Franske biler har historisk set altid været meget komfortable – og her indtager Citroën tillige en særstilling med biler, hvor komfort oftest er uovertruffen og for mange mennesker måske lidt for bløde.

Men fantastiske biler til langture – med bløde, men velformede sæder – og med god plads.

Nyeste super-komfortable bil fra Citroën hedder C5 Aircross. Bortset fra betegnelsen har den ikke noget at gøre med den gamle C5 model.

Helt ny type bil

Citroën kalder den nye bil for en højbenet SUV (Sport Utility Vehicle) – som oprindeligt var betegnelsen for en luksus firehjulstrækker.

I dag er SUV betegnelsen udvandet og bruges i flæng – CX Aircross er vel nærmest en blanding af en stor stationcar, en crossover og en MPV (Multi Purpose Vehicle).

Men selv om den er stor at køre i, så vinder den ved nærmere bekendtskab, hvis man kan lide at blive forkælet på rejsen.

Jørgen Leths tour-bil

Det er en herlig rejsebil – og bilen er i øvrigt identisk med Jørgen Leths bil på hans alternative Tour de France reportagetur i år.

Man sidder helt lige for rattet og der er en kraftig fodplade i bunden med stålindlæg.

Dertil kommer den helt særlige ”Progressive Hydraulic Cushions” affjedring (som den har lånt fra Cactus modellen) sikrer at den bærer sin byrde med et smil.

Gode køreegenskaber

Affjedringen sikrer også gode køreegenskaber, selv om den høje bil krænger lidt i hurtige sving. Men bilen inspirerer mere til adstadig kørsel end til sporty kørsel.

Som gulpladebil er den perfekt, fordi der er så god plads i varerummet – 1.630 liter – og ekstra aflæggeplads under gulvet.

Bagklappen betjenes elektrisk eventuelt ved at holde foden ind under kofangeren. Læssehøjden har vi målt på 78 cm.

1.650 kg. trailervægt

Ekstra plus er trailervægten på den testede 180 hk dieseludgave på 1.650 kg med bremser, så man kan trække afsted med en pæn stor trailer.

Bilen havde en nyudviklet 8-trins EAT-8 automatgearkasse (fra japanske Aisin), som skifter helt blødt. Man kan også vælge at skifte manuelt via skifteplader bag rattet.

Udsynet er lidt begrænset skråt bagude, men til gengæld er der Blind Spot alarm for advarsel mod trafikanter i den blinde vinkel. Ved parkering er der hjælp fra 360 graders bird view kamera. Dertil kommer bakkamera.

Højt sikkerhedsniveau

Sikkerhedsmæssigt skal vi fremhæve bilen fine nødbremsesystem, som bremser bilen helt op ved selv normal bykørsel. Standard er også adaptiv fartpilot, så bilen holder afstanden til den forankørende.

Bilen havde udstyrsniveau Sportline, og det betyder en masse udstyr som standard, bl.a. otte tommer touchscreen med navigationsanlæg, som ellers er ekstraudstyr på billigere udgaver – samt 12 tommer HD skærm i instrumentpanelet med tre valgfrie farveindstillinger.

Derimod var bilens el-glastag ekstraudstyr til ca. 10.000 kr. plus moms.

LED lygter giver godt lys

Sikkerhedsmæssigt får man bl.a. træthedsadvarsel, automatisk 2-zone klimaanlæg, parkeringssensorer, fuld LED lygter, linjevogter, tågeforlygter med kurvelys, Hill Start assist, kollisionsadvarsel og elektrisk p-bremse.

Her skal vi bl.a. fremhæve LED lyset, som giver en fantastisk oplysning af vejbanen.

Fra udstyrslisten skal vi også hente læderrat, varme i rat og sæder, DAB radio med Apple Car Play. USB stik, nøglefri start, start/stop, el-drevne sæder, skiltegenkendelse, airbumps på siden og fartbegrænser/fartpilot.

Komfortable sæder

Bilen komfort gælder også de særlige stof/læder sæder. Der er også en midterboks (med køl) – inklusive armlæn.

Der er et digitalt instrumentpanel, hvor man henter informationer i et af føreren selvvalgt grafisk design.

I slutningen af 2019 bliver den nye C5 Aircross iøvrigt den første Citroën, der kommer med en plug-in hybrid (PHEV) drivlinje med en rækkevidde på 60 km i ren el-kørsel (ZEV mode.)

Faktaboks Citroën C5 Aircross BlueHDI 180 Sportline:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 1.997 ccm.
Ydelse: 180 hk v. 3.750 omdr.
Moment: 400 Nm v. 2.000 omdr.
Topfart: 211 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8,6 sek.
Gearkasse: 8 trins automatgearkasse.
Brændstofforbrug: 21,8 km/l.
CO2: 124 g/km.
Varerum ca. 1.600 liter.
Læssehøjde: 780 mm.
Køreklar vægt: 1.686 kg.
Totalvægt: 2.110 kg.
Trailervægt med bremser: 1.650 kg.
Dæk: Michelin Primacy 3 Green-X 205/55 R19.
Affjedring for: Uafhængig.
Affjedring bag: Compoundaksel.
Bremser: Vent. skiver for, skiver bag. esc. ABS.

Fabriksgaranti: 2 år.
Pris ekskl. moms: 272.385 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk