Det skulle ikke være rene elbiler, for i en stor entreprenørvirksomhed som Adserballe & Knudsen A/S ved man aldrig, hvor langt man kommer til at køre på en arbejdsdag. Derfor faldt valget på Opels el-hybridbil Ampera, da man ville købe grønne køretøjer sidste år – i 50 året for firmaets grundlæggelse.
Man valgte bilen som gulpladebil, da prisen dels faldt fra 650.000 til 350.000 kroner – og det skulle jo også være et arbejdsredskab. Med et forbrugssnit på 83,3 km/l er den også den nok mest økonomiske normale bil på markedet.
I år ansatte man så en divisionschef for miljø og energi som et led i firmaets grønne strategi – og der er kommet solceller på taget.
Ladestandere hjemme og i firmaet
I det år, man har haft de tre Ampera, har der ikke været problemer. Der er sat ladestandere op ved firmaets hovedkontor i Farum og ved enkelte medarbejderes bopæl.
Udover de tre el-hybrid biler har firmaet 35 biler, hvor halvdelen er varebiler, til at udføre de mange bygningsopgaver, der fortrinsvis er i hovedstadsområdet, men også stadig på Grønland, hvor firmaet blev stiftet af to tømrere i 1962: Georg Adserballe og Jens P. Knudsen.
Det var på Grønland man i de første mange år havde de fleste opgaver. Siden har firmaet skiftet ejere – men det er fortsat et firma, der opererer i den danske byggebranche, og i dag har man flere typer håndværkere tilknyttet.
Speciale i byfornyelse
Hovedparten af opgaverne er renoveringsarbejder af bestående bygninger, halvdelen erhverv og halvdelen boliger. Byfornyelse har firmaet arbejdet med siden 90’erne – med fokus på miljø. Det er faktisk den lidt ældre boligmasse fra 20’erne til 50’erne, der er bevaringsværdig – ikke så meget boliger fra 60’erne og 70’erne.
Det er til at holde opsyn med bl.a. byggepladser i nærområdet, at de tre Ampera passer perfekt ind og som langt hen ad vejen kan klare sig med at på på el.
Rækkevidden er cirka 65 kilometer, men kun 40-45 kilometer om vinteren. Prisen for en el-opladning er cirka 23 kroner udregnet med en tier for en kilowatt-time.
”Folk spørger en hel del ind til vores tre Ampera – og i trafikken får vi tit tommelfingeren i vejret fra andre trafikanter, siger Frederik Spanning fra Adserballe & Knudsen.
Han synes, der er behageligt at køre elektrisk – det gør køreturen mere behagelig. Men det er ud over den grønne profil også vigtigt for salgs- og marketinghensyn.
Fakta Adserballe & Knudsen A/S:–
Mellemstort entreprenørfirma.
Adresse: Farum.
Stiftet 1962 på Grønland.
Tømrer-, maler-, VVS- og murerarbejde.
Byfornyelse og miljøforbedring.
Hoved- og totalentrepriser.
140 medarbejdere.
Omsætning på 170 mio. kr.
Ejerkreds: Karsten Hjarsøe, Niels Laursen og Morten L. Hansen.
Fakta: Opel Ampera el-hybrid:
Elhybrid – range-extender.
Vekselstrøm synkron.
Batteri: Litium-ion/288 celler, 16 kWh.
Ydelse: Samlet 111 kW og 370 Nm
Generator: 55 kW
Benzinmotor: 1,4 liter
Ydelser: 86 hk og 126 Nm.
Topfart: 161 km/t.
0-100 km/t: 9 sekunder.
Rækkevidde: 40-65 km.
Forbrugs-g/s: 83,3 km/l
CO2 udslip 27 gram/km.
Pris Van: 350.000 kr.
Pris personbil: 650.000 kr.