Hvor det ved den danske ”Årets Bil” kåring i fjor var koreanske Hyundai Ioniq 5, der løb med laurbærrene, var det modellen EV6 fra søsterselskabet Kia, der trak det længste strå, da der i aftes blev fundet vinderen af den meget prestigefyldte ”Car of the Year” pris for 2022.
Ved den danske kåring blev Kia EV6 nummer tre – hvor den svensk-kinesiske elbil Polestar 2 kilede sig ind på en andenplads.
Ved den europæiske kåring måtte Hyundai Ioniq 5 nøjes med tredjepladsen. Her var det den spritnye Renault E-Mégane, der fik den næstøverste podieplads.
Seks- ud af syv med el
Kia EV6 løb vandt i et felt, hvor seks af syv biler var rene elbiler. Det er iøvrigt første gang, at den koreanske bilproducent vinder prisen, der blev uddelt mandag aften.
Normalt sker kåringen i forbindelse med åbningen af den store biludstilling i Genève i Schweiz, men på grund af Covid-19 er den igen i år aflyst, hvorfor kåringen skete ved en online-præsentation.
Det er 59. gang, at en jury bestående af europæiske biljournalister kårer ”Car of the Year.”
Dansk jurymedlem valgte Hyundai
FDMs biltekniske redaktør Søren W. Rasmussen er eneste danske jurymedlem, og han er godt tilfreds med årets kåring, er meldingen.
”Kia EV6 er en flot repræsentant for det niveau, elbiler har nået i 2022, og bilen er derfor en værdig vinder. Kia EV6 har da også allerede formået at blive en efterspurgt bil i Danmark, hvor bilkøbere i øjeblikket må imødese lange ventetider på den populære elbil,” siger Søren W. Rasmussen.
Søren W. Rasmussen havde selv Hyundai Ioniq 5 som sin favorit. Den elektriske søsterbil til Kia EV6 blev i november kåret til Årets Bil i Danmark 2022.
Det lå i kortene
Når han ikke gav Kia EV6 topkarakter, skyldes det, at han ikke ville bringe begge søsterbiler til tops, og i den kamp var det altså Hyundai Ioniq 5, der trak det længste strå hos ham.
At Car of the Year 2022 blev en elbil lå i kortene. Kun Peugeot 308 fås, udover i el- og plugin-hybrid-udgave, også som benzin- eller dieselbil.
Avanceret diesel
Ved den danske kåring havde VOTY.dk slet ikke en elbil øverst på skamlen – vi havde valgt Mercedes C-klasse, hvor vi havde fokus på fabrikkens OM 654 dieselmotor, der formentlig er verdens reneste dieselmotor i sin klasse – en motor, der også bruges i Mercedes’ varebilsprogram.
Vi havde også motor-mæssigt en fleksibel bil på vores danske andenplads – Peugeot 308, som både fås med diesel-, benzin- og elmotor.
Vi havde Kia foran Hyundai
Til gengæld havde vi valgt at have Kia EV6 på vores tredjeplads, mens vi sendte Hyundai Ionoq 5 på fjerdepladsen – fordi vi fandt den mere praktisk at arbejde med.
De to biler fra Hyundai-Kia koncernen er faktisk teknisk tæt på at være identiske.
Russiske stemmer ikke talt med
”De elektriske biler er hastigt på vej ud på vejene, og Car of the Year-kåringen viser tydeligt, at det er en udvikling, der kommer til at ske med forstærket fart i de kommende år. Jeg kan ikke forestille mig, at en benzinbil nogensinde igen kan blive Car of the Year,” siger Søren W. Rasmussen.
Det er normalt 61 biljournalister fra Europa samt Tyrkiet og Rusland, der stemmer om Car of the Year. Grundet Ruslands invasion af Ukraine har organisationen bag Car of the Year imidlertid valgt ikke at tælle de russiske jurymedlemmers stemmer med.
–
Sådan fordelte pointene sig ved Car of the Year 2022:
• Kia EV6: 279
• Renault Megane E-Tech: 265
• Hyundai Ioniq 5: 261
• Peugeot 308: 191
• Skoda Enyaq:185
• Mustang Mach-E: 150
• Cupra Born: 144