Renault Scénic E-TECH, Årets Bil I Europa 2024 (Car of the Year), er kommet til Danmark og fejrer official premiere i uge 24 – midt i juni.

Forleden fejrede den elektriske franskmand dog sin første optræden på den franske ambassade i København sammen med bl.a. storkunder.

VOTY.dk fik inden mulighed for at prøve bilen (Techno udgave med det største batteri på 87 kWh/220 hk) på en tur fra centrum af København til Gilleleje på Sjællands nordkyst og retur.

God plads

En fantastisk komfortabel rejsebil med god plads – også på bagsædet for hvidpladeudgaver. Lang akselafstand sikrer også god plads til godset i en kommende Van udgave. Varerummet vil blive ca. 1.700 liter.

Sæderne er produceret af genbrugsmaterialer – men er sporty og giver god støtte.

Ingen racerbil

Den er ikke en racerbil som mange elbiler i dag er – den når til 100 km/t på 7,9 sekunder i modellen med stort batteri, men det er rigeligt i daglig brug. Topfart er 170 km/t.

Lillesøster Mégane, som Scénic deler platform med, er blevet meget populær herhjemme – og blev i april faktisk den mest solgte enkeltmodel.

Op til 625 km rækkevidde

Men mens Mégane har 60 kWh/170 hk batteri, kan man i Scénic vælge imellem 60- og 87 kWh batteri – også kaldet comfort range og long range, hvor man når henholdsvis 430- og 625 km. (WLTP).

Testturen Gilleleje tur/retur er 120 km – men vi brugte en tredjedel af strømmen, så det svarer til, at vi havde kørt 207 km.

340 km rækkevidde på motorvej

Vi startede langsomt på Strandvejen op til Skodsborg – og så til Nærum og derefter stik nord ad motorvej og motortrafikvej til Hillerød og landevej det sidste stykke.

Turen hjem var der ingen svinkeærinder. Men rækkevidden på motorvej er også opgivet til 340 km.

Standard varmepumpe

Man kan lynlade med op til 150 kW – eller 22 kW i gadeplan. Der er tre faser, og varmepumpe er standard.

”Vores” Technoudgave er den, som importøren forventer at sælge flest af – til 465.000 kroner på hvide plader, mens billigste Evolution udgave koster 340.000 kroner.

Varmedæmpende glastag

Men selv billigste udgave har bl.a. 19 tommer alufælge, adaptiv fartpilot, bakkamera, p-sensorer, varme i rat og sæder samt 9 tommer skærm – vores testbil havde ekstra 12 tommer skærm og elbagklap.

Man kan også vælge dyrere Esprit Alpine- og Econic udgaver med bl.a. 20 tommer fælge.

Udstyr varierer fra model til model – men man kan få nyudviklet, varmedæmpende glastag og man kan som noget nyt få bilen med en knap, der frakobler diverse førerassistentsystemer og tilhørende alarmer.

 

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk