Scania er vejenes konge, har det heddet i årtier – men i 2014 måtte det svenske, men tyskejede lastbilmærke (red: ejes som MAN af VW) se sig slået af de tyske mærker MAN og Mercedes.

Et markant fald blev det til – fra 1.130 til 653 enheder. Tidligere lå de to svenske lastbilmærker Scania og Volvo oftest lige.

Talsmænd for ledelsen herhjemme udtalte i fjor, at Scania ikke havde tænkt sig at forære deres lastbiler væk – men tydelig adresse til det andet svenske lastbilmærke.

Stor sejr til Volvo
Volvo Trucks har – uanset, hvad der snakkes om – opnået en solid førsteplads på 32,9 procent af salget af tunge lastbiler. Samlet blev det til 1.129 biler mod 1.184 i 2013.

MAN havde som de fleste mærker en lille tilbagegang – fra 720- til 681 enheder – men Mercedes en noget større tilbagegang – fra 800- til 680 enheder.

En lille tilbagegang var der også for DAF – fra 163- til 134 enheder – og for Renault – fra 48- til 28 enheder. Frem gik det dog for Iveco – fra 238- til 337 enheder.

Stort salg sidst i 2013
Forklaringen med tilbagegangene er, at mange købte deres biler i 2013, så de kunne nå at få deres lastbil med Euro 5 teknik i stedet for den noget dyrere Euro 6 teknik.

Det mættede markedet langt ind i 2014.

(Kilde: De Danske Bilimportører)

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk