Importøren tror især på private som kunder til VW T-Cross – men den kommende dieselmodel er spændende som erhvervsbil.

VW Polo har været én af de mest solgte ombyggede personbiler på gule plader – nu kommer en højbenet udgave af Polo med navnet T-Cross, og den vil oplagt være endnu mere populær som Van.

For man sidder højt i denne mini-SUV og pladsen i varerummet er meget større med sine cirka 1.400 liter mod cirka 1.100 liter i Polo.

3.000 biler på et år

Importøren forventer, at salget på en år minimum vil være på niveau med klasselederne Renault Captur og Peugeot 2008, som begge sælger godt som Van – og ser man på nogle af de andre i klassen, sælger de også godt som Van – f.eks. Opel Crossland-X, Dacia Duster og Kia Stonic.

Ser man på salget af biltypen mini SUV (B-klassen) er det samlede salg i 2018 vokset med 46 procent i forhold til 2017 ifølge De Danske Bilimportører. 3.000 enheder sælger de bedste som personbiler.

I første omgang er det modeller med de 3-cylindrede 1-liters TSI benzinmotorer, der er landet herhjemme. De yder henholdsvis 95- og 115 hk. En 150 hk benzinudgave med fire cylindre kommer ved årsskiftet – en dieseludgave allerede til sommer.

Prøvet Style topmodel

Vi har prøvet den 115 hestes udgave i topudstyrs-udgaven Style med 6-trins gearkasse, som ikke er en racer, men som præsterer rimeligt på den korte tur vi kørte fra Vejle Kyst Sanatorium til Juelsminde og retur på snoede og bakkede veje.

Den er ikke lydefri ved acceleration – man hører den 3-cylindrede lyd tydeligt. Men i marchfart er lydniveauet i orden.

Motoren trækker fra 1.600 omdrejninger – svarende til 50 km/t i fjerde gear og 60 km/t i femte gear. I sjette gear trækker den fra 75 km/t. Vælger man DSG automatgearet, klarer det opgaven – og det skifter silkeblødt.

Dieseludgaven bliver interessant

Man er lynhurtigt dus med T-Cross, som er meget letkørt under alle forhold. Der er også overskuelig instrumentering.

Som jobbil vil det udpræget være udgaven med 1,6-liters TDI turbodieselmotor, der er interessant – men det lander som sagt først herhjemme i sensommeren.

Det er en 4-cylindret motor på 95 hk, er vil få lidt bedre bundtræk – og lidt bedre trailervægt, hvor den prøvede 1-liter benziner ligger på 1.100 kg.

Højt sikkerhedsniveau

Det helt store plus ved T-Cross for alle kunder er det meget høje sikkerhedsniveau, som standard omfatter adaptiv fartpilot (hvor den holde afstanden til bilen foran), City Brake nødbremsesystem, skiltegenkendelse, BLIS (Blind Spot assistent), træthedsregistrering, udkørselsassistent (advarsel mod krydsende trafik bag bilen), hastighedsbegrænser og otte tommer touchscreen. Navigation bakkamera og klimaanlæg koster ekstra på de billigere modeller.

Det er udstyr, som meget få biler i denne klasse kan prale af.

God aflæggeplads

Farvemæssigt kan man sammensætte som T-Cross med spændende muligheder – inde som ude.

Og så er der god aflæggeplads – bl.a. under passagersædet – og passagerryglænet kan i visse udgaver fældes frem, så man kan fragte længere genstande.

Varebilspriser kendes endnu ikke – men forvent til benzinudgaverne 120.000-130.000 kroner plus moms. Dieseludgaven er formentlig ikke meget dyrere.

VW T-Cross 1,0 TSI 3-cyl. 95 hk:
Motor: 1-liter TSI.
Ydelse: 95 hk.
Moment: 175 Nm v. 2.000-3.500 omdr.
Topfart: 180 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,5 sek.
Acc. i femte gear: Fra 50 km/t.
Varerum: Ca. 1.400 liter.
Trailervægt: 1.100 kg.
Køreklar vægt: 1.245 kg.
Totalvægt/nyttelast: 1.720/550 kg.
Gennemsnitsforbrug WLTP: 17,2 km/l.
Halvårlig ejerafgift: 540 kr.
Pris: ca. 120.000 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk