Toyota har med lanceringen af deres Hiace afløser på markedet, Proace, fået sine nye samarbejdspartnere hos PSA/Peugeot-Citroën samt Fiat til at reagere med opdaterede udgaver af bl.a. Citroën Jumpy, som vi her tester i den nye Premium udgave i kraftigste udgave med 163 hk.

Teknisk er der ikke sket så meget. Ny front og en bedre kvalitet i kabinen har været gennemført i cirka et halvt år, men i 2014 udgaven har man så været forbi afdelingen for ekstraudstyr.

Jumpy Premium svarer stort set til Toyota Proace i T2 niveau – det vil sige med bl.a. isoleret varerumsadskillelse, transportpakke (air condition, fartpilot og P-sensor bag) plus tilskudsvarmer uden timer, tågeforlygter og radio med Bluetooth. Jumpy har desuden bagrude i stedet for blændede ruder.  

Forbedrede leasingforhold
Citroën har dog en trumf: Normalt når man tilkøber ekstraudstyr på en bil med leasingkontrakt, så afskrives alt udstyret over leasingperioden 100 pct.

Med andre ord, så forøger udstyret ikke restværdien på bilen – og resultatet er en højere månedlig ydelse. Med  Premium har Citroën indeholdt udstyret i modellen, og dermed øger man restværdien. Derfor holdes månedlig ydelse nede.

Merprisen ligger på 18.000 kroner – og leasingmæssigt betyder det ekstra 200 kroner. Citroën har dog valgt ikke at give tre års fabriksgaranti som både Fiat og Toyota giver deres udgaver.

Van of the Year i 2008
Fiat Scudo, Peugeot Expert og Citroen Jumpy opnåede iøvrigt at blive kåret til Van of the Year i Europa i 2008. Og der er så at sige ingen forskel på dem og den nye Proace, der er bygget af PSA på fabrikken i Valenciennes i Nordfrankrig.

 Vi har prøvet topmodellen med 163 hk med automatgear, som er en kæmpe aflastning i bykørsel. Bilen er virkelig kvik, men kører man sporty for meget af tiden, så koster det brændstof.

Man sidder rimeligt bag rattet – om end sæderne ikke er udformet til sportskørsel. Der er iøvrigt både højdejusterbart førersæde og multijusterbart rat (dog i plast). Nakkestøtterne er velformede.

Testbil med automatgear
Nævnes skal også speedpilot, centrallås, elruder, elspejle, tågelys for og bag, 12 volt udtag, handskerumslås, omdrejningstæller, vandtemperaturmåler, aircondition, bagrudevisker (med sprinkler monteret på viskerarmen) og sidelister.

Med automatgear er koblingspedalen jo væk – så det betyder, at man har et sted at hvile venstre ben under kørslen, hvor man i manuelle udgaver slås med hjulkassen.

Uanset hvilket mærke, som man vælter, er mål og vægt af gode grunde de samme. Jumpy og dens fætre laster cirka 1.100 kg.

Tre Europaller
Bilen har standard en læssehøjde på 562 mm. Den testede model var en L2H1 – den længste model med et varerum på 2.584 mm i længden. Det giver mulighed for tre Europaller på bredden – som netop kan være mellem hjulkasserne, hvor afstanden er 1.245 mm.

Testbilen havde indbyggede reoler i siden og en højere bund. Det betyder, at fastgørelseskrogene forsvinder – og i testbilen betød det også, at det var besværligt at komme ind i varerummet.

 Sidedøren måler 924 mm – så pallen kan også komme den vej ind. Man skal dog passe på, for adskillelsen mellem kabine og varerum rager lidt ind i varerummet.

Masser af aflæggeplads
I kabinen er der aflæggeplads i tre rum i bilens bredde under taget – og midt i instrumentbrættet er der nærmest en hel brønd til at lægge fra i. Handskerummet er også ganske stort. Midtersædet kan slås ned – og bagsiden er formet som en bakke med to kopholdere og med plads til A4 blok.

Køreegenskaberne i den kompakte, forhjulstrukne varebil er gode – og kommer man for hurtigt om hjørnet, hjælpes man på ret vej med det standardmonterede esc-stabilitetssystem. Bilen har en trailervægt på 1,8 tons med bremser.

 Ved en EuroNCAP crash- test for nylig fik en af søstrene kun tre stjerner. Da Jumpy & co. var nye for seks år siden, tænkte ingen på EuroNCAP for varebiler.

Tekniske data  Citroën Jumpy 2,0 HDI 160 FAP Aut 6
Motor: 4 cyl, 1.997 ccm (PSA).

Ydelse: 163 hk. v. 3.750 omdr.

Moment: 340 Nm v. 2.000 omdr.

Topfart: 170 km/t.

Acc. 0-100 km/t: 10,9 sek.

Gearkasse: 6 trins automatik.

Brændstoføkonomi: 13,9 km/l.

CO2-udledning: 189 g/km.

Bremser: ABS og esc.

Totalvægt/lasteevne: 2.950/1.074 kg.

Varerum L2H1: 6 kubikmeter.

Læssehøjde: 562 mm.

Varerumsmål (lxbxh) : 2.584 x 1.600 x 1.49 mm.

Bagdørsåbning (bxh): 1.237 x 1.272 mm.

Sidedørsåbning (bxh): 924 x 1.293 mm

Trailer m. bremser: 1.800 kg.

Garanti: Fabrik 2 år, lak 2 år, rustgennemtæring 6 år.

Serviceinterval: 20.000 km./1 år

Pris 214.240 kr. plus moms

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk