Sol og sommer. Og masser af trafik. Danskerne holder i vid udstrækning deres ferie herhjemme – og bilen er ifølge eksperter det sikreste transportmiddel, hvis man taler Corona virus.

Men selvom bilferien ikke går sydover til sikker sol og varme, er det fortsat vigtigt at tjekke bilen og særligt dækkene inden turene.

Tjek også varebils-dækkene

Også de, der stadig kører til og fra arbejde – og det gælder både i personbilen og varebilen – bør lige tjekke dækkene. Varebiler kører jo ekstra mange kilometer – ofte med fuldt læs. Og mens vi er ved godstransport – så er det altid en god idé  at se lastbilens dæk efter.

Der kan let sidde sten i de dybe mønstre – og mange stenslag kommer som bekendt fra dækkene på andre køretøjer.

Omskifteligt sommervejr

”Selv om vi alle håber på et brag af en sommer i år, så ved vi også, at den danske sommer byder på lidt af hvert rent vejrmæssigt. Det gælder også regn og rusk. Så når du pakker bilen til bristepunktet – så er det med forøget risiko for, at du kører ind i dårligt vejr og styrtregn. Det stiller ekstra krav til især dækkene, der skal være i god stand for at modstå akvaplaning, siger Claus Chouhan, salgsdirektør for Michelin i Danmark.

Akvaplaning sker, når der er så meget vand på vejbanen, at dækkene mister kontakten med asfalten. Herved opstår en farlig situation, hvor bilisten reelt mister kontrollen med bilen.

De fleste glemmer dækkene

Ifølge Claus Chouhan er noget af det mest afgørende for at forebygge akvaplaning, at dækkene altid er i god stand.

”Korrekt dæktryk og mønsterdybden er afgørende for at modvirke akvaplaning. Desværre er bilens dæk notorisk lavinteresse for mange bilejere og vores bilistundersøgelser viser bl.a., at regelmæssig kontrol af dæktryk sker alt for sjældent. Så mange kører rundt med for lavt dæktryk, og det kan være decideret farligt. Derfor bruger vi enhver lejlighed til at gentage budskabet om, at du skal tjekke dæktryk langt oftere, end du tror. Ikke mindst i år er det et vigtigt budskab at få ud til bilejerne, inden ferien rammer,” siger Chouhan.

Dæktryk og akvaplaning

Test viser, at et lufttryk på 30 pct. under det anbefalede markant forøger risikoen for akvaplaning. Samtidig øger det slid af dækkene ligesom bremselængden bliver længere på både tør og våd vej.

Michelin anbefaler på linje med bl.a. FDM og Dækbranchen Danmark, at bilejere tjekker dækmønsteret og dæktryk mindst en gang om måneden.

Stor forskel på slidte dæk

Er dækkene slidt ned til lovgrænsen på 1,6 mm. mønsterdybde eller til den slidindikator, der er i mange nye dæk, skal de naturligvis udskiftes.

Men modsat mange værksteder og dækproducenter anbefaler Michelin i dag, at bilister, der kører på kvalitetsdæk, kører dækkene ned til lovgrænsen på 1,6 mm. Det sparer nemlig resurser, penge på bilbudgettet og brændstof, da et slidt dæk både ruller lettere og bremser bedre på tør vej.

Der er dog betydelige forskelle på, hvor godt et kvalitetsdæk og et lavprisdæk præsterer på våd vej, når de bliver slidte.

EU dækmærket

Nye test af forskellige dækfabrikater viser, at et slidt kvalitetsdæk faktisk kan opretholde gode egenskaber helt ned til 1,6 mm., mens et lavprisdæk til sammenligning bliver betydeligt dårligere i takt med det sildes.

Derfor arbejder Michelin i dag for, at EU-dækmærket også kommer til at omfatte krav til, hvor godt et givent dæk præsterer på våd vej som slidt – og ikke bare som nyt, som det er i dag.

De gode dæk-råd til sommerturen:
• Kør på sommerdæk om sommeren – aldrig vinterdæk
• Tjek dæktryk og tilpas det til en bil med fuld oppakning og maksimalt antal passagerer
• Sørg for, at dækkene med mest mønster altid er monteret på baghjulene. Det forebygger udskridning
• Tjek altid dækket for skader inden længere ture
• Kontroller mønsterdybden og kør aldrig med dæk, der har 1,6 mm eller mindre
• Kører du på kvalitetsdæk eller lavprisdæk? Lavprisdæk mister hurtigere deres gode egenskaber særligt på våd vej

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk