(DUBLIN)

Kun meget få personer kender på dette tidspunkt navnet på den pick-up, som vinder prisen Pick-Up of the Year 2013, men mandag aften afsløres det ved et storslået arrangement i Dublin.

Feltet udgør i år et spændende felt af køretøjer med den nye Ford Ranger og Isuzu D-Max med de bedste odd’s, hvis man lytter til ens jurykollegers meninger.

For nylig havde juryen mulighed for at teste kandidaterne på det store testområde Millbrook ved Milton Keynes – et par timers kørsel nord for London. Det er General Motors, der ejer anlægget, men koncernen lejer det også ud til andre bilproducenter, der prøver bl.a. de kommende bilmodeller. Derfor var al fotografering strengt forbudt – selv mobiltelefoner med kamera blev tapet til.

Derfor måtte vi alle nøjes med en enkelt fotograf, der havde et par sikkerhedsfolk to meter fra sig, så han ikke tog billeder for tæt på teststrækningerne.  Vi andre kørte mest i et større off road område – dog med afstikkere til kuperede asfaltveje i nærheden.

1.800 hektar testbane 
Området har i alt 34 testfaciliteter på 1.800 hektar og 57 kilometer veje, hvor Europas bilindustri tester de nye køretøjer af alle størrelser og afarter – fra små biler til kæmpe militærkøretøjer.
 
Min favorit er Fords helt nye Ranger, som er ny fra inderst til yderst i forhold til forgængeren. Bilen er udviklet down under i Australien af et internationalt team – og bilen bygges i Sydafrika og Thailand. Lande, hvor pick-up biler er uundværlige.

Ranger er bygget som alle biler som kompromis mellem køreegenskaber på vej og i terræn. Den er suveræn på fast underlag, hvor 4×4 biler vil opholde mest, for deres ejere kører generelt ikke på hard core off road veje ret meget – måske 10 til 20 procent.

Derfor er det vigtigste egenskaber gode køreegenskaber on road og god komfort og godt moment i motoren til terænet. Ranger har momentstærke motorer til opkørsler og sikker gearing til nedkørsler – med hill descend, så man hjælpes ned ad bakkerne.

Hårdere affjedret
Ranger er lidt hårdere i affjedringen end dens nærmeste  konkurrent i år, Isuzu D-Max, som er lidt mere komfortabel i terrænet – altså knap så hård. Gearskiftet i Ford har kortere vandringer, mens D-Max har lange vandringer. Det er en smagssag, om man foretrækker det ene eller det andet. Generelt er Ranger skruet bedre sammen – men kabinen føles smallere end i D-Max.

Begge bilers motorer er momentstærke – men den kraftigeste er dog den 5-cylindrede Ranger på 3,2 liter med 200 hk og et moment på 470 Nm. Det mærkes i terrænet, hvor den trækker bilen ubesværet rundt i terrænet. Den overgår i moment VW Amarok med den nye 180 hk maskine, der har et moment på 420 Nm – og dertil en 8 trins automat gearkasse.. Bilen er dog ret stor, og det er svært at se ud over kanterne. Men det er oplagt den bil, der byder på mest luksus. Det er da også feltets dyreste bil.

Amarok var dog ikke den mest overlegne – måske ford den her ikke havde så grovkornede dæk på, som betyder meget i terrænet. Torsen differentialet er dog virkelig velfungerende sammen med esc stabilitetssystemet, som i forbindelse med  automatgearet går ind og nedbremser bilen hjul for hjul som et avanceret hill descend system.
Trailer-stabilitetssystem er standard og betyder at den også er stabil med trailer. Trailervægten med bremser er endda 3,2 tons.

Fritids pick-up
Med i år er også Ssangyong Korando (Actyon), som før har været på markedet herhjemme. Nu er den opdateret med ny motor på 155 hk. Men den er mest tænkt som et fritids køretøj med vægt på komfort – som Kyron 4×4 personbilen, der er dens personbils-søster.

Begge har  uafhængig affjedring for og bag. Den er derfor ingen arbejdshest – og nyttelasten er ikke stor – ligesom frihøjden er for lav. Den havde endda ingen bundplade til testen, så den fik lidt skader i køler og bund. Den er bedst på mindre udfordrende veje og stier. Og bedst på asfalt. Med et moment på 360 Nm er der dog trækkraft nok.

Den koreansk byggede bil var i Danmark for nogle år siden – men Actyon blev ikke markedsført modsat i Sverige, og i dag er mærket ikke på markedsført herhjemme. Men der er stadig en importør – nemlig Ssangyong Danmark under Interdan gruppen.

Kinesisk bil til Danmark
For første gang prøvede jeg den kinesisk byggede pick-up Great Wall, som i Storbritannien koster omkring havdelen af eksempelvis en Ford Ranger. Der er god frihøjde og med sine 143 hk klarer den terrænet tilfredsstilende. På asfalt er den dog knap så god – hård og ukultiveret. Kvaliteten er som en fordums japaner pick-up – men det kommer de nok også efter. Den dyreste SE model har i øvrigt læderindtræk.

Den er højbenet, så selv dybe hjulspor klares fint. 4×4 tilkobles med trykknapper på instrumentbrættet. Man skal bare give systemet nogle sekunder til at reagere – og ned ad bakke skal man vælge første gear, for ellers løber den fra én. Det spændende ved bilen er, at den skulle komme på det danske marked næste år til billige penge. I øvrigt same importør, der har Subaru: International Motor – engelsk ejet med agent i Helsingborg.

God til vinmarkerne
Italienske Fiat var også med. De stillede op med den brasiliansk byggede Strada i den luksusiøse Adventure Dobbia Cab udgave – med lidt god vilje med plads til fire i kabinen. Den kommer dog ikke til Danmark – ifølge Fiat Danmark. Primært fordi esc ikke er standard.
Men bilen klarer sig udmærket – også fordi prisen er  Den kører godt på asfalt og grus, men den er ikke egnet til ekstrem off road kørsel. Den er for lav – men det elektriske spærredifferentiale, der kan kobles til manuelt, er fint til en vinmark i Piemonte.

Motoren er kendt: 1,3 Multijet, som kendes fra Doblò – med 95 hk og fin trækkraft. På de stejle asfaltveje skal man  bruge gearene mere flittigt. Brændstoføkonomien er med knap 20 km/l feltets bedste – den laster 630 kg.

Leave A Reply