Franske Renault bygger biler rundt omkring på jordkloden, så da man manglede en mere sporty udgave i den fremherskende, moderne coupéform – som supplement til de kantede Captur og Kadjar modeller – fandt man den hos datterselskabet Samsung i Korea – med navnet Arkana.

Arkane kommer fra det latinske ord Arkanum, der betyder hemmelig.

Der skulle bare et Renault-bomærke på fronten. Den bygges også som Renault Arkana i Rusland – men på en ældre platform. I Korea bruger man den ret nye CMF-B platform, der sikrer bedre komfort og køreegenskaber – uden at vi vil kalde dem sportsvogns-agtige.

Med 4-cylindret motor

Arkana er dog designet og udviklet i Paris – så teknikken kendes allerede fra flere Renault’er – bl.a. Clio.

Arkana har i øvrigt fået fem stjerner i den uvildige EuroNCAP crashtest, så den er ganske sikker.

Der fås to udgaver med 4-cylindret benzinmotor – én med 1,6 liters mikro hybrid teknik med 140 hk og en 1,6 liter E Tech på 1,3 liter med 145 hk.

80 pct. på el i byen

E-Tech har et drejningsmoment på 148 Nm v. 3.600 omdrejninger, Mild hybridudgaven 260 Nm ved 1.600 omdrejninger. E Tech kører 172 km/t og Mild hybridudgaven 205 km/t – Førstnævnte kører 21 km/l. Sidstnævnte 17,5 km/l.

De flere heste giver dog ikke bedre præstationer, når det gælder fart og acceleration – så skal man tage 1,6’eren – men E-Tech udgaven er mindre forslugen, og så kan man faktisk opnå at køre 80 procent af tiden på el i byen og man forbruger 40 pct. mindre benzin end i en normal benzinudgave (WLTP-tal).

Og det der er tale om en ren hybridudgave, slipper man også for at skulle lade op. Omvendt er der ikke samme tilskud fra staten som i en plug-in hybrid. En B-funktion (en knap) sørger for at samle strøm op under opbremsninger og speederslip.

Arkana prissat som Van

Den særlige elbils-hylen ved lav fart er også inkluderet i E Tech udgaven – som krav fra myndigheder, så bløde trafikanter kan høre den ved lav fart.

På bilens touchscreen kan man også følge med i, hvordan strømmen går til motoren og videre til hjulene.

Renault har allerede prissat den som Van fra 191.338 kroner i laveste Zen udstyrsudgave. Intens udgaven koster 212.439 kroner – mens topmodellen R.S. Line koster 227.898 kroner – alle priser eksklusiv moms.

Lille prisforskel

VOTY.dk har prøvet Arkana netop i topudgaven, som importøren forventer at sælge flest af – fordi prisforskellen er så lille, og fordi man kan få så meget udstyr til små penge på gule plader – på 227.898 kroner plus moms mod hvidpladeprisen på 339.990 kroner.

Den testede R.S. Line udgave fås kun i E-Tech udgave. Men alle udgaver har automatgear. E Tech har dog ikke dobbeltkobling.

760 kg. trailervægt med bremser

Men man skal blot vide, at trailervægten er begrænset til 760 kg for E-Tech udgaven og 900 kg. for mild hybrid udgaven.

Så der er ikke plads til maskintraileren, hestetraileren eller bådtraileren på nogle af udgaverne.

Arkana er en crossover-SUV model, men fås dog ikke i en 4×4 udgave, men kun med forhjulstræk. Men formen betyder, at den er høj – altså med lettere ind- og udstigning og bedre oversigt i trafikken. Frihøjden er 200 mm.

Meget sikkerhedsudstyr

Højden betyder også, at bilen krænger lidt mere i forhold til f.eks. en Mégane model – og virker let overstyrende ved speederslip i et sving. Men kommer man for hurtigt ind i svinget, hjælpes man af bilens esc-system.

Men som tidligere nævnt er bilen meget komfortabel, og man sidder godt bag læderrattet i de velformede og el-indstillelige forsæder – af stof md læderkanter. Plus armlæn og midterboks.

Lidt mindre varerum

Til gengæld kan bagklappen ikke betjenes elektrisk – og som Van må man leve med en ret høj indvendig læssekant på 14 cm, når bagagerumsbunden er i nederste position – ellers fire cm. Udvendig er læssekanten på 79 cm.

E-Tech varerummet er lidt mindre end i benzinudgaven på grund af el-teknikken. 1.263- i stedet for 1.296 liter. Der er i øvrigt ikke handskerumslås.

Savner bagrudevisker

En irritation er, at Renault har sparet bagrudeviskeren væk – for især i vintervejr med sne og slud, kan el-bagruden ikke klare opgaven alene. Naturligvis skal man som altid skrabe ruden fri for is inden start.

Arkana er pænt skruet sammen – og især R.S. Line imponerer, når man ser på priserne sammenholdt med det righoldige udstyr.

9,3 tommer touchscreen med navigation er således standard i topmodellen. Bilen har også Wi-Fi opkobling, så man kan få vejrudsigt og trafikinformationer på skærmen.

Standard: adaptiv fartpilot

Vi skal også nævne LED lygter, adaptiv fartpilot, aktiv nødbremse, regnsensor, skiltegenkendelse, linjevogter, parkeringssensorer for og bag, hill start assist, elektrisk håndbremse og connectivity opkoblingsprogrammet Easy Link Connect multimediesystem.

Dertil nøglefri start, varme i rat og sæder, 2-zone klimanlæg, sædevarme, bakkamera, to usb-stik og 18 tommer alufælge. Man kan også få Arkana med el-drevet glassoltag til ca. 4.000 kr. plus moms.

Der kommer 300 Arkana til Danmark i år – som alle er solgt, og direktør for Renault Danmark, Yana Minenko, udtalte ved lanceringen tidligere i år, at hun ikke tør spå om leveringstid. Renault er jo som de fleste andre fabrikker også ramt af chip mangel efter Corona krisen. Og det gælder åbenbart også i Korea.

Fakta: Renault Arkana 1,3 E-Tech Hybrid aut:
Motor: 4 cyl. benzin-hybrid.
Slagvolumen: 1.598 ccm.
El-motor:
Ydelse: 145 hk.
Moment: 148 Nm v. 3.200 omdr.
System: 205 Nm.
Gearkasse: Multimode automatgear.
Topfart: 172 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,8 sek.
Dæk testbil: Kuhmo Ecsta 215/55 R18.
Forbrug WLTP: 20,8 km/l.
CO2 udslip: 112 g/km.
Køreklar vægt: 1.961 kg.
Tilladt totalvægt: 2.487 kg.
Trailervægt m. bremser: 760 kg.
Varerum: 1.261 liter.
Pris Arkana Zen hvide plader: 285.990 kr.
Pris Arkana R.S. Line hvide plader: 339.990 kr.
Pris Arkana Zen Van ekskl. moms: 191.338 kr.
Pris inkl. moms Arkana R.S Line Van: 269.152 kr.
Pris ekskl. moms Arkana R.S. Line Van: 227.898 kr.

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk