

EZ-PRO pakkeløsning

Det er selvfølgelig et lidt tidligt stadie, at fabrikkens koncept, der hedder EZ-PRO, er kommet til – men budskabet er, at fremtidens transport bliver elektrisk, forbundet, selvkørende og til deling.

Og det gælder både for pakker og personer. Renault viste nemlig i foråret deres projekt EZ-GO, som er persontransportens pendant til EZ-PRO.

Vognene i EZRO kan være fyldt op med pakker, som kunderne så henter ved at indtaste en kode, som vi kender det ved Post Nords boksanlæg i dag – eventuelt via en app.

Stigende internethandel

”Med en urbaniserings-grad i Europa inden 2030 på 78 procent, bliver der brug for meget distribution – ikke mindst med den stærkt stigende internethandel på 20 procent i 2030,” udtaler man fra Renault side.

Det betyder også, at nytænkning som Renault her præsterer, er afgørende for organisationen af byer fremover.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk