Dette er én af de få biler, hvor man føler, at man sidder i en dansk bil. Toyota CH/R er nemlig designet ved hjælpe af danske Stephan Rasmussen, der har sin arbejdsdag på Toyotas europæiske designafdeling ved Nice.

Det er fem år siden, at bilen blev præsenteret i Europa, men den anses fortsat for én af de mest sporty 4-dørs Toyota biler.

Derfor har fabrikken nok haft trang til at understrege det sporty ved at give en ny model betegnelsen GR Sport – GR for Gazoo Racing, der er navnet for Toyotas rally- og sportsmodeller. Selv Hilux Dakar-vinderbilen.

Sports-affjedring

Nu skal man så huske, at GR placeret efter modelnavnet betyder en sporty udgave – mens GR foran navnet betyder, at det er en ægte racerbil.

Toyota har dog givet bilen en mere fast affjedring, som gør den sjovere på en snoet landevej – og styretøjet er heldigvis ganske kontant at arbejde med. Samt uafhængig affjedring med dobbelte triangler bag og 19 tommer fælge.

Det er godt – for bilen er som crossover model en anelse højere end almindelige sedan- og hatchbackudgaver som Corolla. Den krænger ikke så meget, men ujævnheder i vejen mærkes dog med lavprofildækkene.

Fin chauffør-komfort

Men den krænger ikke væsentligt – men som passager har man lettere ind- og udstigning – samtidig med, at man sidder lidt højere og har lidt bedre udsyn.

C/HR betyder da også coupé/high rider – og det giver jo forklaringen.

Man har godt støtte og sidder også godt i det el-indstillelige alcantara-beklædte sportssæde bag læderrattet med røde kantsyninger. Bilen har også LED for- og baglygter – og så sidder der sorte 19 tommer alufælge på bilen, som matcher testbilens to-tonede lakering i hvid og sort. Dertil spoilere og sideskørter.

Lille trailervægt

Bilen fås også som gulpladeudgave – og her har man rådighed over en varerum på 1.600 liter – med en læssehøjde på 790 mm (indvendigt på kun 50 mm.)

Et minus er dog, at man kun må trække en trailer på 725 kg.

Men med CH/R Van får man en bil, som man ikke bliver træt af at køre langt i – og så er den rigtig godt skruet sammen.

25 års erfaring

Testbilen var en 2-liter hybridudgave uden anden opladnings-mulighed end bilens eget system – som fabrikken har cirka 25 års erfaring i at bygge, men det er stadig muligt at køre på ren el, selv om testbilen helst ville slå over på benzinmotoren. Normalt vælger bilen selv mellem el og benzin.

Med hybridteknik kan man samle strøm op ved f.eks. medløb – og i gunstigste fald ende med at køre på el halvdelen af tiden. Den har fordele af dens elmotor på 109 hk, som øger antallet af heste fra 153- til 184. Drejningsmomentet opgives til 202 Nm – og bilen er da også ganske kvik og når 100 km/t på 8,2 sekunder.

Plug-in modeller har bare fordele ved lavere afgift – omend støtten er blevet mindre ved årsskiftet.

Trinløst CVT gear

Automatgearkassen er af CVT-typen – den trinløse gearkasse, der er opfundet af hollænderen Van Dorne til de første DAF personbiler – fra 1959  – men moderniseret gennem årene.

Her som e-CVT version har man fortsat elastikfornemmelsen, når man accelererer kraftigt – men slet ikke så i gamle dage.

Trods automatgearet klarer bilen 19,2 km/l – i gennemsnit – og endnu bedre i byen, hvor den således er i sit es miljømæssigt.

Ringe udsyn bagud

Bilen er meget komfortabel – kun er udsynet skråt bagud begrænset. Man er i hvert fald glad for at  have bakkamera, blindvinkelalarm, bird-view kamera og alarm ved tværgående trafik –  når man f.eks. skal ud fra en p-bås.

Bilen har otte tommer touchscreen og mulighed for at koble sin telefon til f.eks. navigation, for der er ikke fabriksmonteret navigation. Komforten omfatter også to-zone klimaanlæg, varme i rat og sæder samt nøglefri betjening.

Vi skal også nævne tågelygter for og bag samt el-foldbare sidespejle.

Fuld sikkerhedspakke

Sikkerhedsmæssigt har bilen Toyota Safety Sense med både aktiv nødbremse og adaptiv fartpilot.

Dertil kommer regnsensor, linjevogter, skiltegenkendelse og parkeringssensorer for og bag. Man skal heller ikke glemme at nævne bilens op mod 11 års service-garanti, når man følger bilens servicehæfte på et autoriseret værksted. Selve nybils-garantien er på tre år.

Den garanti tør Toyota – verdens største bilproducent – kun give, fordi bilerne med den japanske historie har en meget høj grad af kvalitet.

Fakta Toyota CH/R 2,0 GR Sport:
Motor: 4 cyl.
Slagvolumen: 1.987 ccm.
Ydelse: 153 hk.
Moment: 190 Nm. v. 4.400 omdr.
Elmotor: 109 hk.
Moment: 202 Nm.
Systemydelse: 184 hk. v. 5.200 omdr.
Gear: e-CVT trinløst automatgear.
Topfart: 180 km/t.
Accelleration 0-100 km/t: 8,2 sek.
Forbrug WLTP: 19,2 km/l.
CO2 udledning: 119 g/km.
Træk: forhjulstræk.
Varerum: 1.600 liter.
Læssehøjde: 790/50 mm.
Trailervægt: 725 kg.
Køreklar vægt: 1.525 kg.
Totalvægt: 1.930 kg.
Fabriksgaranti: 3 år (og op mod 11 år med Relax garanti).
Garanti hybriddele: 5 år.
Dæk: Michelin Alpin 225/45 R 19.
Pris testbil hvide plader: 413.000 kr.
Pris Van ekskl. moms: Ca. 350.000 kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk