Den første Volkswagen Transporter kom i 1950, og den nye ID.BUZZ er tro mod sin ikoniske forgænger – blot bygget i takt med tiden: elektrisk.

I disse dage kan man i København og omegn se den nye ID.BUZZ og varebilsudgaven ID.BUZZ Cargo køre rundt.

Det sker som led i den internationale pressepræsentation – hvor journalister fra det meste af verden kommer for at prøve nyheden. Senere følger medarbejdere fra Volkswagen organisationen.

Den er tæt på udsolgt

I maj begyndte forsalget – og allerede nu er bilen næsten udsolgt – uden at kunderne har været i nærheden af bilen. 20.000 enheder er i spil i hele Europa – halvdelen er allerede solgt.

Men ID.BUZZ er også en legende inden den er på gaden – for den er tro mod sin forgænger. Den gamle transporter fra 1950 – også kaldet rugbrød i Danmark.  Som bus ligger den tæt op ad den lige så legendariske T1 Samba-bus fra Volkswagen – bygget over det lige så legendariske folkevognsrugbrød, som bilen i folkemunde hedder herhjemme.

”Ingen anden bil vækker så meget passion – eller er så meget en del af familien som en original Volkswagen Bus,” som det står i bogen ”Bulli Love,” – der er en hyldest til den gamle VW Bus.

Frihed og mangfoldighed

For bilen er en hyldest til frihed, mangfoldighed – og mod til at leve et liv fuld af karakter. Den påtvinger aldrig noget, den er en beskyttende engel, en bedste ven, et sted, som man vender tilbage til, en flugtbil – og den fineste baggrund.

”Bussen fra Hannover er en legende – den er ærlig, autentisk, original, upåvirket, politisk ukorrekt – men alligevel altid retfærdig.”

De klassiske Transporter-udgaver kørte fra begyndelsen ikke særlig godt – og var ikke særlig sikre.
Bilerne var faktisk aldeles usikre på vejen, men populære på grund af deres legendariske holdbarhed og enkelthed – med kun rat, speedometer, pedaler, gearstang og sæder.

En anden oplevelse at køre i

De nye ID.BUZZ modeller kører til gengæld fremragende – og snor sig med en lille vendediameter rundt i byens liv. Med stort batteri når man nok over 600 km – fint for en udflugt til stranden.

ID.BUZZ skal være med til at løfte arven fra syv generationer af minibusser og campere – som efterhånden er blevet store og rummelige minibusser som T7 Multivan – eller lækre campingbiler.

Vi har allerede prøvet ID.BUZZ som forklædt prototype tidligere på året – ikke i Californien, men ved Amager Strand – den er super velkørende, lynhurtig og smidig med lille vendediameter – og med alt i sikkerhedsudstyr, som jo ikke var opfundet i 50’erne.

Meget letkørt

Ved den første test af bilen blev vi imponeret over køreegenskaber og præstationer.

Der er som i elbiler generelt automatgear, som i prøvebilen bliver betjent via drejeknap. Vi kørte både på ujævne småveje, på brosten, på jordveje og på motorveje – og trods sit tunge batteri oplevede vi en god komfort.

ID. BUZZ er meget letkørt – og med en vendediameter på kun 11 meter er den let at komme rundt i byen med. Her hjælper det med hækmotoren. Man sidder højt, men også tæt på rattet – som i gamle dage.

Kører ID.BUZZ igen i dag

I dag og i morgen kan vi så som en del af det internationale pressekorps sætte os bag rattet på den færdige ID.BUZZ og ID.BUZZ Cargo – men på grund af release-dato kan vi først melde de endelige køreindtryk ud i begyndelsen af september (når alle inviterede journalister har været bag rattet.)

I øvrigt har ID. BUZZ været længe undervejs. Første show-model som minibus blev vist i 2015 i USA – og seneste forløber stod på IAA-messen i Hannover i 2018.

Den nye Volkswagen ID. BUZZ er for nylig tilmed blevet kåret som Årets Elbil ved det prestigefyldte Top Gear Electric Awards 2022.

Aktiv livsstil

“Folk, der foregiver at have en aktiv livsstil, kører en SUV, men dem, der rent faktisk har en aktiv livsstil, kører i en Volkswagen bus,” udtalte Ollie Marriage, testchef på Top Gear Magazine, ved prisoverrækkelsen.

De heldigste kunder herhjemme får den nye elektriske Volkswagen ID.BUZZ i år – de fleste må vente til næste år.

Og det uanset, om det skal være en varebil, en kombi/minibus – eller den forventede camperudgave ”ID.BUZZ. California,” der får hævetag og sovepladser. Ligesom de gamle camperudgaver.

Under en halv million

ID.BUZZ koster fra 490.000 kroner. Leasingpriser kommer senere i år. En lang udgave af ID.BUZZ kommer senere.

Der er stor efterspørgsel, men ikke så mange biler til rådighed – da alle markeder ønsker den. Der er som nævnt 20.000 I.D. BUZZ enheder i spil til hele Europa – så herhjemme vil importøren trække lod blandt kunderne.

Teknik fra bl.a. ID.3 og ID.4

Der er tale om kendt teknik, som også findes i ID 3 og ID 4 personbilerne. Batteriet er på 77 kW, ydelsen er 204 hk, rækkevidden er 417 km., ladeevnen 11 kW (AC) og 170 kW (DC) – og lynladning 5-80 pct. på ca. 30 minutter.

Senere kommer der yderligere to størrelse batterier – samt en 4×4 udgave med to batterier.

Fabrikken opgiver endnu ikke accelerationstiden, men under vores test i København fulgte vi en Tesla 3 til dørs i Sydhavnen – så selv om alle taler om, at den er arvtager fra den gamle T1 transporter fra 1950, så er ID.BUZZ også smidigere – og meget hurtigere.

Luftkølet boxermotor

Første generation af ”rugbrødet” fra 1950 kom i første omgang som kassevogn og minibus og sidenhen som ladvogn med dobbeltkabine, campingbus og ikke mindst den legendariske sambabus med 23 ruder og plads til 9 personer, der i dag er den mest eftertragtede af alle.

I mange år med luftkølet boxermotor, der var pålidelig under alle forhold fra tropisk varme til arktisk kulde.

Transporteren blev efterhånden i højere grad end tidligere markedsført som en varebil med personvognskomfort, og amerikanerne var så vilde med T2, at eksporten til USA satte rekord i 1972 med 72.515 eksemplarer, hvoraf en tredjedel var Samba/Microbus-versionen.

Historien om VW Transporter

Den første T1 Transporter fra 1950 kom som nævnt som varebil og kombi (minibus) – syv år senere kom så den legendariske ”Samba” bus, som har være et ikon og en kultbil lige siden.

De første transportere blev præsenteret første gang i 1949 og kom til salg året efter. Ideen til bilen kom fra den hollandske Volkswagen-importør Ben Pon.

Han spottere under et besøg på fabrikken i Hannover i 1947 en lille transportvogn og fik ideen til en varebil, som var en stor mangelvare lige efter krigen – og han ridsede en hurtig skitse i sin notesbog, som han viste til VW-direktør Heinz Nordhoff – og Nordhoff var med på ideen.

Nordhoff var i øvrigt manden, som valgte Skandinavisk Motor Co. som dansk importør af Volkswagen efter krigen.

Tilbage til USA

I USA hedder bilen Microbus, men amerikanerne har ikke haft en bus fra Volkswagen siden T4 udgaven stoppede i 2004. I USA hed den T4 Eurovan – og blev kun solgt i busudgaven.

Det var amerikansk lovgivning – kaldet chicken tax – der stoppede salget af bilen, for prisen som importbil med 25 pct. beskatning ville være blevet for høj.

Microbussen får amerikanerne igen, når den elektriske ID.BUZZ lanceres – måske til næste år.

Formue værd

Som Samba-bus kan den første T1 indbringe flere hundrede tusinde Dollars på auktioner i USA –for en totalrenoveret udgave, som kendes på 23 ruder – inklusive de små ruder i siden af taget.

Så måske nogle af ejerne er de gamle hippier, som er kommet til penge – og nu vil have en bil som i gamle dage.

Der er også blevet produceret en over en time lang film om VW Bullis/Samba’s historie – og der ser man iøvrigt, at det er alt andet end velhavende folk, der bruger bilen i dag.

Renoverer gamle Transportere

Samba-navnet fortsatte indtil T2 kom til i 1967 – og den fortsatte indtil 1979. T3 tog så over og blev bygget frem til 1990 – og var faktisk den første udgave, hvor Transporter-navnet blev brugt officielt.

Herefter kom den forhjulstrukne T4 – efterfulgt af T5 i 2003. Den blev facelifted som T6 og senest som T6.1. I år kom så T7 Multivan – men lige nu er det kun T6-modellerne, der sælges som California campingudgaver.

Afløseren for varebilen (T6.1) skal fremover bygges i Sydafrika i samarbejde med Ford. Den næste Transporter kommer i øvrigt også i en elektrisk udgave.

Museum med 100 oldtimers

Volkswagen har i Hannover, hvor den nyeste T7 Multivan også bygges, for nogle år siden etableret Divisionen Volkswagen Commercial Vehicles Oldtimers. Her er der også et museum på 7.000 kvadratmeter med 100 biler.

På stedet er der et værksted, hvor kunder kan komme og få et tilbud på en renovering af det gamle rugbrød.

Fakta: ID.BUZZ
Konceptuelle og tekniske produktinnovationer – uanset deres fagområde – er utænkelige uden et design, der er lige så innovativt.

Derfor genfortolker Volkswagen med I.D. BUZZ et grundlæggende bildesignformat: varevognen.

Efter al sandsynlighed er det mest kendte varevognsdesign Volkswagen-ikonet, der tog det uofficielle navn VW Bus – et køretøj med mange navne.

Nordamerikanerne omtaler dette alsidige køretøj som Microbus, og tyskerne kalder det ‘Bulli’, mens de kendte henviser til de forskellige generationer af den bedst sælgende varevogn ved hjælp af betegnelserne T1 til T6. T’et her står for Transporter.

Hvis I.D. BUZZ var på vejene lige nu, ville det ikke være alene længe. Hvis man parkerer en T1, T2, T3, T4, T5 eller T6 hvor som helst i Europa mellem London og Lissabon, kan man være sikker på, at en anden busudgave snart vil blive parkeret ved siden af den – dette er et eksklusivt samfund.

Det samme gælder i USA – især i Stillehavets hotspots som Carmel-by-the-Sea, San Francisco, Santa Barbara og San Diego er der parkeringsområder, der vrimler med mikrobusser fra de ældre T1-, T2-, T3- eller T4-generationer.

I.D. BUZZ ville passe perfekt ind blandt sine forgængere på begge sider af Atlanten som en minibus fra en ny æra.

VW Transporter gennem årene:
T1 – 1950-1967.
T2 – 1967-1979.
T3 – 1979-1992.
T4 – 1990-2003.
T5 – 2003-2015.
T6 – 2015-2019.
T6.1 – fra 2019.
T7 Multivan – fra 2022.
ID.BUZZ – fra 2022.

Fakta Volkswagen T1:
Motor: Hækmotor/4 cyl. boxer.
Slagvolumen: 1.131 ccm.
Drivmiddel: Benzin.
Gear: 4 trin usynkroniseret.
Ydelse: 25 hk v. 3.300 omdr.
Drejningsmoment: 67 Nm v. 2.000 omdr.
Topfart: 85 km/t.

Fakta Volkswagen I.D. BUZZ:
Motor: Hækmotor/elektrisk.
Ydelse: 150 kW.
Moment: 310 Nm.
Topfart: 145 km/t.
Batteri: 82 kWh.
Opladning: DC.
Rækkevidde: Op mod 400 km.
Platform: MEB.
Dimensioner: 4.712 x 1.937 x 1.985 mm.
Akselafstand: 2.988 mm.
Varerum: 4 kubikmeter.
Dimensioner varerum: 2.208 x 1.732 x 1.279 mm.
Mellem hjulkasser: 1.230 mm.
Dæk: 18-21 tommer.
Vendediameter: 11 m.
Trailervægt: 1 tons.

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk