El-bils effekten med hurtig acceleration genfinder vi nu i en ny plug-in teknologi, som netop er præsenteret af franske Renault.

For ni år siden præsenterede Renault sin Zoe elbil, så franskmændene er blandt pionererne af moderne elbiler – en erfaring, der også er hentet i el-varebilerne Kangoo Z.E. og Master Z.E. samt bykøretøjet Tweeezy.

Fra Formel E og Formel 1

Højteknologisk har Renault også været blandt pionerer i Formel E – en stafet, som nu er givet videre til alliancepartner Nissan, der også er elbils-pionér.

Men hybrid-erfaringen med energi-indvindingsteknologi har man taget videre til Formel 1, og det er en samlet know-how, der nu er klar i Renaults nye hybridbiler.

Der er tale om en nyudviklet 1,6-liters motor – særligt udviklet til hybridteknologien. Den ligger både i den nye Clio hybrid og i de to plug-in hybrid udgaver, Captur og Megane.

Ny type gearkasse

Det er også samme Smart Multimode automatgear, som også er en nyudvikling, og som efter en kort test af bilerne forleden virkede meget komfortabelt at køre med. Modsat de fleste trinløse CVT-gearkasser.

Batteripakken i de to plug-in hybridbiler er den samme – og yder 9,8 kWh. Batterierne er placeret i bunden af bilerne.

Der arbejdes med et 400 V system – der også bruges i elbiler. Derfor virker accelerationen også meget hurtig. Til 100 km/t går det mere adstadigt – på 12 sekunder.

65 km på ren el i byen

Vi skal også nævne højspændings starter og generator, B gear med regenerativ opbremsning og EV-knap, når man vil køre ren elkørsel. Det er el-motoren, der trækker hjulene.

65 kilometer i byen på ren el præsterer Renaults nye plug-in biler Captur og Mégane – og man kan selv vælge at trykke på EV-knappen for at sætte elkørslen i gang. Ved blandet kørsel klarer bilerne 50 kilometer på ren strøm. Og så kan man køre op til 135 km/t på ren strøm.

Opladning tager tre-fem timer ifølge Renault. 77 km/l ligger snitforbruget officielt efter WLTP målemetoden.

Captur PHEV ventes der meget af

Hos Renault Danmark er man ikke i tvivl om, at det er Captur PHEV modellen, der bliver den vigtigste model – for den ligger i den stærkt voksende B-SUV klasse, altså i den medium-kompakte klasse.

Det er klassen under C-SUV, hvor man bl.a. finder storsælgeren Kuga og den hidtil bedst sælgende PHEV, Kia Niro, så i første omgang har den frit spil i B-SUV klassen – så længe det varer. De fleste producenter har PHEV-teknik i støbeskeen.

Gulpladepriser er klar

Captur PHEV er den første af de tre hybridbiler fra Renault, der lander her i Danmark allerede i oktober. Van prisen er kun klar i en enkelt version – Intens – til 193.328 kroner plus moms.

Det er cirka tusind kroner mindre end Van udgaven af Mégane stationcar i PHEV udgave. Dog i den lavere udstyrede ZEN udgave. Priserne er inklusive ombygning – men eksklusive moms.

Mégane er en klassisk stationcar, hvor man jo sidder noget lavere, men hvor køreegenskaberne til gengæld er skarpere med det lavere tyngdepunkt. Mégane stationcar PHEV kommer til Danmark i november.

Trailervægt på 700 kg.

Er man til trailer, så må både Captur og Mégane køre med en vægt på 700 kg. Men det er pænt. Mange hybridbiler må slet ikke trække en trailer. Mervægten for PHEV-bilerne i forhold til rent benzindrevne biler er 270 kg.

Renault anvender en kunstig advarselslys, som minder om en turbine, i deres el-biler – og den samme lyd er også i de to plug-in biler.

Lyden kan virke anstrengende, men faktisk er der er snarligt EU-krav om, at disse biler kan anvende en advarselslyd – fordi bilerne ikke siger så meget. Over 30 km/t forsvinder den dog.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk