4.500 biler tæt sammen på 11 dæk, når én af italienske Grimaldi Lines Ro/Ro bilskibe forlader Middelhavet på vej nordover mod Danmark. Så er bilerne kørt om bord i bl.a. Italien og Tyrkiet, hvor Fiat producerer deres biler.
Undervejs ligger skibene ind i forskellige havne – samlet 18 havne i Europa i 14 lande, hvor biler sættes af og andre sættes på. Når skibene når SAL-terminalen i Esbjerg, som rederiet ejer, er der kun Wallhamn, 60 kilometer nord for Göteborg, tilbage på turen. Så der er tyndet ud på dækkene i Esbjerg Havn. Men god logistik sikrer, at det trods de mange anløb undervejs kun tager 10 dage at nå Danmark fra Middelhavet.
Skibstransport sikrer, at bilen er sikret mod skader på landevejen. Fiat er ofte folk med, når bilerne køres ombord, og når de køres af igen. Kun ved særlige akut-opgaver kan biler komme ad landevejen.
Blandt Europas største
Vi er inviteret om bord i Grimaldi Lines Grande Ellade, der er bygget i 2001. Rederiet er blandt Europas største Ro/Ro Rederier.
Ombord på Grimaldi Ellade løsnes bilernes forankringer på dækket, og to hold havnearbejdere med hver sin minibus sættes af ved bilerne og kører dem i land – og så gentages proceduren til de danske biler er kørt i land. Cirka seks timer er skibet ved kaj, før turen går til Sverige med den sidste last.
I Esbjerg skal et par entreprenørmaskiner om bord samt et par udtjente biler, der skal leve videre i Afrika – dem var der allerede en del af på skibet. De var samlet op i havne på turen – bl.a. i England. Desuden lastes containere og andet gods, så skal være på nederste dæk. I Wallhamn venter et læs især Volvo personbiler og lastbiler.
Flydende lagerhotel
Man kan også kalde skibet et flydende lagerhotel, for Grimaldi har kontrakter med fabrikkerne, så bilerne lander til den tid, de er bestilt til. Grimaldi Lines har haft Fiat som kunde fra begyndelsen i 1998 – og Ro/Ro-skibene blev faktisk født på baggrund af Fiats behov.
I 1998 besluttede Fiat nemlig at flytte transporten fra bane til skib. Det har generelt set forbedret Fiats logistik-beregning. Med fem søsterskibe kan man tilbyde hurtige logistik-løsninger. Samtidig er det med til at give begge selskaber en grønnere profil.
Grimaldi Group har historisk arbejdet med skibsfart siden 1348, og den moderne Grimaldi Group blev etableret tilbage i 1947 og opererer foruden Ro/Ro-fragtskibe som Grande Ellade også passagerskibe og færger. Man har tillige opkøbt finske Finnlines og Atlantic Container Line (ACL).
Sejler for mange producenter
Rederiet samler biler op for mange producenter undervejs. I 2010 sejlede man af sted med 2,8 mio. biler plus 1,43 mio. containere og Ro/Ro produkter på rederiets 100 skibe. Der er en fordel for alle parter, at skibene udnyttes optimalt.
Da vi besøgte skibet i Esbjerg Havn var der derfor ikke kun Fiat biler om bord. Rederiet har i dag aftaler man mange producenter om transport og PDI-klargøring (Pre Delivery Inspection).
PDI omfatter udover normal klargøring også eventuel montering af udstyr. SAL sørger også for at placere en dansk instruktionsbog i bilen. Af 100 nye biler køres de 60 iøvrigt til Jylland og de 40 til Sjælland.
Der er et tæt samarbejde mellem SAL i Esbjerg og importørerne og i dette tilfælde Fiat Danmark. SAL er en meget flad organisation med 20 medarbejdere, som hurtigt kan reagere på ønsker i forbindelse med kampagner.
Højst fem dage på kajen
I gennemsnit holder bilerne på kajen to en halv- til tre dage og maksimalt fem dage. Visse biler kommer med bil til Esbjerg fra f.eks. Polen, hvor Fiat 500 produceres – så de klargøres og køres ud sammen med andre produkter, der er sejlet til Danmark.
”Vi kører bilerne ud til forhandlerne, når de vil have dem. Vi samler bilerne sammen til en forhandler eller område – men klarer også en haste-ekspedition, siger Kurt Søgaard Hansen, der er terminalchef hos SAL i Esbjerg.
Et par hundrede Fiat-biler blev kørt fra skibet og ned PDI-tjek hos SAL på havnen, da var vi i Esbjerg. Det 50.000 kvadratmeter store PDI- og oplagringsområde er netop blevet udvidet med 15.000 kvm. – og hele området er opført fem meter over daglig vande, så man undgår problemer med høj vandstand i havnen.
Skal passe til rejsetiden
Hos Fiat Danmark er man glade for samarbejdet med SAL, som har betydet mere effektiv bilhåndtering og færre fejl.
”Vi har jo en del kampagner og andre aktiviteter, hvor det er vigtigt at bilerne når frem til forhandlerne, siger Søren Ellingsgård Ovesen, logistikchef hos Fiat i Danmark.
Bilerne bestilles til produktion, så det passer med rejsetiden hos Grimaldi plus klargøring og transport til forhandlerne, helst nogle dage før en eventuel aktivitet. Produktionen er fleksibel og en farve kan endda ændres en uge før produktionsstart. Forhandlerne kan på deres computere følge produktion og transport af bilen.
”Vi har jævne møder med SAL om nye aktiviteter og ideer. Vi får en rapport sidst på måneden med de udførte opgaver. Her beskrives f.eks. om leverancerne er sket til tiden, om eventuelle afvigelser – og ved afvigelser, hvad der kan rettes op på, siger Søren Ellingsgård Ovesen.
Fakta Grimaldi Group:–
Etableret: 1947.
Hjemsted: Napoli, Italien.
Selskab: Familiefirma.
Dansk agent: Niels Winther & Co, Esbjerg.
Bilskibe: siden 1998.
Antal skibe: Ca. 100.
Terminaler: 15 i Europa og Afrika.
Anløb bilskibe: 18 havne i 14 lande i Europa.
Omsætning: 2,3 mia. euro (ca. 17 mia. kr.)
Ansatte: 8.000 personer.
Volumen: 2,78 mio. biler (2010)
Gods: 1,43 mio. Ro/Ro enheder/containere.
Passagerer: 2,7 mio.
Andre aktiviteter: Atlantic Container Line (ACL), Finnlines i Finland (færger), Minoan Lines (passagerskibe), Grimaldi Suardiaz Lines og Malta Motorways og the Sea (færger).
Fakta Grimaldi Grande Ellade:–
Et ugentligt anløb af Esbjerg.
Rejsetid fra Middelhavet ca. 20 dage.
Byggeår: 2001.
Skibets længde/bredde: 186/32 m. (Panamax).
Vægt: 53.000 tons.
Antal dæk: 11.
Antal biler: Ca. 4.500 enheder.
Gods: 750 containere og Ro/Ro enheder.
Topfart: 20 knob (37 km/t).
Skibs-registrering: Italien.
SAL/Scandinavian Auto Logistics:–
Etableret: 1999.
Ejerskab: Grimaldi Line.
Placering: Esbjerg Havn.
Areal: 50.000 kvm.
(heraf nyt område: 15.000 kvm.)
Kapacitet max. 500 biler ad gangen.
Omsætningshastighed: 2 ½ til 5 dage.
PDI: ejet 75 pct. af Grimaldi.
Åbningstid: Døgnbetjening.
Medarbejdere: 20.
Terminalchef: Kurt Søgaard Hansen.
CEO: Henrik Otto Jensen.