Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
GM satser på flere elbiler

General Motors favner bredt, når det gælder alternative drivmidler. De satser på både hybridteknik, el og brint.

Selv har jeg kørt GM’s brintbiler i USA for fem år siden og senest i 2009 under COP 15 i København, og jeg har for nylig kørt i Opel Ampera, som i USA sælges som Chevrolet Volt.

Men tilbage i 80’erne har jeg været i USA for at høre om GM’s elbil forskning med fokus i elbilen EV1 – nok de første elbil, som kunne klare både varme- og kuldetests. Dengang skrinlagde GM projektet – ikke mindst fordi batteriteknologien ikke var i orden.
Det er som bekendt meget bedre nu – med udviklingen af litium-ion teknikken, hvor rækkevidden dog fortsat er en udfordring til andet end kørsel i byerne.

Varebiler i byerne
Renault har således god succes med deres Kangoo Z.E. – og Mercedes-Benz har en god kunde-gruppe med deres E-Cell Vito. PSA har allerede mange kunder til deres Partner/Berlingo Electric. Men Renault og Better Place har fået på hattepulden for elbilen Fluence Z.E. Nu satser Renault fremover også på den mindre Zoe som god by- og regionalbil.

General Motors har netop vist elbilen Chevrolet Spark EV på biludstillingen i Los Angeles – og har udtalt, at den kommer til salg i USA og i Korea næste år. En bil, som skal konkurrere mod netop Zoe og Smart Fourtwo – samt kommende elbilmodeller. Der er ingen oplysninger, om bilen kommer til Europa.

Ampera som varebil
Ampera/Volt er også ved at få gang i salget – herhjemme endda som varebil – men efter en omlægning på fabrikken og et kort produktionsstop, er man i gang igen. Bilen med range-extender teknikken (som forlænger elbilens rækkevidde), er genial. Men med vores afgifter ikke en salgssucces.

Opel har ydermere vist en prototype af varebilen Vivaro, som har samme teknik som Ampera/Volt.

Spark EV modellen har ifølge fagbladet  Ingeniøren fået 75 pct. af sine komponenter fra Ampera/Volt og koncernens hybrid lastbiler. Spark’en skulle have en kapacitet på over 20 kilowatt timer og veje 254,5 kg. Batteriproducenten er A123, som er gået teknisk konkurs – men det er helt normalt i USA, og de fleste kommer i gang igen.

Spark EV’s teknik
Motoren er ifølge Ingeniøren en oliekølet permanent-magnetmotor, der producerer 100 kW (130 hp) og har et drejningsmoment på 542 Nm. Selvom batteripakken ifølge hjemmesiden autoweek.com øger bilens vægt med 113 kg, kan den derfor stadig accelerere 0-60 mph (0-97 km/t) på under otte sekunder. Bilen kan også hurtig-oplades. 80 pct. af batterierne er opladet på 20 minutter. General Motors regner med at disse ladestandere også er klar næste år.
Den normale Chevrolet Spark sælges i stor udstrækning som bil i kommuners hjemmepleje – og her ville en elbiludgave være en god løsning for at forbedre miljøet.

Leave A Reply