Lavmands Last og Karrosseri er kendt for avancerede opbygninger – bl.a. HyliFlex-systemet – men har lige nu ekstra meget fokus på partikelfiltersystemer til den nye miljøzonelovgivning, der træder i kraft ved årsskiftet.

Lavmands Last og Karosseri A/S deltog bl.a. både på Transport Øst i Greve og på Transport 2021 – og havde mange besøg fra vognmænd og transportvirksomheder, der ville vide mere om de nye miljøreglker – og hvordan man løste dem med en ældre dieselbil.

Nye regler fra årsskiftet

På messerne viste Per Lavmand og hans medarbejdere nye partikelfiltersystemer til at opgradere Euro 4, 5 samt EEV køretøjer til at køre i de danske miljøzoner efter den 1. januar 2022.

”Med et HJS partikelfilter kan vi opgradere alle typer lastbilmotorer uanset om køretøjet er med EGR eller SCR (Adblue) teknologi, og om det er en kran-, slamsuger- eller distributionsbil,” siger Per Lavmand.

HJS partikelfiltersystem leveres og monteres med et meget avanceret temperatur- og modtryks overvågningsanlæg, som måler og logger temperatur og modtryk 60 gange i minuttet.

Ikke serviceres så ofte

”På overvågningssystemet kan man aflæse de aktuelle værdier. Således kan chaufføren selv følge med i systemets performance. Partikelfilteret som er baseret på et sinter-metalfilter. Det skal ikke serviceres ret ofte – og er ikke dyrere at servicere end et originalt partikelfilter på et Euro 6 køretøj,” siger Per Lavmand.

Lavmands har tidligere i forbindelse med den tidligere miljøzonelovgivning i 2010 opgraderet 1.200 lastbiler og busser, og har allerede nu opgraderet 500 Euro 4, Euro 5 samt EEV køretøjer de seneste 20 måneder.

Forbud for 6.500 køretøjer

Der er i Danmark ca. 6.500 Euro 5- og EEV lastbiler indregistreret, som ikke må køre i miljøzonerne efter den 1. januar 2022.

”Med et godkendt og registreret partikelfilter, vil køretøjet efter den 1. januar 2022, kunne køre i de danske miljøzoner på samme vilkår som et Euro 6 køretøj,” siger Per Lavmand.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk