Det handler om sikkerhed hos transportvirksomheden HC Pumps & Trucks A/S. Det betyder, at de 70 danske medarbejdere skal udvise den rette adfærd – for 90 procent af uheld kan henføres til farlig adfærd, som virksomheden illustrerer med medarbejderen, der smider en bananskrald. Kun 10 procent kan henføres til farlige forhold – som bl.a. relaterer til fejl ved materiellet.

Derfor skal nye medarbejdere også gennemgå tests – for de skal lære at have den rette adfærd for at kunne passe ind i virksomhedens sikkerhedskodeks. Alle bakker bl.a. ind på p-pladserne, for så er risikoen for uheld, når man skal køre igen, langt mindre.

Men selvom fejlen ved materiellet spiller en mindre rolle, gøres der meget for, at materiellet af lastbiler og udstyr være i orden. Moderselskabet HeidelbergCement Group i Tyskland har en høj kvalitetsgrad, som også gælder datterselskaberne rundt om i verden.

DK Beton søsterselskab
HeidelbergCement købte DK Beton i 2006, og man udskilte i 2010 transport- og pumpedelen i HC Pumps & Trucks, som så har søsterselskabet DK Beton som sin største kunde på distributionssiden og andre betonproducenter og direkte kunder på pumpedelen.

Kort efter koncernens overtagelse af DK Beton kom finanskrisen – og byggebranchen var særlig hårdt ramt.

”Vi kunne stille materialebiler op med materiale så som sand, sten, grus og cement i en afstand fra København til Skagen – for der var ikke meget at bestille. For ikke nok med, at det var kostbare køretøjer. Nu stod de også stille, siger René Hald, der er transport- og logistikdirektør i Norden og Baltikum for Heidelberg Cement og lokal adm. direktør for HC Pumps  & Trucks.

Stof til eftertanke
Udformningen af bilparken passede fra begyndelsen ikke ind i koncernens politikitik. Men krisen gav stof til eftertanke og mulighed for fremadrettet tilpasning af vognparken.

Omkring 60 procent af leverancer af beton foregik med biler med bånd på siden, men over 90 procent af bilerne var udstyret med disse bånd – så der var ingen sammenhæng.

”Tidligere så branchen ofte på leveringssikkerheden ved at have mange biler til opgaverne. Men det var ikke længere økonomisk forsvarligt. Vi begyndte derfor at koncentrere os om indkøb af biler med pumper og tilsvarende sættevogne uden bånd,” siger René Hald.

Passer til opgaverne
Virksomheden ensretter bilflåden på p.t. 100 rotorbiler, så den passer optimalt til opgaverne. Man opererer med to typer biler – en fireakslet 8×4 rotorbil (tidligere kendt som betonkanon) og en 3-akslet trækker med 2-akslet trailer med roter, der rummer fire kubikmeter mere beton. Udover at rumme mere, er vendediameteren 2,7 meter mindre end i 8×4-bilen.

”Da vi begyndte at købe fleksible biler, valgte vi også at indføre den grønne farve, som mange genkender i trafikken – samme farve har koncernens biler i bl.a. Tyskland. Vi har også tidligt valgt Euro 6 biler – bl.a. for miljøets skyld – samt øge købet af sættevogne, som har nedsat brændstofforbruget væsentligt, fordi vi kan have mere beton med hver gang,” siger René Hald.

Han prøver at overbevise sine kolleger i andre lande om sættevognens fortræffeligheder, men der er meget historik i dette emne. Eksempelvis var skepsisen imod 4-akslede biler tilbage i 80’erne også stor. Men kikker vi på beton-vognparken i dag, er de 3-aksledebiler et særsyn.

58 meters rækkevidde
Betonen leveres fra lastbilerne via slisker og bånd – eller leveres videre til en betonpumpe, som kan pumpe betonen nærmest så langt, som kunden ønsker. Største pumpebil i virksomheden har en rækkevidde på 58 meter – men betonen kan leveres op til 1.000 meter væk via rør og slanger – både i kældre og langt oppe i etagerne.

”Men det er også vigtigt at sætte sig nogle mål – man skal være parat til udfordringer. Ellers får man ikke tilfredse kunder. Vi skal kunne sikre fortsatte forbedringer hos vores kunder. Der er meget logistik forbundet med vores arbejde – så meget kan gå galt. Alene de udendørs forhold, hvor mange leverandører og underleverandører skal passe sammen. Det er en udfordring – bl.a. med arbejdstider, hvor vi igen skal være fleksible. Det er muligt, at vi kan være forsinkede – måske fordi der arbejdet det forrige sted blev forsinket, men det skyldes typisk ikke materiel-nedbrud – idet vores vognpark stort set er helt ny,” siger René Hald.

Vigtig med høj standard
Selv om man fra tysk side ikke blander sig i valg af produkter til transporten, var René Hald valgt tyske lastbiler – det gælder også i Norge, men der i Sverige traditionen tro køres Volvo og Scania. Det handler også om at have et mærke med en centralt placeret autoriseret forhandler. Vigtigst er den høje standard.

”Vi har senest købt nogle MAN lastbiler, hvor vi har valgt en 440 hk motor i stedet for 410 hk. Vi har gjort det for chaufførens skyld, så han kan agere bredere. En byggeplads er ofte mudret – og så er den store udgave lettere at køre med. Vi har primært valgt køretøjer med bladfjedre, for de er mere stabile, men vi tester lige nu to enheder for at vurdere udviklingen af luft på bilerne. Bilerne har vi højst i seks år – men lige nu er gennemsnittet kun halvandet år. VI er ved at skifte ud – og vognparken r helt fornyet i 2016,” siger René Hald.

Serviceaftaler
Han peger på, at man har serviceaftaler – men de er tilpasset os, for vi kører ikke så langt. For chassiset er udsat – så udskiftningstakten handler mere om, hvor meget beton, der er gledet igennem opbygningen end antallet af kilometer.

”Det handler også om chaufføren – for chaufførskift er meget dyrt. Man må ikke glemme, at alle chauffører er individer – og man må huske, at de ikke kan skæres over én kam. Alle har forskellige måder at passe på udstyret og passe på bilen på,” siger René Hald.

HC Pumps & Trucks har også udstyret flåden med flådestyringssystem fra danske Comlog, som ud over følgeseddel registrering også kan vise, hvor økonomisk chaufføren kører. Man kan faktisk se, når en chauffør har en dårlig dag.

Udstyrer biler med tablets
”Vi ser også på digitale underskrifter, hvor vi så vil udstyre bilerne med tablets, hvor modtageren kvitterer for leverancen. Så har vi informationerne i vores database med det samme – og hos kunden få øjeblikke senere – ligesom med bankoverførsler,” siger René Hald.

Det er koncernens politik ikke kun at have ét mærke og én opbygger. Derfor har man p.t. MAN og Mercedes lastbiler, der også udmærker sig med lange åbningstider på værkstederne – samt tre godkendte opbygningsvirksomheder.

De seneste MAN-biler er TGS 35.440 8×4 BB, som er en rotorbil med bånd fra Liebherr, og TGS 35.480 8×4-4 BL med pumper fra Putzmeister.  Salgsansvarlig hos MAN har været Jørgen Andersen fra MAN Esbjerg.  

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk