Ifølge FDM’s Motor er Renaults lavprismærke Dacia på vej til Danmark, men pressechef hos Renault Danmark understreger dog, at det ikke er endeligt besluttet, men at man seriøst overvejer at gøre det fra næste år.

Dacia Lodgy bygges i Rumænien, mens varebilen Dokker bygges i Marokko. Lande, hvor lønudgifterne er væsentligt lavere end i eksempelvis Frankrig, Renaults hjemland. I visse lande så som Rusland sælger Dacia under navnet Renault.

Under 90.000 kroner kan man forvente, at den nye mellemklasse varebil Dacia Dokker vil komme til at koste. Dokker er hentet fra ordene Dock og  worker – skibsværftsarbejder.
Dokker kan formentlig kunne sælges for cirka 90.000 kroner – selv om den er på størrelse med Renault Kangoo eller Peugeot Partner, men prisen er som en Peugeot Bipper.

Kun én udgave
Dokker findes kun i en enkelt udgave i to udstyrsversioner. Til gengæld er varerummet større end i Kangoo og Peugeot Partner – og skydedøren har en bredde på 703 mm – og dermed større end de nærmeste konkurrenter.

Passagersædet kan vippes ned i gulvet, så man kan køre med længere genstande. Man kan også få  udstyr som ekstra skydedør, navigation, fartbegrænser, to-zone klima anlæg og esp/esc stabilitetssystem. Sidstnævnte vil blive standard herhjemme.

Det har taget tre år at udvikle Dokker  som bilen, der passer til nedgangstider og tider, hvor der skal passes på pengene i enhver virksomhed eller offentlig myndighed. Det har kostet 200 mio. Euro at udvikle bilen (1,5 mia. kroner). Den er også kuldetestet i Nordsverige og varmetestet i Spanien.

Danmark styret fra Sverige
Dacia har Renault Nordic, som står for Renault salget i Norden, indtil nu valgt ikke at sælge i Danmark, mens Sverige i dag sælger visse modeller. Blandt andet den 7-personers Logan, som fabrikken også tilbyder som varebil. Den er dog ikke aktuel så længe – og efter 1. januar 2013 vil fabrikken kun vil udbyde Dokker i Van-udgave. Ikke Logan. Her skal Lodgy tage over på personbilssiden.

Jeg  har testet Dokker i to udgaver – 1,5 dCi diesel med 75 hk og 90 hk. En 1,6 liters benzin motor på 85 hk var ikke tilgængelig i varebilsudgaven. Senere kommer en 1,2 liters benzin-turbo med 115 hk. Varebilsudgaverne vil primært være med dieselmotor.

Jeg har prøvet bilerne i stærkt kuperet terræn i det østlige Østrig, men også på motorvej og i byer. Helt klart klarede den 90 hestes motor bedst i bjergene – men til danske forhold vil den 75 hestes Dokker kunne opfylde de flestes behov. Med 20 Nm mere i den store udgave (200 Nm) virkede den noget smidigere.

Lasteevne på 750 kg.
Med 13,9 sekunder til 100 km/t var den 90 hestes udgave to sekunder hurtigere end den 75 hestes – og den var 12 km/t hurtigere med 162 km/t på toppen. De to udgaver havde begge et gennemsnitsforbrug på 22,2 km/l – og et CO2 udslip på 118 gram pr. km. Det kunne gøres bedre med et stop/start system, men det kan ikke leveres.  Begge modeller laster 750 kg – og har en trailervægt på 1.200 kg.

Dokker kører godt – og har et godt vejgreb – og dertil et præcist gearskift og direkte styretøj. Bilen har uafhængig affjedring fortil hentet fra modellen Logan og uafhængig affjedring bag hentet fra Kangoo/Scénic. Kun 10 procent af delene er dog hentet hos Renault.

Støtten i sæderne kunne være lidt bedre – og der mangler en fartgreb i kabinens højre side. Bagdørene kan kun fås asymmetrisk to-delte.

Mange husker de første Dacia herhjemme – bygget over Renault 12. Billig, men med en dårlig finish. Dacia i dag er fortsat produceret efter devisen: gør det simpelt og billigt, men i dag med fuld sikkerhedspakke som esp/esc stabilitetssystem og fire airbags.

Konkurrent til Renault
For koncernen vil Dokker dog også være en konkurrent på brugtbilsmarkedet – mange vil måske hellere have en ny Dokker end en brugt Kangoo. Dokker har tre års garanti eller 100.000 km.
Området i Marokko, hvor Renault/Nissan koncernen i forvejen har opkøbt et area, ligger ved byen Tanger ud til Atlanterhavet – tæt på Spanien. Tanger fabrikken fra begyndelsen skulle have bygget Nissan NV 200, men finanskrisen fik koncernen til at flytte produktionen af denne bil til Barcelona. Der var  ikke kapacitet på fabrikken i Rumænien til at bygge Dokker.

Dacia Dokker er udviklet og designet hos Renault i Paris – først og fremmest som varebil. I en periode med tilbagegang i hele Europa, kunne bilen ikke have været markedsført på et bedre tidspunkt. P.t. har Dacia en markedsandel i Europa på en procent – og er et af de hurtigst voksende bilmarkeder med 340.000 biler i 2011. En udvikling, der vil fortsætte.

Den første nye generation Dacia var Logan-modellen i 2004. Det er så blevet til to millioner biler – men desuden modellerne Duster, Lodgy, Sandero -og nu Dokker.

Data:

Dacia Dokker 1,5 dCi 90

Motor: 1,5 liter turbodiesel.
Ydelse: 90 hk v. 3.750 omdr.
Moment: 200 Nm v. 1.750 omdr.
Topfart: 162 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 13,9 sek.
Forbrug: 22,2 km/l.
Egenvægt/totalvægt: 1.959/3.159 kg.
Trailervægt: 1.200 kg.
Varerum: 3,3 kubikmeter (3,9 uden passagersæde).
Nyttelast  750 kg.
Garanti: 3 år/100.000 km.
Varerum: 1,9 x 1,4 x 1,2 meter.
Pris: 80.-90.000 kroner plus moms.
Fabrikspris: 8.000 Euro.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk