Renault præsenterer ved udgangen af måneden en helt ny SUV-bilmodel herhjemme – med navnet Arkana.

Bilen bygges i Korea sammen med den lokale Samsung Arkana, der bygges på Renaults ret nye CMF-B platform.

Arkana (som kommer fra det latinske ord Arkanum) betyder hemmelighed. Det må man jo ikke håbe går i opfyldelse for Renault.

Kendt teknik

Bilen er teknisk baseret på de eksisterende Clio modeller – det vil sige en 1,6 liters E-Tech version med 145 hk og en 1,3 liters mikro hybrid udgave med 140 hk. Begge med 4-cylindrede motorer.

E-Tech har et drejningsmoment på 148 Nm v. 3.600 omdrejninger, Mild hybridudgaven 260 Nm ved 1.600 omdrejninger. E Tech kører 172 km/t og Mild hybridudgaven 205 km/t – Førstnævnte kører 21 km/l. Sidstnævnte 17,5 km/l.

Arkana i topudgaven R.S. Line fås iøvrigt kun med E Tech motor.

Også godkendt som Van

Importøren forventer også salg af bilen som Van herhjemme – og der er foretaget de nødvendige opmålinger, og kit til ombygning vil være klar. Varerummet er ca. 1.300 liter i mild hybrid udgave.

I 2020 blev der i øvrigt solgt 195 Captur Van og 88 Clio Van.

Billigste Zen model med mild hybrid teknik koster 279.000 kroner – og på gule plader vil det betyde ca. 190.000 kroner plus moms, hvis man sammenligner med nuværende Captur-priser. Officielt foreligger der lige nu dog ingen priser som Van.

Tre udstyrs-linjer
Arkana bygges i øvrigt også i Rusland – men dog på en simplere platform. Her har en været på markedet i to år – i Korea i ét år.

Bilerne kan udover Zen versionen også fås med mellemudgaven Intense samt med et mere sporty R.S. Line udstyr.

Som SUV er bilen høj – og der er let ind- og udstigning. Frihøjden er 200 mm.

Flot samlekvalitet

Designet er helt som DNA’et i Renaults andre bilmodeller – og indvendigt genkender man Renaults DNA.

Samlekvaliteten virkede rigtig flot – men alle de biler, som Renault havde sendt op til præsentationen, var i højeste R.S. Line udstyr.

Arkana kommer i øvrigt ikke som plug-in hybrid og heller ikke som diesel. En eludgave ventes senere. Alle Arkana har automatgear.

Adaptiv fartpilot og LED lygter

Testbilen har standard en 7-tommer skærm, hvor man kan følge bilens ve og vel – topmodeller har 9,3 tommer.

Arkana har dog en pæn udstyrsliste – selv i basisudgave. Bl.a. med LED lygter, adaptiv fartpilot, aktiv nødbremse, skiltegenkendelse, linjevogter, parkeringssensor, elektrisk håndbremse, 17 tommer alufælge, læderrat og connectivity opkoblingsprogrammet Easy Link Connect multimediesystem.

Fem stjerner i EuroNCAP

Men Arkana Zen har ikke varme i sæderne.

Intense og RS-Line har bl.a. sædevarme, bakkamera og 18 tommer alufælge. Man kan også få Arkana med el-drevet glassoltag til ca. 4.000 kr. plus moms.

Arkana har i øvrigt fået fem stjerner i den uvildige EuroNCAP crashtest.

Kender ikke leveringstid
Der kommer 300 Arkana til Danmark i år – som alle er solgt, og direktør for Renault Danmark, Yana Minenko, tør ikke spå om leveringstid. Renault er som de fleste andre også ramt af chip mangel efter Corona krisen.
Så det bliver interessant at se, hvor meget produktionen af biler i verden faldet. I fjor var tallet 41 mio. biler – hvoraf Renault solgte 1,4 mio. biler – det var dog en stigning i forhold til 2019 tal på henholdsvis 29 og 19 pct.
30 pct. Arkana som jobbil

70 pct. af Arkana salget ventes at gå til private – og 30 procent af kunderne er erhvervslivet.

Men man skal blot vide, at trailervægten er begrænset til 760 kg for E-Tech udgaven og 900 kg. for mild hybrid udgaven. Så der er ikke plads til maskintraileren, hestetraileren eller bådtraileren.

Tung trailer – vælg Grand Scénic

Kræver man større trailervægt, må man vente til Grand Scénic genintroduceres i Danmark. Derimod er modellerne Talisman og Espace sat på pause.

I første halvår i år har Renault i Danmark øget salget med 11 pct. – generelt er plug-in hybrid salget øget med 300 pct., elbilsalget øget med 100 pct. og hybridsalget med 30 pct – mens salget af biler med forbrændingsmotor er faldet med 14 pct.

Stor varebilssucces

Næsten en femtedel af Renault salg er varebiler. Renault blev det mest solgte varebilsmærke i juni og for første halvår ligger mærket på fjerdepladsen.

Den nyeste varebil – Dacia Dokker afløseren Renault Express – er gået rent ind hos kunderne med over 422 solgte enheder på tre måneder. De 245 af dem er allerede leveret.

Dokker er udsolgt

”Når det gælder Dokker er der indgået 444 kundeordrer i alt og de 392 er indregistreret. Der er kun 52 resterende på lager herhjemme, og alle er solgt. De vil blive leveret til kunderne i løbet af de næste par måneder. Til sammenligning blev der indregistreret 892 stk. Dokker hele 2020 – og 963 stk. i 2019. Så Renault Express opfylder til fulde vores forventninger, og har taget godt over efter Dokker,” siger varebilschef Nicolai Elgaard, Renault Danmark.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk