Nej. Det er ikke herhjemme, at rumænsk byggede Dacia Sandero er bestseller – men det er den ude i Europa.

Men mens en Sandero koster fra 180.000 kroner herhjemme, er prisen det halve ude i Europa. Det er fordi, vi betaler meget i afgift for biler med forbrændingsmotor, men ingen afgift for elbiler under 419.000 kroner.

Så man kan f.eks. få den nye Renault 5 elbil til samme pris – om end den er mindre, eller vente på den nye Renault 4.

Gennemprøvet teknik

Dacia er Renaults datterselskab, og teknikken i bilen er gennemprøvet fra Renaults franske modeller.

Den har altid solgt relativt godt som Van – 109 enheder i fjor – til brug som servicebil eller som det også hedder: pizzabil. På hvide plader blev den solgt i 411 enheder i fjor.

I forbindelse med et facelift – med ændret front og hæk med nye bomærker – er den kommet med mulighed for automatgear, og som sådan den billigste Van på markedet med en pris fra ca. 105.400 kroner eksklusive moms.

Høj indvendig læssekant

Her får man en lille, men rummelig varebil med et varerum på mellem 1.100- og 1.200 liter.

Læssekanten indvendigt er måske vel høj (25 cm), men fint nok, hvis pakkerne ikke bliver for tunge.

Et plus er trailervægten på 1.100 kg. Men der er ikke handskerumslås.

God komfort

Dacia siger selv ”no nonsense” om deres biler, fordi de er meget enkelt opbygget. Lidt blikkede døre og udpræget hård plast i kabinen. Dog med stof på instrumentbræt og døre samt læderrat.

På vejen har man en ganske letkørt bil med fine køreegenskaber og ganske gode præstationer så som 13,4 sekunder til 100 km/t og 169 km/t på toppen.

Det trinløse CVT automatgear fungerer godt til den lille 3-cylindrede turbomotor, og kun ved kraftig acceleration høres den støjende teknik.

Kører 17,5 km/l

Man skal lige sikre sig, at man sætter gearvælgeren i ”D” for Drive og ikke i ”L” for Low, som dog er fint i bykørsel, hvor den hjælper med at bremse op. Der er også en eco-funktion.

For en lille benziner er Sandero ganske økonomisk med et WLTP snit som Van på 17,5 km/l – og CO2 udslip på 129 gram/km.

Husk at stille ind

Der kunne godt være bedre støtte i førersædet, men kører man kun mindre ture som f.eks. budbil, er det ikke et problem.

Der er dog ikke trinløs ryg eller indstilling i vinklen, så er der mange chauffører på bilen, kræver det tid til at indstille ryggen. Der er dog højdeindstilling samt varme i forsæderne.

Ikke adaptiv fartpilot

Sikkerhedsmæssigt savnes adaptiv fartpilot – men der er dog fartbegrænser.

Man får også linjevogter og skiltegenkendelse – samt vognbaneassistent, regn- og lyssensor, P-sensor bag, bakkamera, tågelygter, stop-start funktion, A-usb- og 12 volt stik i kabinen, alufælge, LED kørelys og tagbøjler.

Der kan tilkøbes en komfortpakke, hvor man tillige får elektrisk håndbremse, midterarmlæn, manuelt klimaanlæg og nøglefri adgang til bilen.

Let at fjerne bip-lyde

Fint er det, at man med to tryk på en kontakt til venstre for rattet kan slå den irriterende bip-advarsel fra for at overskride fartbegrænsningen.

Testbilen havde en otte tommer skærm – men ingen standard navigation. Her må man spejle sin telefon via Apple Car Play eller Android Auto – via kabel. Man kan dog tilkøbe navigation med tre års opdatering.

Der er lidt, der skal indstilles via skærmen, men det meste indstilles via knapper udenfor skærmen.
Et stort plus er også den tre års fabriksgaranti eller 100.000 km.

Fakta Dacia Sandero TCe Expression 90 CVT:
Motor: 3 cyl. Turbo. 12V.
Slagvolumen: 999 ccm.
Ydelse: 90 hkv. 4.500-5.000 omdr.
Moment: 142 Nm v. 1.750-4.500 omdr.
Gear: CVT trinløs aut.
Forbrug WLTP: 17,5 km/l.
CO2 udslip: 117 g/km.
Topfart: 169 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 13,4 sek.
Længde: 4.090 mm.
Akselafstand: 2.604 mm.
Egenvægt: 1.096 kg.
Lasteevne: 440 kg.
Køreklar vægt: 1.052 kg.
Totalvægt: 2.690 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.100 kg.
Læssehøjde indv./udvend.: 250/770 mm.
Åbning bag: 950 x 680 mm.
Åbning sidedøre: 280 x 815 mm.
Bredde mellem sidedøre: 1.245 mm.
Bredde mellem hjulkasser: 1.030 mm.
Længde af varerum: 1.420 mm.
Højde ved døre: 960 mm.
Varerum: Ca. 1.150 liter.
Fabriksgaranti: 3 år/100.000 km.
Bremser: Vent. skiver for/tromler bag. ABS, esc.
Dæk: Continental EcoContact 6 – 195/55 R16.
Pris Dacia Sandero hvide plader fra: Ca. 180.000 kr.
Pris med automatgear hvide plader: Ca. 200.000 kr.
Pris Van fra: Ca. 94.000 kr. ekskl. moms
Pris testbil Expression Van aut.: Ca. 106.500 kr. ekskl. moms

 

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk