Fords fabrik i Sydafrika har sammen med det tyske firma Neil Woodridge Motorsport, NWM, der er kendt for at bygge rallybiler, stået for opbygningen af en helt special udgave af Ford Ranger, der efter eksperternes mening er en af de mest konkurrencedygtige biler til det meget hårde rally.

Man har bl.a. benyttet letvægtsmetaller fra flyindustrien for at reducere bilens vægt, så den ikke sidder så let fast i de mange sanddyner og mudderhuller på dens vej. Dertil har man udstyret bilen med avanceret computer teknik, der også kan modstå strabadserne i løbet.

Chaissis’ets  form har taget allermest tid, har krævet største tekniske know how – og været dyrest. Men det er som at bygge et hus, forklarer rallyeksperter Neil Woolridge.

Fundamentet vigtigst
”Hvis ikke fundamentet er i orden, kan resten af byggeriet ikke gøres ordentligt,” forklarer han.

Bilen er opbygget med nummerering af alle rørene i chassiset, og der er anvendt laser til at skære pladedele. Så med chassiset på plads med dets rammer og støtteben, er det som at lægge et puslespil.

Neil Woodridge Motorsport har samlet erfaring fra mange års roadracing – med support fra Fords Special Vehicles Team (SVT) I Detroit og chassiseksperter i Europa. Det handler om bl.a. præcisions-svejsning, sandblæsning, maling og samling. 1.600 dele er der gået til chassis, rammer og underrammer. I forhold til normale chassis’er er der tale om præcisionsarbejde og større styrke.

Hurtig udskiftning af dele
Bilen er samtidig opbygget, så ma kan reparere og udskifte vitale dele hurtigt og effektivt I forbindelse med uheld. I alt er fire Racing Ranger biler blevet bygget – inklusive to biler til det lokale sydafrikanske Cross Country mesterskab, hvor de har deltaget med stor succes. Første løb vandt de – og siden har det været lutter top-3 podie-placeringer.

Takket været den langvarige ombygningstid, kan man i dag bygge et nyt racing-chassis på en måned – bl.a. plader i højstyrkestål og rørsystemer  i krom, som alt sammen kommer fra Europa. Faktisk bruges der meget lidt normalt stål til rallybilen.

Racing Ranger bilen består af 4.000 dele – med hele designprogrammet foretaget hos NWM med ansvaret hos racing-ingeniøren Bernd Wellman.

4.000 dele i hver bil
Dertil kommer behovet for en mængde reservedele, som mange af de 4.000 dele findes i flere  eksemplarer. For det er en ren straffeekspedition, at bilerne og deres kørere udsættes for i de 8.500 km, som løbet er på – og som går gennem Argentina, Bolivia og Chile.

Det er Fords første Dakar rally – så der er ingen, der ved, hvor mange dele, der er behov for – men man har erfaringer fra andre motorløb.

Løbet begynder 5. januar i Rosario i Argentina – men allerede i slutningen af den måned afgår en særlig Dakar båd fra Le Havre i Frankrig til Sydamerika – og biler og reservedele flyves fra Afrika midt i december. På hviledagen den 11. januar, vil begge rallybiler blive skilt ad – og kun chassis og motor bevares – alt andet udskiftes. Løbet slutter 18. januar i Valparadiso i Chile.

30 rallyeksperter
Teamet består ud over biler og de fire kørere af 13 mand fra NWM samt en håndplukket gruppe fra Ford, der har erfaring fra bl.a. VM i Rally, men også eksperter med erfaring i Dakar Rally. Totat bliver det 30 mand. En stor 6×6 lastbil med reservedele og udstyr er følgebil sammen med logistikchef Scott Abraham

Inden starten i Sydamerika har der bl.a. været et testforløb I afrikanske Namibia, hvor teamet har lært hinanden at kende. Men der har også været løbende tests de seneste måneder.

Når en bilkoncern som Ford går ind for et projekt, overlades sjældent noget til tilfældighederne. Nu må man håbe at forberedelserne bærer frugt, at materiellet holder hele vejen – uden for mange uheld og at kørerne klarer strabadserne. Der er mange konkurrenter, der tilmed har mange års erfaring i Dakar Rally.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk