(PARIS)

Entusiasmen fejler bestemt ikke noget hos hverken HYVIA eller selskabets stiftere – Renault Group og deres amerikanske samarbejdspartnere Plug Power.

Målet er at give brintdrevne varebiler succes.

Men øverste chef og CEO hos HYVIA, David Holderbach regner ikke med en konsolidering af selskabet før i 2027 – og det svarer godt til den udbygning af infrastruktur, som ventes etableret i 2030.

Frankrig og Holland

Det sagde han til medlemmer af Van of the Year juryen, da den gæstede HYVIA i Paris – og man er trods alt begyndt langsomt at rulle den brintdrevne udgave af Renault Master med tilnavnet H2 TECH – ganske vist i et begrænset projekt.

I første omgang er det kun til kunder i Frankrig og i Holland, at bilen officielt kan leveres. I Frankrig testes bilerne bl.a. af Chrono Post.

Bilen laster cirka et tons.

Ny Master lige snart

Det bliver dog den nye Master med kodenavnet XDD, som skal løfte muligheden for brintudgaven – og den har i diesel og eludgave verdenspremiere på Solutransmessen i Lyon i næste måned. Endda med en lovet rækkevidde i eludgave på ca. 400 km.

Den får et 52 kW batteri fra begyndelsen. Og mens de første H2 produceres delvist på Renaults motorfabrik i Flins nær Paris, vil den fremtidige H2 TECH formentlig blive bygget sammen med andre Master udgaver på Master-fabrikken i Batilly.

Dårligt tyngdepunkt

Man forventer fortsat, at der bliver brintkunder i fremtiden – også til varebiler som Master. Bl.a.for  firmaer, der ikke har adgang til oplader eller ikke kan afse tiden til opladning så som redningstjenester.

Den første udgave, som VOTY.dk har prøvet i Paris forleden, har bl.a. både tunge brintbeholdere og brændselsceller monteret på taget af Renault’en, så den får en ekstra vægt på 450 kg – som ikke er godt for tyndepunktet.

Det betyder nemlig, at bilen krængede unormalt i sving ved selv normal fart under testen i de parisiske gader – og derfor har fabrikken givet biblen en fartbegrænsning på 90 km/t. Ikke ok for en bil, der med en rækkevidde på 300 km – plus 100 km ren kørsel på el – også skulle bevæge sig rundt på motorvejsnettet.

Som en elbil

Som brintbil virker det helt som at køre i en elbil – men en egentlig hurtig bil er det ikke, viste vores korte tur i Paris-bydelen Saint Germain en Laye og til brint-fyldestationen 30 km væk – ejet af samarbejdspartner Hysetco.

Der er tale om op til 1,2 megawatt elektrolyseanlæg. En anden løsning ses i samarbejdet med firmaet Ataway, som har mobile brintanlæg. Anlægget har brint nok til 20-25 påfyldninger.

Brint tankes i bilens venstre side, men der er også en ladeport i bilens højre side, så man separat kan lade bilen med strøm til i alt 100 km kørsel – som en range extender. Kun som AC stik.

Tidligere udgave

For et par år siden kørte vi i den første H2 Tech prototype af Master i Batilly ved Strassbourg – dengang i samarbejde med Michelin-selskabet Symbio. Men samarbejdet stoppede – og Symbio begyndte at arbejde med brintbiler for Stellantis, mens Renault valgte Plug Power.

På de fleste punkter forventes den nye H2 TECH, som man senest lover er klar i 2025, at blive fri for bilens nuværende mangler.

Ned under gulvet

Den kommende Master H2 Tech ventes at få brinttankene ned under gulvet og brændselscellerne gemt under motorhjælmen. Det betyder også, at man får fuldt varerum på 15 kubikmeter i stedet for de 12 kubikmeter, som det lavere tag medfører – og ståhøjde på to meter i stedet for 1,80 meter.

Taginstallationen i H2 Tech betyder også mindre nyttelast. På vores tur var der også en vist støj fra ventilatoren, som skal køle brændstofcellerne.

I den testede H2 Tech udgave var der også kun et 33 kWh Zoe-batteri, men den næste model får det nyeste 52 kWh batteri. Brinttankene rummer 6,4 kg, som det tager fem minutter at tanke, som vi prøvede i Paris – det var meget enkelt.

Særligt display

Man kan på et særligt display se, hvornår brændselscellerne leverer deres bedste ydelse – og hvor fyldte tankene er.

Virkningsgraden ligger på 50-60 procent – som er en del under elmotoren på over 90 pct. Dieselmotoren er dog på ca. 30 pct.

Ved OL 2024 i Paris indgår brintdrevne transportløsninger – med bl.a. Toyota – så den franske regering tror på brint. Præsident Macron vil investere 75 mia. kr. i brint-sektoren.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk