Der har været travlt med opbygninger til de sidste Euro 5 lastbiler – men på det store værksted hos SAWO i Herlev med 15 medarbejdere er det først og fremmest godt gammeldags smedearbejde, der udgør det meste af arbejdet – som det altid har været.
 
”Det er også dér, vi har den største løbende omsætning,” siger salgschef Kai Larsen, SAWO.

Krisen har naturligvis også kradset her – konkurrencen er hård i branchen. Der er ikke de samme penge som tidligere, men hvor travlhed med ny-opbygninger på lastbiler har svinget en del de senere år, så er der altid en masse reparationsopgaver. Grejet skal virke.

Men ikke en dag er ens. Der er altid mange nye og spændende opgaver at tage fat på.

Ansat siden 1966
 Kai Larsen har været hos SAWO siden 1966 og fylder 70 år i maj næste år, for hos SAWO beholder man de gode medarbejdere så længe som muligt.

Han er uddannet i Ajva Beholderfabrik i Søborg som smed – og gennem årene hos SAWO har Kai Larsen både haft med smedearbejde, hydraulik, lager og så siden midt i 70’erne med salg at gøre.

47 år i den nu nordjyske koncern har betydet mange spændende opgaver – f.eks. da han var med til at få ordren på en Hiab 1265 kran til toppen af Herlev Hospital i 1983, hvor kranen skulle bruges til bl.a. at reparere køleanlægget.

Kraner stort aktiv
Den måtte pilles i småstykker, inden den kunne være i elevatoren – men da hospitalet ikke havde taget de øverste etager i brug de første år, måtte den hejses op manuelt de sidste mange meter.
 
Kraner er fortsat et stort aktiv – og mange vognmænd sværger til HiAb’s combidrive system.
 
Da vi besøgte SAWO afdelingen i Herlev, var der flere nye lastbiler under opbygning, der skulle have dels kraner og dels kroghejs.

Skiller førerhuset ad
Udstyret tilpasses den enkelte lastbil, og det halve af førerhuset er skilt ad for en så optimal og elegant montering af bl.a. ledningsnet, kontakter og arbejdslys som muligt.

SAWO er også servicested for Z-Liften, og på værkstedet var der flere lifte inde til skadesreparationer. En lift er udsat.

”En af vores nyeste opgaver er service for Vejdirektoratets materiel, hvor vi tager ud med vores servicebiler i døgndrift og reparerer i marken. Vi har også gjort vintermateriellet i orden, så det er klar til eventuelt snevejr – og vi har reservedele liggende til plove og koste, siger Kai Larsen.

Stor kompetance
Kompetencerne hos folkene i Herlev – og for den salgs skyld i de andre SAWO reparationsafdelinger – er store.

SAWO har 20 salgs- og serviceværksteder – og hovedkontoret er beliggende i Støvring syd for Aalborg. I begyndelsen af 70’erne lå det i en kort overgang i Humlebæk, hvor der fortsat er en afdeling.

Alt med hydraulik er man eksperter i – og hver dag er der reparationer, der skal udføres. Men læg dertil kompetencer indenfor kraner, kroghejs, wirehejs, tippelad, medbringetrucks, påhængsvogne, kærrer, renovationsvogne og pumper. Samt at man nu igen producerer wirehejs i Danmark, som siden 1996 har været produceret hos Multilift i Finland.

Egen uddannelsesplan
SAWO har egne uddannelsesfaciliteter, hvor medarbejdernes kompetencer løbende bliver opdateret i forhold til den nyeste teknik.

”Vi kan hjælpe kunderne et langt stykke hen ad vejen – også umiddelbart uoverskuelige opgaver – men selvfølgelig er der noget, vi ikke kan hjælpe med, og så hjælper vi med at finde løsninger hos andre virksomheder. Mange ringer jo blot for at fortælle, hvad de skal have løst – og så prøver vi i fællesskab at finde de rigtige løsninger, siger Kai Larsen.

Enhver specialopgave begynder med, at ingeniører og teknikere foretager tekniske beregninger og udarbejdet en specifik opbygnings-anvisning til produktionsmedarbejderne. Dermed sikres kravet til holdbarhed, styrke, sikkerhed – samt at lovgivning er overholdt.

Tæt samarbejde
Mange opgaver løses i andre SAWO afdelinger. Således er man hos SAWO i Køge mestre i opretninger og har en speciel opretterbænk. Samarbejdet er tæt – og Kai Larsen lægger hver morgen vejen forbi Køge på vej mod Herlev. Både for at holde møde og for at bringe og hente reservedele.

SAWO har tillige sit nye 3S servicesystem, som gør det lettere for kunden at få overblik over, hvad der er foretaget af service og lovpligtigt eftersyn på firmaets udrustninger – samt hvad der snart skal til service eller lovpligtigt eftersyn.

Faktabox – SAWO-Historien:
Historien om SAWO tager sin begyndelse tilbage til 1962, hvor den første afdeling blev grundlagt som Aalborg Hydraulik.

SAWO-navnet stammer fra de oprindelige grundlæggere, Sørensen, Andersen, Weidemeier og Olsen.

Første fabrik kom til i Støvring i 1964. Pårup, Randers og Holstebro kom til i årene derefter – og Nørresundby i 1969.
 
I 1982 overtog SAWO alle Hiabs danske salgs- og serviceafdelinger i Herlev, Humlebæk, Odense og Aarhus.
 
Unirek Industrihydraulik kom med i 1983, Esbjerg fulgte i 1988 – og derefter Ishøj i 1989 og Køge i 1999.
 
Vognfabrikkerne NOPA, STENA og afdelingen i Ringsted kom til i 2002 – og derefter HF Nielsens Maskinfabrik i Haslev, OBC Hydraulik Avedøre Holme, Ravnstrup Vognsmedie og MFH Hydraulik Kolding de næste par år.
 
Virksomheden SAWO har cirka 200 medarbejdere. Indehaver er Flemming Christensen.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk