Nu er varebilen her, som både kan køre forureningsfrit i byen – på ren el – og samtidig har en rækkevidde på op mod 300 km. Bilen er Fords nye Transit Custom Plug-In Hybrid.

Vi har fulgt bilen fra den var en prototype og har kørt den på Fords prøvebaner i Belgien og England – og har senest kørt den over flere hundrede kilometer i Danmark og Sverige.

Bilen er dyrere at erhverve end en tilsvarende dieseludgave – men til gengæld kan den få lov til at køre fremover i byernes miljøzoner.

Stor interesse

Har man som håndværker de store byer/kommuner herhjemme som kunde, så er man så godt som sikret fortsat arbejde – for flere og flere byer vil have emissionsfrie køretøjer, som ikke sviner i bymidten.

Løsningen kan være rene el-varebiler, men ingen af dem har en rækkevidde som Transit Plug-In Hybrid.

Derfor er interessen for at erhverve bilen meget stor, for ikke alle håndværkere vil investere i både el- og dieselbiler. Men interessen er stor i hele Europa, så der kommer kun 200 af disse bilerne til Danmark i år.

41 kilometer på ren el

Bilen vil kun kunne bruges i indre by med den rækkevidde på 41 km. (WLTP tal), som bilen har på ren el, men en håndværksmester vil jo gerne have en fleksibel bil, der også kan køre længere strækninger.

Teknikken er koblet til en 1-trins CVT automatgearkasse, som dog betyder elastik-effekt med lidt ekstra støj ved accelerationer.

For at kunne køre længere end el-varebiler normalt kan, har Ford monteret en let 3-cylindret 1-liters benzinmotor, der er rækkevidde-forlænger.

Elmotoren driver hjulene

Det er ikke benzinmotoren, der driver hjulene, men elmotoren på 126 hk/92 kW. Forhjulene i den avancerede hybridarkitektur drives udelukkende af elmotoren, som drives af et lithium-ion-batteri på 13,6 kWh.

Den lille EcoBoost-benzinmotor trækker en generator ned maksimalt 83 hk – og således forlænges den samlede rækkevidde.

Teknikken er koblet til en 1-trins CVT automatgearkasse, som dog oftest betyder elastik-effekt ved accelerationer.

Kendt benzinmotor

Motoren lever ligesom sit eget liv – og det er ikke chaufføren, der får omdrejningerne op på benzinmotoren, men motoren selv, når der er behov for at sætte en opladning i gang. Så er det den lille benzinmotor, der går i gang med at fylde strøm på batteriet. Motoren er i princippet den samme, som sidder i de fleste af Fords personbiler.

Man kan selv indstille, hvornår den skal køre elektrisk – og hvornår den ikke skal køre elektrisk. Man kan indstille EV now (el nu), EV later (senere), EV opladning samt EV Auto. Så styrer bilen det selv. Bilen havde dog en tendens til at slå over på EV opladning, når vi bad om EV senere – f.eks. når ville spare på strømmen på motorvej.

Ladning med mormor-stik

Der var ikke lade-brik med i testbilen, så vi benyttede alene mormorstikket og strøm hjemmefra. Vi indledte en opladning med 8 km tilbage – og efter ni timers opladning, var der 33 km rækkevidde til rådighed.

Bilen kører efter WLTP tallene 32,3 km/l og udleder kun 70 g/km i gennemsnit. Den grønne ejerafgift for seks måneder er beskedne 330 kroner. Her koster en diesel Transit ca. 4.000 kroner for samme periode.

Ingen angst for rækkevidde

Ford har været dygtige til at være klar med en grøn bil, lige som kunder begynder at stå i kø for at få den – for modsat en el-varebil har den så den ekstra rækkevidde (range extender) gennem den lille benzinmotor.

Derfor forsvinder den angst, som elbilister har for at løbe tør for strøm, inden man når frem til en lader.

Takket været regenererende bremsning – hvor bilen samler strøm – forlænges rækkevidden samtidig. Vælges man L (low) i gearvælgeren i stedet for D (drive) samles optimalt meget energi op.

Billig at køre i

Bilen er ikke billig med sine 309.250 kroner eksklusiv moms, som er 60.000 kroner mere end en vanlig diesel-Transit.

Men den er samtidig billigere at servicere og el-dele slides ikke som motordele generelt – og så er der otte år garanti på el-delene. Mod to år på en dieselmotor.

Ford forventer dog en øget brugtbil-værdi på PHEV-modellen end en dieselmodel.

Leasingpris tæt på diesel

”Da nærmest alle varebiler i dag leases, vil det nærmest være helt de samme ydelser – plus/minus 100 kroner – der vil være på den nye plug-in hybrid bil end på en diesel – altså samme samme TCO, Total cost og ownership,” sagde Jens Svane, zone-manager hos Ford i Danmark, da bilen blev præsenteret herhjemme i foråret.

Vil man have en elektrisk Transit, så kommer den på markedet i 2021 i form af den store 2-tons udgave.

Test med og uden last

Vi har testet den nye Transit PHEV med og uden last – op til 500 kg. Men bilen mangler ikke trækkraft. Vi skal nævne, at PHEV modellen ikke er forenelig med en trailer.

Bilen har fortsat en nyttelast på 1.000 kg som dieselbilen, for den lille letvægts benzinmotor er sammen med de elektriske komponenter ikke tungere end den store dieselmotor, som Transit er kendt for.

Bilen er jo meget lydløs i eldrift, men med høj motorvejsfart med ren benzindrift er den bestemt ikke lydefra. Ihvertfald var det svært at føre en samtale. Men den typiske 3-cylinderlys fornemmer man i øvrigt ikke. Topfarten i bilen er begrænset til 120 km/t.

8 års garanti på eldel

CO2-udslippet er i gennemsnit 60 g/km. Vi har opnået gennemsnitsforbrug på op mod 28 km/l efter en tur med blandet trafik og motorvej. Ford selv snakker om op mod 37 km/l.

Ford tilbyder ikke en hurtiglader til bilen – men 4,3 timer med firmaets 230 volt og 10 ampere eller 2,7 timer med type 2 vekselstrøms-lader og seks ampere. Der er otte års garanti eller 160.000 km på el-delen. Opladning sker under en klap lige ved venstre forlygte.

Men som delvis elbil er den billigere at holde kørende end en dieselbil, påpeger Ford. – og Ford Credit vil præsentere en række fornuftige finansieringstilbud på bilen. I dag er er 95 pct. af Transit-varebiler leaset af kunderne.

Geofencing sikrer elkørsel

Noget nyt er Fords Geofencing system, som er gratis for PHEV-kunderne. Så man kan se, når man kører ind i et miljøzone-område.

Her slår bilen så automatisk over til elektrisk mode. Slår bilen undervejs her over til benzin, får man både selv om myndigheder en opgørelse, så man kan betale for det.

Få bilen med top-sikkerhed

Alle de nye Transit modeller kan fås med optimalt sikkerhedsudstyr så som nødbremse med forgængergenkendelse, adaptiv fartpilot, Blind Spot system, linjevogter, bakkamera, rear traffic crossing og active parc assist.

Der er gjort meget ud af hele connectivity delen med bl.a. FordPass med Wifi hotspot, telematic og flådestyring. Med en app-løsning kan man tillige se på sin mobiltelefon eller iPad, hvis der er aktivitet ved bilen – og om man f.eks. har glemt at låse bilen.

God aflæggeplads

Som varebil er PHEV udgaven udstyret som Transit modeller generelt – det vil f.eks. sige to-vejs justerbart rat i læder, handskerumslås, aflæggeplads under passagersædet, god aflæggeplads i dørene, to USB stik og både kop- og flaskeholdere. Bilen havde ikke navigationssystem.

Udstyret omfatter desuden armlæn ved førersædet, DAB+ radio, fartpilot, LED kørelys, sædevarme, parkeringssensorer, opvarmet forrude og seks airbags.

Varerum ikke ændret

Varerummet byder på otte fastgørelseskroge og læssehøjden målte vi til 581 mm. Testbilen havde også luge i adskillelsen til transport af længere genstande. Bunden af varerummet er beklædt med et plastlag.

Som andre Transit-modeller er den testede PHEV model meget letkørt med et godt vejgreb. Takket været automatgearet kan man strække sit venstre ben – det er svært i biler med manuelt gear på grund af skærmkassen.

Hybridsystemet sikrer gode præstationer, hvilket man sætter pris på til f.eks. hurtige overhalinger.

Ford Transit 340 L1H1 1,0 Plug-In Hybrid:
Motor/rækkeviddeforøger: 3-cyl. 1,0 liter EcoBoost benzin.
Elmotor: 126 hk/92,6 kW.
Batteripakke: Litium-ion 13,6 kWh.
Rækkevidde WLTP metode: 41 km.
Rækkevidde med benzinmotor: Op mod 300 km WLTP.
Generator: 83 hk.
Gear: 1-trins automatic.
Gennemsnitsforbrug WLTP: 32,3 km/l.
CO2 udslip: 70 g/km.
Nyttelast: Ca. 1.000 kg.
Trailervægt: 0 kg.
Varerum: 2.555 x 1.775 x 1.406 mm.
Varerumsvolumen: 6 kubikmeter.
Sidedørsmål: 1.030 x 1.324 mm.
Åbning bagdøre: 1.404 x 1.347 mm.
Akselafstand: 2.933 mm.
Læssehøjde: 581 mm.
Dæk: Good-Year Efficient Grip 245/55 R16c.
Pris ekskl. moms: 309.250 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk