Nissan har i en menneskealder været eksperter i firehjulstrukne køretøjer – men mest til off road kørsel i terrænet med f.eks. deres Patrol.

Nu er det mere i forbindelse med elektriske biler, at firehjulstræk har fået renaissance – til at skabe en mere stabil kørsel, når mange kræfter er i spil.

For med 87 kWh er den nye Nissan Ariya e-4ORCE den mest avancerede af Nissans el-køretøjer – og med 600 Nm i moment er der rigtig meget trækkraft.

5,7 sekunder til 100 km/t

Det viser accelerationen til 100 km/t på 5,7 sekunder også tydeligt. Det kræver næsten firehjulstræk, som f.eks. Audi også understregede med deres første hurtige 4×4 biler.

Man får i e 4ORCE 301 hk i stedet for 238 hk i udgaven med forhjulstræk – og for godt 35.000 kroner ekstra på hvide plader får man en væsentlig hurtigere bil.

Prisen ligger på ca. 450.00 kroner for testbilen og man kan få Ariya for 330.000 kroner. – på hvide nummerplader

Billigere på gule plader

Der er solgt en håndfuld på gule plader. Her sparer virksomheden så alene momsen – hvortil kommer udgifter til ombygningen. Men der er stadig mange penge at spare for virksomheden.

Her skal vi understrege, at E 4ORCE udgaven med firehjulstræk kan præstere en trailervægt på 1.500 kg, hvor den 2-hjulstrukne model kun kan trække 750 kg.

I forbindelse med at være jobbil, skal vi nævne den elektriske bagklap, der åbner for et varerum på ca. 1.400 liter. Der er også en stor midterboks.

Elbiler på pause

Indtil Ariya kom til, var det Leaf der stod for Nissans elektriske hjørne, og Leaf tilbydes i dag til ganske lave priser – men den er noget forældet sammenlignet med Ariya.

Ligesom alliancepartner Renault var Nissan tidligt ude med elbiler, men måske for tidligt – for siden Leaf kom (og hos Renault Kangoo Z.E.) er der ikke sket så meget.

Imens er der kommet en sværm af konkurrenter – bl.a. fra Kina og USA, så den fransk-japanske alliance har virkelig travlt med at komme på omgangshøjde.

Nissan viste vejen

For Nissan var det også varebilen NV e200, som viste vejen på erhvervssiden – men den er lukket ned, og i stedet er det en kopi af Kangoo (Townstar).

Townstar er som nævnt afløser for den meget avantgardistiske eNV200, og det er Townstar, der skal løfte arven.

Men flere nye elbiler er på vej – både som personbiler og varebiler.

Et kvantespring

Ariya er virkelig et kvantespring fremad – og på højde med både Tesla og en masse kinesere. Man har fået styr på rækkevidde med over 400 km. Interiøret byder på fuld digitalisering og designet er meget moderne.

Prisen på Ariya er netop nedsat med 50.000 kroner – så man kan følge med Teslas prisjusteringer.

Udstyret i Ariya er virkelig første klasse med glassoltag, der kan åbnes, head up display, el-justerbare sæder med memory og kørsel på B-pedal, så man nærmest ikke behøver at bruge bremsepedalen.

Slå til nu

Bilen sælges for en god halv million kroner – fordi der ikke er afgifter over 450.000 kroner. Men den dag, hvor tilskuddet er væk, vil det blive en ganske dyr bil. Det gælder altså om at slå til nu, kan man sige – for der er tale om en avanceret bil.

Sikkerheden er i top – med Propilot, der fastholder afstanden til bilen foran (adaptiv fartpilot) og dertil kommer linjevogter.

Af andet udstyr skal nævnes nødbremse med fodgænger-genkendelse – og firehjulstrækket sikrer en meget stabil kørsel – på alle typer af underlag. Men man skal vænne sig til at finde rundt på bilens touchscreen.

Nissan Ariya e-4ORCE:
Motor: Dual elektric 290 kWh (2 motorer).
Samlet ydelse: 301 hk.
Moment: 600 Nm.
Topfart: 200 km/t.
Acceleration 0-100 km/t: 5,7 sek.
Batterikapacitet: 91 kWh.
Hurtiglader: 130 kW.
Rækkevidde: 509 km (WLTP).
Køreklar vægt: 2.259 kg.
Trailervægt: 1.500 kg.
Varerum: Ca. 1.400 liter.
Dæk: Dunlop SP Sport Maxx 050 255/45 R 20.
Pris: 507.000 kr. (testbil)
Pris e-4ORCE fra: 448.000 kr.
Ariya fra: 330.000 kr.
Ariya Van ex. moms fra ca. 270.000 kr.
Testbil Van ex moms fra ca: 410.000 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk