(BARCELONA)

“Ford vil være størst, når det gælder elvarebiler – også i Danmark.”

Det siger varebilschef for Ford i Danmark, Tom Maxmølris. 600 enheder af den nye E-Transit skal sælges af danske forhandlere inden udgangen af året.

Også selv om Ford først fra slutningen af måneden kan slå dørene op for levering af koncernens første elektriske varebil til kunderne – den 2-tons E-Transit, som i disse dage fejrer verdenspremiere for europæiske medier i spanske Barcelona.

Fra 438.000 kroner

Ford melder allerede priser ud på E-Transit fra 438.000 kroner for en chassismodel og 463.500 kroner for en kassevogn.

Rækkevidden er efter WLTP metoden opgivet til 317 kilometer – det er p.t. noget af det bedste for store elvarebiler.

Et par timer bag rattet

VOTY.dk har prøvet nyheden over et par timer i og i omegnen af Barcelona.

Vi kørte den største af slagsen – en L3H2 udgave med 198 kW elmotor (269 hk)  og 68 kWh batteri. Med samme batteri fås også en udgave, der yder 135 kW (184 hk.) Drejningsmomentet opgives til 430 Nm.

Elmotoren er monteret ved bagakslen på den baghjulstrukne varebil. Bagakslen er nydesignet med uafhængig affjedring, som giver god komfort med eller uden ballast.

Masser af trækkraft

Bilen var lastet med 750 kg. ballast – lidt under halv belastning – men lasten mærkede vi ikke meget til, for der var masser af trækkraft. Den var lynhurtig og smidig, når vi skulle afsted fra et lyssignal eller forcere de stejle bakker i byen.

Det koster selvfølgelig på rækkevidden at køre frisk til med last – det konstaterede vi, da vi senere gennemgik vores tur.

For bilen var online via Ford Pro programmet – så vores ”flådechef” kunne udpege de strækninger, hvor vi kørte for uøkonomisk.

“Eco” eller “normal”

Også selv om vi via en knap midt på den runde gearvælger (kaldet L) øgede rekuperationen – det vil sige opsamling og strøm og motorbremsning uden brug af bremsepedalen.

Den er dog ikke som kraftig, som vi har oplevet i mange andre el-varebiler – det giver til gengæld en ganske smidig kørsel.

Man kan tillige vælge imellem “eco” eller “normal”-indstillingen.

12 tommer touchscreen

Til forskel for dieseludgaven er E-Transit forsynet med en stor 12 tommer touchscreen, hvor man bl.a. kan følge med i bilens velbefindende. Her fandt vi også navigation – og Fords SYNC 4 multimedia system.

Der var 360 graders kamera og førerassistent-systemer som adaptiv fartpilot, nødbremsesystem, linjevogter, skiltegenkendelse og blindvinkel-assistent – samt Bi-xenon forlygter.

Nødbremseassistenten virkede fint – erfarede vi, da en knallert – som overhalede indenom – kom for tæt på os.

Ganske letkørt

Bilen er super letkørt med sit 1-trins automatgear og helt støjfri, så man kommer tilbage efter turen helt udhvilet. Det er typisk for el-køretøjer.

Man kan få E-Transit med nyttelast på op til 1,7 tons og to tons på chassisudgaver. Der meldes om trailervægt på op til 750 kg. Varerum fås op til 15,1 kubikmeter.

For de Transit kan både lade med vekselstrøm og hurtiglade med jævnstrøm. Man kan også få sin Transit med strømudtag bagest i varerummet, som man kan være stikkontakt for håndværktøj i områder uden strømtilførsel.

Maksimal oppetid med Ford Pro

Samtidig med E-Transit præsenterer Ford – som nævnt – deres Pro system, som lanceres herhjemme i løbet af året.

Der er tale om et flådestyrings-system, som kendes fra lastbilsbranchen. Her kan nævnes opdatering ”Over The Air” – og indkaldelse til service i god tid for at sikre maksimal oppetid.

Indtil nu har Ford alene kunne levere deres plug-in hybrid udgave af Transit Custom – men Ford lægger ikke skjul på, at den på sigt vil forsvinde til fordel for de rene el-varebiler.

Næste el-varebil i 2023

Efter den 2-tons udgave begynder i 2023 salget af den rene udgave af Transit E-Custom (som offentliggøres allerede i næste uge) – og i 2024 en ny elektrisk E-Courier version beregnet til city-distribution.

Samme år vil Ford være klar med samlet ni elbiler, hvor de fem er erhvervsbiler.

Inden Ford når øverst på salgslisten skal de passere en del allerede etablerede el-bils mærker – hvor ikke mindst kinesiske Maxus præsterer godt – til en ganske lav pris.

Flere og flere el-varebiler

Stærke på markedet herhjemme er også Stellantis mærkerne Citroën, Peugeot og Opel – og Toyota, som får sine elvarebiler bygget af Stellantis (som søstermodeller).

Desuden kan vi nævne Mercedes-Benz, som er på vej til øge rækkevidden på deres modeller – e-Vito i dette kvartal og e-Sprinter formentlig senere på året. Længere rækkevidde er også snart tilgængelig i Renault Master.

Etablerede elbilsmærker er også Fiat Professional, MAN, Nissan og Volkswagen. Dertil kommer flere elvarebiler, der er ombyggede personbiler. Eksempelvis Volkswagen ID4.

Over fire tons med B-kørekort

Flere varebiler tilbydes med både lille og stor batterikapacitet – hvor en stort batteri dog betyder mindre nyttelast grundet batteriet øgede vægt.

EU har dog kompenseret for den øgede vægt af batterier, så man kan køre på lille B kørekort selv om store el varebiler som E Transit vejer over 3,5 tons.

Vores testbil var på 4.250 kg med Ford fabrikkens specifikationsark.

E-Transit kan leveres hurtigt

Ford prioriterer produktionen af E-varebiler – derfor vil der fra begyndelsen ikke være så stor ventetid på f.eks. E-Transit i sammenligning med dieseludgaver af Transit, hvor man kan risikere at skulle vente på at få sin bil til 2023.

Salget af E-Transit er også med til at forbedre Fords samlede CO2 udslip for deres europæiske biler – og det kan i sidste ende betyde, at man undgår store CO2 bøder.

Hidtil har e-varebiler af samme grund ikke været produceret i samme grad som e-personbiler, som uden afgift herhjemme er lette at afsætte – endda med topudstyr og ofte lang rækkevidde.

Krav om el-varebiler

Kunder til e-varebiler skal i højere grad se fordelene ved e-varebiler, hvor forskellen i pris i forhold til dieseludgaver er mindre.

Men pres fra kommuner og offentlige organisationer samt firmaer med grøn filosofi vil øge salget – også i takt med, at der kommer flere udgaver at vælge imellem.

Opkøbte ekspert-firma

Ford har ikke været hurtigst ude med el-varebiler i nyere tid- sammenlignet med konkurrenterne. Fabrikken forsøgte sig med et par el-udgaver af den første Transit Connect – men det stoppede for 10 år siden efter et par års produktion.

Men Ford fortæller, at teknologien dengang ikke var moden endnu – bl.a. med små og tunge batterier og lille rækkevidde.

Man gik i gang igen med elforskning hos Ford i 2017 – men der skete mere, da man for to år siden erhvervede Silicon Valley selskabet Electriphi i Californien – for siden er det gået hurtigt med udviklingen.

Ford Pro sidst på året

Man har hentet dygtige medarbejdere hos bl.a. konkurrenter som Google, Tesla og Samsung – og der er indgået rooming aftaler med over 40 udbydere af strøm, så man kan lade overalt. Der er også udviklet en særlig app, så man har adgang til bil og system døgnet rundt.

Ford er gennem Pro programmet – som er klar herhjemme i slutningen af året – også behjælpelig med bl.a. service (kaldet Ford Liive), der kan reducere nedetiden med 60 pct.

Dertil kommer i Pro programmet også mobilservice, uddannelse af flådechefer og chauffører, telematic og finansiering (Pro FinSimple) – og man kan også hjælpe med opladnings-programmer for firmaers bilflåder, også hvis der er andre mærker end Ford.

34 minutters opladning

Hvis ladekapaciteten et sted ikke er så stor, kan man indstille opladningen, så det passer til tidspunktet, når man skal køre – det er typisk lettere og billigere at lade om natten. For E Transit har onboard lader med kapacitet for tre faser.

I princippet er opladning med hurtiglader en nødløsning – for det er oftest billigere med langsommere opladning med vekselstrøm på tider med mindre pres på systemerne, er meldingen fra Fords teknikere.

Men bilens indbyggede 11 kW lader tager en opladning fra 0-100 pct. i alt 8,2 timer. Med en hurtiglader på op til 115 kW kan man lade bilen fra 15- til 80 pct. på ca. 34 minutter

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk