General Motors favner bredt, når det gælder alternative drivmidler. De satser på både hybridteknik, el og brint.

Selv har jeg kørt GM’s brintbiler i USA for fem år siden og senest i 2009 under COP 15 i København, og jeg har for nylig kørt i Opel Ampera, som i USA sælges som Chevrolet Volt.

Men tilbage i 80’erne har jeg været i USA for at høre om GM’s elbil forskning med fokus i elbilen EV1 – nok de første elbil, som kunne klare både varme- og kuldetests. Dengang skrinlagde GM projektet – ikke mindst fordi batteriteknologien ikke var i orden.
Det er som bekendt meget bedre nu – med udviklingen af litium-ion teknikken, hvor rækkevidden dog fortsat er en udfordring til andet end kørsel i byerne.

Varebiler i byerne
Renault har således god succes med deres Kangoo Z.E. – og Mercedes-Benz har en god kunde-gruppe med deres E-Cell Vito. PSA har allerede mange kunder til deres Partner/Berlingo Electric. Men Renault og Better Place har fået på hattepulden for elbilen Fluence Z.E. Nu satser Renault fremover også på den mindre Zoe som god by- og regionalbil.

General Motors har netop vist elbilen Chevrolet Spark EV på biludstillingen i Los Angeles – og har udtalt, at den kommer til salg i USA og i Korea næste år. En bil, som skal konkurrere mod netop Zoe og Smart Fourtwo – samt kommende elbilmodeller. Der er ingen oplysninger, om bilen kommer til Europa.

Ampera som varebil
Ampera/Volt er også ved at få gang i salget – herhjemme endda som varebil – men efter en omlægning på fabrikken og et kort produktionsstop, er man i gang igen. Bilen med range-extender teknikken (som forlænger elbilens rækkevidde), er genial. Men med vores afgifter ikke en salgssucces.

Opel har ydermere vist en prototype af varebilen Vivaro, som har samme teknik som Ampera/Volt.

Spark EV modellen har ifølge fagbladet  Ingeniøren fået 75 pct. af sine komponenter fra Ampera/Volt og koncernens hybrid lastbiler. Spark’en skulle have en kapacitet på over 20 kilowatt timer og veje 254,5 kg. Batteriproducenten er A123, som er gået teknisk konkurs – men det er helt normalt i USA, og de fleste kommer i gang igen.

Spark EV’s teknik
Motoren er ifølge Ingeniøren en oliekølet permanent-magnetmotor, der producerer 100 kW (130 hp) og har et drejningsmoment på 542 Nm. Selvom batteripakken ifølge hjemmesiden autoweek.com øger bilens vægt med 113 kg, kan den derfor stadig accelerere 0-60 mph (0-97 km/t) på under otte sekunder. Bilen kan også hurtig-oplades. 80 pct. af batterierne er opladet på 20 minutter. General Motors regner med at disse ladestandere også er klar næste år.
Den normale Chevrolet Spark sælges i stor udstrækning som bil i kommuners hjemmepleje – og her ville en elbiludgave være en god løsning for at forbedre miljøet.

Leave A Reply