Toyota får med den nye Proace Max nu adgang til hele paletten af varebiler fra sin franske samarbejdspartner Stellantis.
Proace Max er søstermodel til Peugeot Boxer, Citroën Jumper, Opel Movano og Fiat Ducato – og alle bygges af Stellantis enten på Fiats tidligere Val di Sangro fabrik i det østlige Italien eller Opels tidligere fabrik i Gliwice i det sydlige Polen.
Kæmpe mulighed
Med et vigende salg af de store kassevogne herhjemme, vil Toyota have en kæmpe mulighed for at komme ind på det lukrative marked for store varebiler.
Her skal vi nævne konceptet Toyota Relax, der kan tilbyde op til 10 års eller 185.000 km serviceaktiveret garanti til alle mærkets varebiler, der bl.a. omfatter Proace og Proace City i både el-, benzin- og dieseludgaver – samt naturligvis Toyotas Van udgaver.
Eludgave kører 420 km WLTP
Proace Max er en 3,5 tons varebil, der både kan fås som kassevogn og som chassis. Og såvel med diesel- som eludgave. Eludgaven har en rækkevidde WLTP på 420 km.
Bilen kommer i Europa i seks konfigurationer med to forskellige akselafstande, tre længder og tre højder. Den absolut største udgave af Proace Max har varerumsvolumen på 17 kubikmeter. Bagdørene kan åbne 270 grader.
Små Proace opdateres
Samtidig med den nye Proace Max bliver de mindre Proace- og Proace City også opdaterede – som det også er tilfældet med søstermodellerne fra Stellantis.
Takket været forbedret batteriteknologi er rækkevidden øget med 20 km, så PROACE Electric f.eks. kører op til 350 km på en fuld opladning. Proace City kører nu 50 km længere – så rækkevidden bliver 330 km.
Begge kan også fås i minibus-udgaver med plads til op til ni personer. Alle Toyotas varebiler sælges via Toyota Professional erhvervscentre.