Svenske Volvo Penta, som er mest kendt for produktion af bådmotorer, er gået på land med en opgave for den kendte brandbilsproducent Rosenbauer fra Østrig.

Der er tale om en elektrisk drivline kaldet ”Revolutionary Technologi” (RT), som allerede er i brug i testflåder af brandbiler i Amsterdan, Berlin og Dubai.

Der har været fokus på ergonomi, funktion og sikkerhed – ligesom smidighed, minimal støj og kompakt dimension har været vægtet højt.

Ny produktplatform

”Aftalen med Rosenbauer er Volvo Pentas første OEM-partnerskab (Original Equipment Manufacturer) indenfor elektromobilitet – og et trin hen imod en ny produkt-platform for fremtiden,” siger Paul Jansson, projektchef hos Penta.

Arbejdet for Penta leder hen imod globale megatrands som klimaforandringer, skiftende demografier og øget befolknings-søgning mod byer – og dermed betydning for arbejdet for redningstjenester.

En brandbil skal kunne køre hurtigt og accelerere hurtigt, bremse hårdt op og manøvrere godt. Den nye RT-brandbil har uafhængig affjedring og et hydropneumatisk chassis, som sikrer høj sikkerhed og gode køreegenskaber.

Diesel-range-extender

I arbejdet for Rosenbauer har Penta anvendt gennemprøvet teknik fra Volvo Trucks og Volvo Busser – og Rosenbauer har samtidig introduceret verdens første elektriske brandbil med helt helt ny arkitektur.

Opbygningen handler om at være zero emission sikret, men også have lang rækkevidde, så køretøjet ikke løber tør for strøm under arbejdet.

Derfor er der også en mindre Volvo back-up dieselmotor, hvis brandslukningen tager meget lang tid – man kan sige en range extender.

Fire elmotorer

Resultatet er den mest revolutionerende og progressive brandbil, man har til dato har set – med en gennemprøvet Volvo Group teknisk løsning – skræddersyet til Rosenbauers behov – ifølge Volvo Penta, som anser sig selv som partner mere end underleverandør.

Der er fire elmotorer i RT løsningen. De arbejder simultant via akslerne – to til bilens fremdrift og én er dedikeret som range extender for at skaffe ekstra batteri-power – og den sidste til kraftudtag til at betjene f.eks. skum-sprøjten.

Nyt køleagragat på 600V

Arbejdet med brandbilen omfattede også et nyt aktiv køle-agragat (ACU) på 600V mod normalt 24V – og det betyder, at systemet kan køle både batterierne og resten af køretøjet.

El-køretøjet betyder, at man ikke har brug for så stor en dieselmotor som normal – og det har givet bedre plads til mandskab og bokse til udstyr i sidepanelerne.

Efter testarbejdet i de tre byer, er de nye drivliner nået frem til produktions-stadiet på Volvo Pentas svenske Vara fabrik, hvor ACU produceres – og systemet er pakket sammen, så samlingen af brandbilen i Østrig kan ske så enkelt for Rosenbauer som muligt.

 

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk